Gå til innhold

Hvor mye har inkassobyrå lov å kreve i salær?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet

Nå har en regning på 30 kr (idiotisk ja jeg vet!!) gått til inkasso... Dumskap av meg men sånn ble det nå. Nå krever inkassoselskap 570 kr i salær. Er ikke det urimelig høyt for 30 kr? Trodde det skulle stå i forhold til summen som ble krevd inn...

*sint på meg selv*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salæret er det samme uansett hvilket beløp regningen er på.

Salæret er jo ment å skulle betale for den jobben inkasso gjør i forbindelse med innkrevingen. Og den jobben er den samme enten regningen nå er på 30 kr eller 3000 kr.

Surt, men sant.

Skrevet
Salæret er det samme uansett hvilket beløp regningen er på.

Inkassosalæret øker proporsjonalt med kravet. Inkassosatsen er i år 570,- kroner, men for krav inntil 1250 kroner skal man maks belastes halvparten av denne satsen, ved første varsel. Kontakt inkassobyrået og si ifra, så får du sannsynligvis ordnet det.

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023981620.19

Skrevet

Dette stemmer nok.

Alle regninger opp til kr 1250,- kan i de fleste saker belastes med opp til 570,- i salær. Men når en sak går til inkasso blir man først bare belastet halvparten av dette salæret, dvs kr 285. Inkassoomkostningene dobler seg imidlertid 14 dager etter forfall på betalingsoppfordringen (altså regningen fra inkassobyrået).

I krav fra enkelte firmaer som allerede har tatt kr 57,- i purregebyr, reduseres imidlertid inkassosatsen til kr 513,-. Og i regninger fra firmaer som ikke er moms-pliktige (f.eks kommunale/statlige foretak) blir inkassosatsen høynet til 712,50.

Hjemlene for dette finner du i inkassoloven og inkassoforskriften.

Det er justisdept. som hvert år fastsetter satsene, så du kan dessverre ikke bebreide inkassobyrået for dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...