Gabriel777 Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Lurer bare på hva dere synes er akseptabel legge tid for en 15 år gammel gutt i helgene (fredag og lørdag). Han er mye på data og spiller, pluss msn og sier andre på hans alder får være oppe til langt på natt. Han er ellers en aktiv gutt og spiller fotball både på klubblag og i fritiden. Vi synes at en leggetid på klokka 01 natt til søndag er sent nok, men det mener han er mye tidligere enn hva andre kompiser må legge seg. Hva synes dere og hvilke leggetider har dere på barn/ungdom i samme alder?
Gjest Stjernedryss Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Lurer bare på hva dere synes er akseptabel legge tid for en 15 år gammel gutt i helgene (fredag og lørdag). Han er mye på data og spiller, pluss msn og sier andre på hans alder får være oppe til langt på natt. Han er ellers en aktiv gutt og spiller fotball både på klubblag og i fritiden. Vi synes at en leggetid på klokka 01 natt til søndag er sent nok, men det mener han er mye tidligere enn hva andre kompiser må legge seg. Hva synes dere og hvilke leggetider har dere på barn/ungdom i samme alder? Jeg synes leggetid på en 15 åring i helger er helt uaktuellt. En ting er innetider, men når de skal legge seg må de da få bestemme selv. Er man redd det skal skli ut kan man helle sette en tid det er frokost, og de må møte opp til det. Dersom en 15 åring vil sitte oppe til 2, 4 eller 6 synes jeg de bør få lov til det. Så lenge de kommer seg i seng i tide når det er skole dagen etter så er det jo ikke noe problem.
Bonsai Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Lurer bare på hva dere synes er akseptabel legge tid for en 15 år gammel gutt i helgene (fredag og lørdag). Han er mye på data og spiller, pluss msn og sier andre på hans alder får være oppe til langt på natt. Han er ellers en aktiv gutt og spiller fotball både på klubblag og i fritiden. Vi synes at en leggetid på klokka 01 natt til søndag er sent nok, men det mener han er mye tidligere enn hva andre kompiser må legge seg. Hva synes dere og hvilke leggetider har dere på barn/ungdom i samme alder? Jeg syns egentlig at naar en er blitt 15 aar saa er det unoedvendig aa ha fast "leggetid" i helgene.. Naa har ikke jeg barn, men jeg vet at naar jeg var 15 aar saa var det aldri noe snakk om leggetid i helgene, foreldrene mine la seg naar de var troette og om jeg da ville sitte oppe og lese en bok, se paa film etc saa var jo det helt greit. Om man sitter oppe hele natta saa er det klart det kan gaa ut over doegn rytmen men det er noe man kan faa ta ansvar for selv naar man er 15, mener naa jeg.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Vår 15-åring er i seng til 22 når han skal på skolen dagen etter. Innetid i helgene er 24, dersom det ikke er snakk om noe spesielt arrangement som varer lenger. Da kan vi strekke det til kl 1. Jeg mener at en 15-åring har ingenting å gjøre ute etter midnatt dersom det ikke er noe spesielt han er med på.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Enig med siste gjest. Forsåvidt kan man jo praktisere at 15-åringen får ta ansvaret selv for når h*n skal i seng, forutsatt at h*n er opplagt og i stand til å stå opp og komme seg på skolen på mandag. Og ikke så trøtt og sur at h*n ødelegger hele helgen for resten av familien. Klarer ikke 15-åringen det, må man som forelder ta ansvar og sette en leggetid. Det er fortsatt et barn det er snakk om.
Gjest La Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Når en person er 15 år gammel bør h*n begynne å lære å ta ansvar for egen leggetid. Det er viktig å ha en del trening i det før man flytter ut. Jeg har sett nok av eksempler på mennesker som er vant til at foreldrene passer på alt, og så sliter de voldsomt når de begynner på universitetet.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg synes 15-åringen bør være hjemme senest 24 i helgene og 22:30 på hverdager. Hvis det er en spesiell anledning kan man avtale et senere tidspunkt. Foreldrene bør ikke legge seg før 15-åringen er hjemme. Jeg synes han selv kan bestemme når han skal legge seg.
Nienna Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Når jeg var 15 hadde jeg innetider, men ikke leggetider. Jeg fikk beskjed om å være hjemme innen den og den tid, også fikk jeg styre når jeg la meg selv. Selvsagt, jeg fikk ofte råd om å legge meg tidlig, om jeg skulle noe dagen etter. Men det var råd, ikke kommandoer. Jeg lærte rimelig fort at å legge seg klokken 4 natt til mandag var en dum idé. Jeg lærte det flere ganger også, kan man si. Men at mamma/pappa skulle styre leggetiden min i en alder av 15 ble uansett for dumt. Vil foresten også nevne at mine leggetider som 15-åring muligens er ganske aktuelle, med tanke på at jeg bare er 18 foreløpig.
Gjest VVH Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Hva som er riktig kommer vel litt an på 15-åringen? Noen 15-åringer har fremdeles ett bein i barndommen og leker fremdeles, mens andre har ett bein i voksenverdenen, og er kanskje i sitt første seriøse kjærlighetsforhold, mens andre igjen er så typiske tenåringer med alt det medfører av eksperimentering og testing av grenser. Noen er voksne og reflekterte på enkelte områder men barnslige og umodne på andre, og kan kanskje selv ta ansvar for alt annet, men behøver veiledning når det kommer til søvn, mens andre igjen... Det er like mange riktige svar som det finnes 15-åringer. Min 15-åring har ingen regler for leggetid. Han sier god natt når klokken nærmer seg 22 hvis det ikke er noe spesielt. Da er han trett, og da vil han sove. Men vår yngste vil garantert få regler for leggetid når hun kommer i den alderen. Hun kan gjerne legge seg klokken 3, og sove til middag hvis hun får lov, og vi vet at hun blir sur og gretten hvis hun ikke får nok søvn... Hun kan gjerne døgne hvis hun vil, men da skal det ikke gå ut over resten av huset at hun er trett, og så lenge det ikke blir slik må vi gripe inn med grenser.
Gabriel777 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2008 Takk for svar. Resultatet hos oss, dersom 15 åringen sovner sent, er jo at han sover til langt ut på dagen både på lørdag og søndag. Da sover han mer enn gjerne til klokka ett, to på ettermiddagen. Syns ikke det er noe særlig egentlig. Men det er kanskje vanlig i denne alderen? Han kommer seg greit opp på skolen ellers i uka.
Gjest Purple Haze Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Hvordan var du selv da du var 15, Gabriel777? Jeg kjenner meg hvert fall godt igjen i det å være oppe sent fredag og lørdag, og sove ut over dagen. Slik var jeg i den alderen, og slik er begge mine sønner. Mine har hatt innetider, men leggetid har jeg ikke praktisert på 15-åringer. Det styrer de selv. Min 16-åring bor nå på hybel, så det er vel greit å ha øvd litt på selvstendighet før den tid.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har alltid vært et utpreget B-menneske, så da jeg var 15 var jeg våken til i 2-3-tida hver natt. Jeg lå i senga mi, men jeg leste bøker eller hørte på musikk. Foreldrene mine visste det ikke engang, for jeg gikk og "la meg" til rimelig tid. Poenget er at på den alderen der kan du ikke tvinge barna til å sovne når du synes det passer. Innetid er viktig, men leggetid bør være frivillig. Så får man heller prate litt med tenåringene om konsekvensene av å sove lite: Ukonsentrert og trett på skolen, dårligere karakterer, lite overskudd til det som er gøy osv. Men husk også at på den alderen der kan man klare seg med mindre søvn enn når man blir eldre. Jeg klarte meg bra på skolen selv om jeg sjelden sov mer enn 4-5 timer pr natt. I dag er jeg helt ubrukelig neste dag dersom jeg ikke får mine åtte timer god nattesøvn. Og jeg er bare 32... Herregud, hvordan skal dette gå om 20-30 år???
Puma Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg måtte spørre guttungen om dette. Bare for å høre med han, om han hadde leggetid i helgene. Hans respons var at han har innetid, men ikke leggetid. Ungdommer sover som gjernest lenge om morgenen, hvis de får muligheten til det. Han mente at han har leggetid i ukedagene, men at det er han selv som har funnet ut at han må legge seg kl 23, for å i hele tatt klare å fungere i skoletiden. I en alder av 15 år, synes jeg at de må få lov til å styre en god del av livet sitt selv. De er jo forholdsvis voksne Han har bursdag idag forresten :D
Gjest Lille Bie Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Takk for svar. Resultatet hos oss, dersom 15 åringen sovner sent, er jo at han sover til langt ut på dagen både på lørdag og søndag. Da sover han mer enn gjerne til klokka ett, to på ettermiddagen. Syns ikke det er noe særlig egentlig. Men det er kanskje vanlig i denne alderen? Han kommer seg greit opp på skolen ellers i uka. Jeg ser ikke problemet med å la 15 åringen sove til 1-2 på formidagen jeg? Mine foreldre lot meg være ute til 22 på hverdagene, og 24 i helgene når jeg var på den aldreren, men jeg hadde ingen fast leggetid og jeg sov så lenge jeg ville i helgene. Noe som var utrolig godt! Jeg syntes det er viktig at ungdommer i den alderen lærer å ta ansvar for sitt eget liv. Om sønnen deres på 15 legger seg til å sove klokken 3 natt til mandag, så behøver man ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne at man komme til å være stuptrøtt på skolen dagen etter. Dessuten, han er 15 år gammel, hva har det å si om han legger seg sent og sover til langt på ettermiddagen i helgene? Han er i DEN alderen, så jeg ville latt han holde på. Han finner ut etter hvert hva slags døgnrytme han trives med. Det går over etter en stund, jeg lover Jeg snakker av erfaring!
