Gå til innhold

Ny bror eller søster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi (samboer og jeg) har bestemt oss for å få barn sammen. Jeg har ikke barn fra før, han har to på 10 og 15. De bor hos oss annenhver helg, pluss annenhver høytid/ferie, tre uker hver sommer osv, sånn som de fleste har det. I tillegg hender det de er hos oss når mor skal reise bort eller har spesielle planer.

Nå er jeg litt bekymret for hva barna vil synes om å få en liten søster eller bror. Vi har ikke snakket med dem om det ennå, fordi ingen andre enn oss to skal vite om prøvingen før en liten spire eventuelt er på plass.

Hvilke erfaringer har dere med at så store barn får et nytt halvsøsken? Blir det sjalusi? En baby må jo naturlig nok få mer oppmerksomhet enn så store barn, men siden stebarna mine kun er hos oss annenhver helg på fast basis så er det jo selvsagt rom for at far tar seg mindre av babyen og mer av de største disse helgene. Likevel vil det ikke være til å unngå at babyen/smårollingen får en sentral plass i livene deres.

Jeg er mest bekymret pga av tenåringen til samboeren min. H*n vil få en babysøster/bror i en alder av 16-17 år. (Kommer jo an på hvor lang tid det tar før jeg eventuelt blir gravid) I den alderen der er det sjelden populært å få småsøsken, har jeg inntrykk av.

Er det noen som vil dele sine erfaringer? Og kanskje komme med råd om hvordan vi skal håndtere dette best mulig?

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Her kommer det et innlegg fra en som fikk stesøsken seint :)

Nå var ikke jeg 10 eller 11 da jeg fikk min første halvbror, men 15 år, også en halvbror til da jeg var 17år.

Fikk være med på fødsel nr en, og det er noe av det mest fantastiske jeg har vært med på.

Har ALDRI følt noen form for sjalusi for noen av brødrene mine og ser på den som en berikelse og jeg er bare glad for å ha de som brødre. Der har jeg vært fra starten av.

Fikk jo lov til å passe dem, gå tur, og ordne litt som jeg ville ;)

Vi har nok ikke et vanlig søskenforhold med krangling o.l og det skyldes nok aldersforskjellen.

Nå (de er 7 og 9) kommer de på overnattingsbesøk og vi koser oss masse sammen:) (bor ikke i samme by lengre).

Jeg syns det har vært spennende å få følge med på og se hvordan de har utviklet seg, og blitt selvstendige individer.

For pappa og stemoren min har det nok vært veeldig enkelt å få barnepike, for jeg bruker jo gjerne litt ledig tid med gutta.

Det som er er viktig er å inkudere helgebarna i alt sammen når babyen kommer,

Skrevet

Sønnen min fikk søsken hos faren da han var 15. Det virket som han syntes det var koselig, og han var flink til å hjelpe til.

En ekstra bonus er at de virkelig får se hva en baby krever, og dermed får et realistisk forhold til når de skal kunne klare noe sånt selv.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
En ekstra bonus er at de virkelig får se hva en baby krever, og dermed får et realistisk forhold til når de skal kunne klare noe sånt selv.

Absolutt. En baby er ikke bare bare.

Tror nok det var veldig gjennomtenkt at jeg skulle få være med på den fødselen i en alder av 15år.

Supert som prevansjon :ler:

Skrevet

Hei =)

Nå er jeg snart 20, med småbrødre på 3 og 7, og jeg synes det er kjempestas! Nå har jeg bare bodd sammen med den største og flytta ut når han var ca 1.5 år.

Det er veldig preventivt og lærerikt, og utrolig moro nå! For det er ingenting som er tøffere enn hvis storesøster kan hente lillebror på skolen! Med bil og greier :P

Skrevet

Jeg (nå 25) og min "hel"søster på 22 har fått to stesøstre på nå 17 og 10 år. Dette var aldri noe annet enn stas. Aldri vært noe sjalu eller krangla med de minste. De ble jo "mine" babyer også :)

Dette hadde nok mye med at mammaen til de to yngste alltid har vært veldig inkluderende mot oss. Vi fikk ta del i det å få babyer og se dem vokse opp. Spesielt hun minste syntes det er sååå stas å ha så voksne søstre.

Skrevet

Tusen takk for at dere ville dele deres opplevelser!

Det høres veldig betryggende ut at det har gått så fint med dere og deres nye småsøsken. Jeg håper det går like bra her.

Tenåringen til min samboer er i et litt lumsk humør for tiden (les: de siste par årene), men jeg håper h*n er ferdig med de verste hormonene innen en baby blir født. Oi, idet jeg skrev hormoner kom jeg til å tenke på sinte, gravide damer som begynner å grine dersom middagen svir seg... Øh, TO hormonelle personer i huset annenhver helg? Stakkars samboeren min og stakkars 10-åringen! :skratte:

Skrevet

Jeg fikk et halvsøsken når jeg var 16, med en faren min hadde vært sammen med i veldig mange år, og det var BARE koselig! Nå bor de i Spania, så jeg ser de ikke så ofte, men de første årene bodde de i samme by, og jeg passet babyen så ofte jeg kunne..

Venninna mi derimot ble storesøster når hun var 23, og stemora var 22. Det synes hun var veldig rart, og hun klarte ikke å forholde seg til den nye familien i det hele tatt..

Skrevet
Jeg fikk et halvsøsken når jeg var 16, med en faren min hadde vært sammen med i veldig mange år, og det var BARE koselig! Nå bor de i Spania, så jeg ser de ikke så ofte, men de første årene bodde de i samme by, og jeg passet babyen så ofte jeg kunne..

Venninna mi derimot ble storesøster når hun var 23, og stemora var 22. Det synes hun var veldig rart, og hun klarte ikke å forholde seg til den nye familien i det hele tatt..

Jeg kan skjønne venninna di! Å få en stemor i voksen alder må være ekstra utfordrende, og når hun i tillegg er på samme alder som en selv må det jo bli rart.

Jeg er heldigvis ikke den situasjonen da. Jeg er gammel nok til være mor til mine stebarn. Jeg og faren til barna har ikke vært sammen i "veldig mange år", men tre år burde vel egentlig holde til at barna har blitt vant til meg som en del av livene deres, håper jeg. :)

Gjest nextlife
Skrevet

"Mitt" barn var 7, og "hans" barn var 13 da vi fikk "vårt" barn. Det har forløpt helt smertefritt, og har vært kjempestas for Lillemor å ha to såpass eldre søsken som har vært fine forbilder for henne. Nå er de 13, 20 og 26 år, og har fortsatt stor glede av hverandre. Lillemor vet helt klart å utnytte de fordelene det er å ha voksne søsken, som f.eks. kjøring hit og dit, kinoturer, shopping o.l. :lur:

Skrevet

Vi har også mine, dine og vårt barn her i huset. De to eldste var 16 og stesønnen var 7 da vårt yngste, og eneste fellesbarn ble født. Alle barna har vært veldig begeistret for lillesøster fra første dag, og de to storesøstrene er heltinnene til den lille, og de stiller gjerne som barnevakter, og tar mer enn gjerne med seg lillesøster på morsomme ting. Han som var 7 da lillesøster ble født, var veldig stolt storebror da hun kom, og de har også et fint forhold nå. De kan riktignok krangle så busta fyker, men har det mye gøy sammen også.

For den yngste er alle de tre storesøsknene en fantastisk ressurs, og da den ene storesøsteren giftet seg i sommer, fikk lillesøster være brudepike. Det var stor stas.

Lykke til med ny baby - det blir sikkert kjempefint for både store og små!

Skrevet

Så godt å høre så mange fine historier!

Jeg er vel litt farget av at jeg overhørte en samtale på bussen mellom to tenåringsjenter. Samtalen gikk noe sånt som "Har du hørt at Lise skal få en lillebror/søster? Kan du tenke deg? Herregud, faren hennes er jo minst 40!!!! Så kvalmt!"

Og der satt jeg og tenkte på min 40 år gamle samboer som skulle bli far til mitt kommende barn... "fnise"

Skrevet

Jeg var 21 år da jeg fikk en halvbror, jeg var ikke akkurat overbegeistret for stemora mi var bare fire år eldre enn meg pluss at jeg selv hadde ei datter på 4 mnd.

Men med tiden har dette gått seg til og vi er i dag kjempegode venner. Yngstemann her er bare så stolt over å ha en onkel på bare 16 år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...