Gå til innhold

google i stedenfor forum

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser på enkelte forum så sier brukerene til brukere som spør at de heller skal bruke google eller wikipedia for å få svar.

Hva synes dere om det? Bør man heller søke etter svar på internett i stedenfor å bruke forum for å få informasjon?

Begrunn gjerne svaret ditt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man skal prøve google og wikipedia om man lurer på noe som man enkelt kan slå opp der. Det føles som spamming når noen stiller spørsmål som de kan finne svar på bare ved å skrive ordet rett inn i google. Om jeg skulle spurt på kg for hver minste lille ting jeg lurte på, i stedet for å google det, så hadde jeg alene generert ørten meningsløse innlegg her på kg som andre måtte scrolle forbi.

Slike tråder er også irriterende fordi det ikke er noen diskusjon eller noe som helst med i bildet. Om noen spør "Hvem skrev Kjærlieghetens komedie?", så er svaret enkelt "Henrik Ibsen", og så er problemet løst, og tråden blir bare liggende "i veien".

Skrevet

Først google

Så forum

Signaturen min viser vel klart hva jeg mener. ;)

Skrevet

Forum er jo fint for å utveksle meninger og synspunkter, fortelle historier og slikt, men om man lurer på noe spesifikt så syns jeg det er bedre om man pröver å google det först.

Skrevet

En del ting er for meg åpenbart enklere å google, mens andre ting trenger jeg hjelp av andre til å forstå. Men det kan jo være forskjell på hva man trenger hjelp til da.

F.eks. hvis noen spør om noe enkelt og spesifikt som "hvor ofte går det tog fra Oslo til Drammen" så er det for mange den naturligste ting i verden å tenke at det finner man da ut ved å gå inn på NSB sine sider. Mens for en som bor et sted i landet der det ikke finnes togforbindelser så er ikke svaret like innlysende alltid. Noen trenger å guides i riktig retning.

Og så er det en del ting man KAN finne ut på google, men som er mye kjekkere å få konkrete tips på. F.eks. hvis man er ute etter et produkt av et spesielt merke, så finner man lett ut på google hvor slikt selges, mens man får et annet inntrykk av hvor det er lurest å gå dersom man diskuterer det med andre.

Skrevet

Helt enig! Google først også forum. Vil man ha svar med en gang så er det bedre å google. Vil man ha råd, tips, meninger osv, kan man bruke forum.

Skrevet

Forum er til for diskusjoner, ikke enkle spørsmål man lett kan finne ut av selv. Med mindre man VIL virke totalt LOST og spørre om ting alle vet eller kan finne ut.

Så moralen er: Google først, og så diskuterer man det man finner ut etterpå!

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at folk skriver inn på forumet istedenfor å søke etter informasjonen selv. Det er frivillig å svare på det folk spør om, og de som har et problem med at noen har spurt på et forum før de søker på Internett, kan heller bare la være å svare.

Skrevet

Men det er litt fordummende å alltid forvente at alle andre skal svare på det man spør om. F.eks. hvis man lurer på hvor mange cm 7 inches er. Hvorfor legge spørsmålet inn på et forum? Og ikke minst, hvorfor bli gretten når folk ikke svarer innen fem minutter? Svaret kunne man fått på mindre tid enn det tok å poste innlegget i utgangspunktet.

Men jeg tror det er et resultat av dårlige kunnskaper om hva man egentlig kan bruke den derre intarwebben til, mange forumbrukere sliter med å orientere seg rundt alt annet enn forumet og andre kjente ting. Dessuten er det ikke alltid like lett å huske hvordan man bruker google effektivt.

For meg må folk spørre om hva de vil her, jeg svarer til og med hvis jeg tilfeldigvis husker svaret. Men jeg synes det er unødvendig at den som stiller spørsmålet er utålmodig fordi det tar mer enn fem minutter å få svar. Men fra der og til å kjefte på folk fordi de kan søke, det er litt langt.

Skrevet
Men det er litt fordummende å alltid forvente at alle andre skal svare på det man spør om. F.eks. hvis man lurer på hvor mange cm 7 inches er. Hvorfor legge spørsmålet inn på et forum? Og ikke minst, hvorfor bli gretten når folk ikke svarer innen fem minutter? Svaret kunne man fått på mindre tid enn det tok å poste innlegget i utgangspunktet.