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 name='Gabriel777' date='20.10.2008 (15:42) ' post='6134381'] Lurer bare på hva dere synes er akseptabel legge tid for en 15 år gammel gutt i helgene (fredag og lørdag). Han er mye på data og spiller, pluss msn og sier andre på hans alder får være oppe til langt på natt. Han er ellers en aktiv gutt og spiller fotball både på klubblag og i fritiden. Vi synes at en leggetid på klokka 01 natt til søndag er sent nok, men det mener han er mye tidligere enn hva andre kompiser må legge seg. Hva synes dere og hvilke leggetider har dere på barn/ungdom i samme alder? En 15 åring er blitt så pass gammel at om ganske kort tid skal han stå på egne ben, bli selvstendig, klare seg selv, ta egne avgjørelser. På tide å slippe taket litt, men fortsatt følge med. La han allerede nå få trene seg på å ta ansvar for seg selv(under kontoll selvfølgelig) Dere kan bestemme innetida i helgene for han (kl 12 er sikkert ok) men ikke bestem leggetida hans(evt kan han oppholde seg på rommet sitt fra ca midnatt) La han legge seg når han vil, etterhvert finner han nok ut at det ikke er noe stas å være oppe hele natta (jeg mener altså i helga,) Å ha for mange regler og forbud nå mener jeg bare er uheldig(det gjelder alt) Viktig med god og åpen kommunikasjon mellom han og foreldrene, fortell han at om det er noe, så er du alltid der for han, for å hjelpe, men ikke for å skjenne. Husk ,han er snart voksen.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 Takk for svar. Resultatet hos oss, dersom 15 åringen sovner sent, er jo at han sover til langt ut på dagen både på lørdag og søndag. Da sover han mer enn gjerne til klokka ett, to på ettermiddagen. Syns ikke det er noe særlig egentlig. Men det er kanskje vanlig i denne alderen? Han kommer seg greit opp på skolen ellers i uka. Ser ikke problemet jeg. Greit at en 15åring har innetid, men leggetid?? Og hva så om han sover hele dagen? Tviler på at å tilbringe helgen sammen med foreldrene uansett ikke er en prioritering for en 15åring.
Anglofil Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Personlig har jeg alltid vært sånn, elsket å være sent oppe i helgene (sett film, sittet foran pc'en osv, sjelden gått ut bare så det er sagt). Jeg sover gjerne til klokka tre om ettermiddagen på en lørdag, men jeg gjør det med glede. Hvorfor er jeg nødt til å stå opp så tidlig, hvis jeg liker kvelden best? Jeg har aldri hatt problemer med å komme meg opp til skole eller forelesninger, og så lenge man ikke har det, så forstår jeg heller ikke helt problemet.(..) Mvh Yvonne
Fluffie Skrevet 23. oktober 2008 #18 Skrevet 23. oktober 2008 Innetid er bra, kan ogsaa ha en tid for naar tenaaringen skal vaere paa rommet, men leggetid synes jeg er droyt. Selv satt jeg oppe halve natta og leste boeker eller spilte pc-spill, og sov til langt ut paa dagen. Det er helt normalt!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #19 Skrevet 23. oktober 2008 Innetid er bra, kan ogsaa ha en tid for naar tenaaringen skal vaere paa rommet, men leggetid synes jeg er droyt. Selv satt jeg oppe halve natta og leste boeker eller spilte pc-spill, og sov til langt ut paa dagen. Det er helt normalt! Enig med Fluffie. Man kan godt be en 15-åring holde seg på rommet etter kl 23 f.eks. Sånn at de voksne får ha litt voksentid sent på kvelden med stua for seg selv. Men å fortelle en 15-åring at "nå skal du sove" blir egentlig bare dumt.
Brunhilde Skrevet 23. oktober 2008 #20 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for svar. Resultatet hos oss, dersom 15 åringen sovner sent, er jo at han sover til langt ut på dagen både på lørdag og søndag. Da sover han mer enn gjerne til klokka ett, to på ettermiddagen. Syns ikke det er noe særlig egentlig. Men det er kanskje vanlig i denne alderen? Han kommer seg greit opp på skolen ellers i uka. Ser ikke problemet jeg. Greit at en 15åring har innetid, men leggetid?? Og hva så om han sover hele dagen? Tviler på at å tilbringe helgen sammen med foreldrene uansett ikke er en prioritering for en 15åring. Jeg er enig med ¤bella¤. Så lenge 15-åringen står opp i uka, så må han nesten få lov til å sove i helgene. Jeg har aldri forstått hvorfor foreldre på død og liv skal ha ungdommene ut av senga på fridager? :klø: Hvorfor syns du ikke at det er noe særlig at han sover lenge, Gabriel777? Dere kan da gjøre deres ting uten en 15åring på slep, kan dere ikke? Da skader det jo ingen at han sover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå