Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Nå som bryllupet er over, lurer jeg på hva jeg skal gjøre med kjolen. Hva har dere gjort? Solg? Farget den? Bare latt den henge? Og dere som har solgt, har dere angret i etterkant?
nipa Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Nå som bryllupet er over, lurer jeg på hva jeg skal gjøre med kjolen. Hva har dere gjort? Solg? Farget den? Bare latt den henge? Og dere som har solgt, har dere angret i etterkant? Hei, jeg kommer nok til å selge min, men kjenner en som angret sånn at hun kjøpte den igjen etter tre år. Fant ut at hun som hadde kjøpt den ikke hadde brukt den og hadde den hengende i skapet enda. Litt artig... Nei, hva skal vi med den da etter den dagen...?
Solstrålejenta Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Nå har ikke jeg giftet meg ennå, men jeg er veldig skeptisk til å selge min rett og slett av sentimentale årsaker... Vet ikke om jeg orker å kvitte meg med kjolen min lissom... På den annen side skjønner jeg argumentet om at man strengt tatt ikke får bruk for kjolen i ettertid. Antageligvis blir den jo bare pakket bort og aldri brukt igjen. Det er også en litt trist tanke at drømmekjolen aldri skal bli brukt igjen... Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kommer til å gjøre, men jeg antar at jeg må føle litt på det etter at bryllupet har stått...
Gjest Vims Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Kjøp en tidløs kjole, og håp på at kanskje datteren din en gang vil bruke den:D
Maja_83 Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Er ikke så lenge siden vi giftet oss heller og jeg lurer også på hva jeg skal gjøre. Mannen min mener vi skal selge den. Men jeg vet ikke... Litt trist å selge den. Men er jo enig i at det er dumt å bare la den henge i skapet.
angara Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Min var ikke så veldig dyr, så jeg vil ta vare på den, og ha den hengende. Ser for meg at det er koselig å mimre tilbake ved å ta den fram i blant. Så er det sikkert moro for eventuelle døtre senere i livet. Tipper at hvis jeg skulle renset den for å selge den, ville det kostet nesten like mye som kjolen kostet ny (ebaykjole). Vi har heldigvis et ganske stort loft der vi kan stue unna ting
Solstrålejenta Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, mitt største problem for å beholde kjolen er nettopp plassen... Har den hos mamma nå fordi vi ikke har plass selv til å lagre den og vet ikke om mamma er så keen på å oppbevare den i evigheter heller... Akkurat det med pengene er ikke så viktig for meg. Men det er også en annen tanke -liker ikke å selge den for hva jeg mener er underpriset heller... Og det må man jo gjerne når man selger den brukt..
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Kjolen er relativt tidløs, men jeg ser ikke for meg at en eventuell datter vil bruke den. Vet selv at jeg ikke hadde likt å bruke mammas kjole, jeg ville ha *min* drømmekjole. Et annet problem er oppbevaring. Hvordan holder man kjolen pen over lengre tid?
Solstrålejenta Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Man må ha en skikkelig oppbevaringspose i stoff som puster. De koster gjerne litt mer enn de plastikkposene som følger med kjolene... Da tror jeg man skal kunne oppbevare den overlang tid. Forøvrig er jeg enig med deg om det at en eventuell datter antageligvis ikke kommer til å bruke kjolen. Jeg tenker også ofte at en datter kunne brukt den, men ser jo realiteten i at samme hvor klassisk eller flott en kjole er så vil antageligvis den kommende generasjonen ha noen annet.. Men stas er det nok uansett da. Jeg har forresten hørt om flere som har fått sydd om brudekjole til foreldre og besteforeldre da...
Jade Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Mulig jeg tenker annerledes når jeg er oppi det selv. Men jeg kommer til å selge den. Kjolen kommer jeg til å ha på mange bilder. Det gir meg ikke mer å ha den hengende i klesskapet enn at en annen brud kan få bruke den. Det er liksom ikke som om at jeg kommer til å ta den opp og sprade rundt i den for minnenes skyld senere heller.
covergrl Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 jeg er ikke gift ennå, men jeg kjøper kjole i stedet for å leige av den enkle grunn at jeg vil sy om brudekjolen til dåpskjole til barna våre.. det som blir igjen av stoffet vil jeg sy duk, putetrekk, bruke i vognteppe/lappeteppe til ungene, eller lignende.. å selge kjolen blir i mitt tilfelle uaktuelt, den er billig å kjøpe og derfor får jeg ingenting igjen for den om jeg selger den. jeg synes dessuten det er søtt om den får en funksjon i familien også etter bryllupet..