Men jeg tror det er et resultat av dårlige kunnskaper om hva man egentlig kan bruke den derre intarwebben til, mange forumbrukere sliter med å orientere seg rundt alt annet enn forumet og andre kjente ting. Dessuten er det ikke alltid like lett å huske hvordan man bruker google effektivt.

For meg må folk spørre om hva de vil her, jeg svarer til og med hvis jeg tilfeldigvis husker svaret. Men jeg synes det er unødvendig at den som stiller spørsmålet er utålmodig fordi det tar mer enn fem minutter å få svar. Men fra der og til å kjefte på folk fordi de kan søke, det er litt langt.

Jeg ser heller ikke poenget med å bli gretten hvis folk ikke svarer på spørsmålet. Hvorfor man legger spørmålet inn på et forum er vel enten fordi man ikke gidder å finne svaret selv, eller fordi man ikke klarte det.

Skrevet

Justfuckinggoogleit. Om du spør meg, altså.

Google og Wikipedia burde være førstevalg. Dersom det man vil ha svar på, er så obskurt at det ikke finnes noen av stedene, så kan man saktens rette et spm til forumet, men jeg ville tro at de beste svarene finner man i andre kilder enn et diskusjonsforum. Så langt hva den som leter etter info, burde gjøre for sin egen del.

For vår del, så er det jo kjempebra at folk spør etter info. Forumet lever av slikt, for så snart noen kommer med en forklaring, god eller dårlig, så starter det omgående en rasende debatt om de mest perfide deler av problemstillingen. Etter ca 10 innlegg kommer Bønna på banen og prøver å gjøre det til et innvandringsspørsmål, uansett hva temaet var i utgangspkt.

Så: Make my day, og still spørsmål.

Skrevet
Justfuckinggoogleit. Om du spør meg, altså.

Google og Wikipedia burde være førstevalg. Dersom det man vil ha svar på, er så obskurt at det ikke finnes noen av stedene, så kan man saktens rette et spm til forumet, men jeg ville tro at de beste svarene finner man i andre kilder enn et diskusjonsforum. Så langt hva den som leter etter info, burde gjøre for sin egen del.

For vår del, så er det jo kjempebra at folk spør etter info. Forumet lever av slikt, for så snart noen kommer med en forklaring, god eller dårlig, så starter det omgående en rasende debatt om de mest perfide deler av problemstillingen. Etter ca 10 innlegg kommer Bønna på banen og prøver å gjøre det til et innvandringsspørsmål, uansett hva temaet var i utgangspkt.

Så: Make my day, og still spørsmål.

Stoler du på Wikipedia? :klø:

Jeg trodde alle hadde avskrevet Wikipedia for lenge siden.

Gjest Mann 42
Skrevet
Stoler du på Wikipedia? :klø:

Jeg trodde alle hadde avskrevet Wikipedia for lenge siden.

Ja, det gjør jeg.

Jeg har ikke sett noe til at Wiki er avskrevet.

Jeg liker tanken om at den som har noe fornuftig å si om et tema, kan si det.

I og med at det er brukerne av Wiki som også skriver den, og det ikke er noen overordnet redaktørmyndighet, så er den selvsagt sårbar for feil, men det er også mulig å gjenopprette og korrigere den.

Generelt så bør man nok være forsiktig og kritisk i fht den informasjonen man henter.

Men jeg stoler langt mer på Wiki enn på KG, for å si det sånn.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes faktisk folk skal få stille spørsmål om det meste inne på et forum jeg, fordi jeg selv kanskje lærer noe av spørsmålet og svarene som evt kommer (så lenge svaret ikke er "bruk google!".

Og ja, jeg kunne helt sikkert funnet informasjonen selv. Men tingen er at jeg kan lære mye nyttig av det jeg også, spesielt hvis det ligger litt utenfor mitt eget interesse område.

PS: Den engelske versjonen av wikipedia ble i en test for ikke så lenge siden testet til å ha like bra nøyaktighet som Britannica, og var dessuten mye bedre på populær kultur referanser.

Skrevet
Men jeg stoler langt mer på Wiki enn på KG, for å si det sånn.

Forskjellen er at på KG så vet alle brukerne at de får svar fra andre mennesker som synser og mener og svarer ut fra egne erfaringer.

Mange tror Wikipedia er et seriøst oppslagsverk på nett.

Fort gjort å bli lurt.

Skrevet

Wikipedia har mye bra, og mye tull. For sikkerhets skyld prøver jeg å IKKE sjekke informasjon der, såfremt jeg har andre muligheter. Og det har jeg jo oftest.

- Det kan bety at det er tilfeldig om det du leser på Wikipedia er faglig etterrettelig, eller om det er ideologisk styrt. Særlig kan dette bli et problem hvis de som leverer materiale er organiserte grupper av mennesker med ekstreme og kontroversielle synspunkter.

- Wikipedias engelsk-språklige artikkel om runer er en blanding av siste nytt fra forskningsfronten og tåpelige feil i skjønn forening. Presentasjonen er overfladisk, tydeligvis skrevet av folk som har lest noe om emnet, men som selv ikke har den minste innsikt i stoffet, altså halvveis interesserte legfolk.

Les mer her

Riktignok er dette en tre år gammel artikkel, men Wikipedia drives fortsatt på samme grunnlag som den gangen. Selv om de har fått bedre silingsmekanismer så ER man utsatt om man stoler på Wikipedia som oppslagsverk.

Skrevet

Artikkelen om runer nå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Runic_alphabet

Stoler på og stoler på, den er en fin kilde til informasjon som ikke trenger å etterprøves på noe vis. F.eks. konvertering mellom metrisk og andre teite systemer. ;)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg er helt enig i at de helt konkrete og åpenbare faktaspørsmål bør søkes besvart før man legger inn en ny tråd på kg.

Likevel synes jeg det er av verdi for forumet at man spør om mye forskjellig som man også kan finne svar på gjennom google. På den måten blir kg mer enn bare en base med masse følelsesprat. Jeg søker for eksempel gjerne på kg dersom jeg skal finne en bestemt oppskrift, og dersom jeg ikke finner det, lager jeg gjerne ny tråd, selvom jeg strengt talt kunne ha googlet meg frem til en oppskrift selv. På den måten vil kg over tid kunne bli en base med masse nyttig informasjon.

For meg har kg en verdi som en slik informasjonsbase, av og til (ganske) objektiv, av og til helt subjektiv, som for eksempel hva er den beste mascaraen. Da er det også av verdi å se på hvem som har svart. Enkelte brukere har mer troverdighet i forhold til helt konkrete problemstillinger enn andre.

Jeg er derfor ikke helt enig i påstanden om at man alltid bør forsøke å finne svaret via et google-søk først.

Skrevet (endret)

justf*ckinggoogleit.com blir for dumt syns jeg.

Enkelte spør for å høre andres erfaringer, synsinger og meninger. google kan selvklart hjelpe en litt på veien, men ikke alltid hvis man vil inn i detaljer.

skjønner meg helt ærlig ikke på dere som klager sånn over at folk spør. hva har man forum til da? Jo til å diskutere, men det er også lov til å spørre.

Ellers er jeg enig angående helt konkrete og åpenbare faktaspørsmål som Elastica nevner, men hva som er åpenbart for f.eks meg i forhold til en eller annen person, det vet da ikke jeg :lol:

nynaser folkens!!

Endret av BrunetteBarbie
Skrevet
Artikkelen om runer nå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Runic_alphabet

Stoler på og stoler på, den er en fin kilde til informasjon som ikke trenger å etterprøves på noe vis. F.eks. konvertering mellom metrisk og andre teite systemer. ;)

Jeg har redigert der inne før. Skrev masse tull.

En gang fikk tullet jeg skrev stå en hel time før det ble slettet. Senere ble tullet jeg skrev slettet etter 5-10 minutter.

wikipedia er for meg, ikke noe jeg bruker aktivt. I hvertfall ikke noe jeg tror på aktivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...