angara Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Det er liksom ikke som om at jeg kommer til å ta den opp og sprade rundt i den for minnenes skyld senere heller. Åh, det kan jeg absolutt se for meg! He he En venninnekveld/temafest med god vin der det er lov å kle på seg bryllupskjolene sine for å mimre bryllupene sine i påkledning bare for en aller siste gang! Synes jeg husker et litt lignende bilde fra Friends... Men omstendighetene var vel litt annerledes da. For en fotoseanse man kan lage da, med en 5-6 jenter i brudekjoler... Hmm lurer på om mine venninner har tatt vare på sine.
Branna Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg klarer ikke å selge kjolen min. Har aldri hatt lyst til det, hverken før eller etter bryllupet (over et år siden nå). Den er min, og jeg er så utrolig glad i den at jeg klarer ikke tanken på at en annen kvinne skal ha den på seg med unntak av min eventuelle datter/svigerdatter/barnebarn. Dersom en av disse skulle ønske å bruke den, noe som er langt i fra sikkert. Men jeg kan i hvert fall ta den frem og se på den og mimre.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Mormoren min sydde om brudekjolen sin til dåpskjole som barna hennes har brukt og nå nettopp min søster. Så det har blitt en tradisjon å bruke den. Jeg skal også bruke den når jeg får barn. Inni kjolen så står også brodert inn hvem som har båret kjolen begynner å bli en del nå. Veldig koslig synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #15 Skrevet 23. oktober 2008 jeg har ikke noe sårlig lyst til å selge kjolen min, for det er drømmekjolen min, men med tanke på hva jeg kjøpte den for så syns mannen min at det kommer til å bli litt bortkastet at den bare skal ligge i skapet slik at jeg kan beundre den. men jeg kommer til å stå på mitt hehe
Ce'Nedra Skrevet 23. oktober 2008 #16 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg ville tatt vare på den. Mine nieser og nevøer ble døpt i min mors brudekjole etter at den var sydd om, de har bare hatt forskjellige sløyfer på den. Nå går den i arv videre Edit: Nå kom jeg på at jeg var brud i den på karneval på barneskolen også.. hehe Endret 23. oktober 2008 av Ce'Nedra
pinkybride Skrevet 29. oktober 2008 #17 Skrevet 29. oktober 2008 jeg skal definitivt ikke selge kjolen min. Fikk den sydd spesiellt til meg og har spesielle detaljer på den som har stor verdi for meg. Kommer til å beholde den, om ingen bruker den så er det hvertfall morsomt å ha den for å vise den til evt datter ol senere i livet og jeg synes kjolen er et godt minne fra den store dagen og absolutt verdt å ta vare på. Et tips forresten, synes det var mye penger å bruke på å sende den på rens rett etter bryllupet, da vi hadde brukt masse penger allerede og ikke hadde råd akkurat da. Og når jeg ikke skal bruke den igjen eller selge den. Og kjolen var virkelig blitt skitten, særlig på slepet. Min mor hadde ikke samvittighet til å henge den opp i skapet sånn skitten så hun tok saken i egne hender. Brukte vann, milo og en smule tålmodighet og vasket kjolen. Og den er så god som ny, bedre renset enn det kunne jeg ikke fått den. Er ikke et spor i gjen av noe. Den ble helt perfekt og kostet meg ingen verdens ting! Så et tips, milo er tingen! De på renesriet kunne ikke engang garantere for at den ble helt ren :O så kan være verdt å prøve å rense den selv
HelloKjersti Skrevet 30. oktober 2008 #18 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg gikk løs på min kjole med nylonvask på flekkene først, og vasket inni et dynetrekk med milo i vaskemaskinen. Håndvask - ingen sentrifuge. Ble ren og pen etterpå Renseriet var vanskelige, syns jeg. Hvis de skulle kjemisk rense kjolen, risikerte jeg at perlene ble ødelagt og hvis de skulle vaske den i maskin, risikerte jeg at den ikke var like hel etterpå. Da kunne jeg like gjerne prøve selv. Og det gikk så fint så!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå