Gå til innhold

Langvarig kvalme

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til 11åring
Skrevet

Jeg har en jente på 11år som har vært småkvalm i ca 2-3mnd. Merker at hun er i en forandring nå med hormoner som løper løpsk. Blir lett irritert inni mellom og vanskelig å konsentrer seg i blandt. Kan plutselig bli i godt humør igjen. Etter å ha lest om hvordan en 11åring er i forandring så kjenner jeg jenta godt i gjen i beskrivelsen.

Men denne kvalmen har jeg ikke klart å legge tilsides. Hun trives på skolen, har masse venner og er stort sett glad og fornøyd. Hun sier hun er glad i livet sitt.

Vi har vært til lege siden kvalmen har vart så lenge. Tatt blodprøve for å sjekke vitaminer og jern, siden hun har virket slapp og ukonsentrert inni mellom og hun spiser bare pasta, fint brød og svært lite kjøtt.

Blodprosenten er fin tiltross for matvaner, så mangler ikke noe.

Kvalmen har vært mest fremtredende om kvelden når hun skal legge seg og av og til om morgenen(ikke ofte).

Hun er med på idrett og sang og storkoser seg med det, men er av natur beskjeden og usikker.

Eg vet det kan være psykisk, men blir irritert når det er det første legen fokuserer på uten å gjøre seg opp noe historikk. Vi har dessverre ingen fastlege, da han sluttet og har fått forskjellige leger hele tiden som går turnus for fastlegen vår. Ikke snakker de norsk heller og vi forstår hverandre dårlig.

Jenta har mye luft som slippes ut og den lukter vondt/surt.

Er det noen som kjenner seg igjen hos barna sine? Hatt samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje det kan være noe mat hun reagerer på...

Selv har jeg reagert sånn pga melk, og hvitt mel, gjørbakst.

(det også uten at legen finner noe på en eneste prøve)

Endret av *Mocca*
Gjest Mor til 11åring
Skrevet
Kanskje det kan være noe mat hun reagerer på...

Selv har jeg reagert sånn pga melk, og hvitt mel, gjørbakst.

(det også uten at legen finner noe på en eneste prøve)

he he dette er jo det eneste jenta får i seg, melk, hvitt mel og gjærbakst.

Har du kuttet ut dette og merket bedring?

Men er det ikke slik at man reagerer når man har fått i seg slik mat?

Hun blir ikke kvalm når hun spiser, det kan komme uten at hun spiser.

Gjest mor til cøliaker
Skrevet
he he dette er jo det eneste jenta får i seg, melk, hvitt mel og gjærbakst.

Har du kuttet ut dette og merket bedring?

Men er det ikke slik at man reagerer når man har fått i seg slik mat?

Hun blir ikke kvalm når hun spiser, det kan komme uten at hun spiser.

Det kan gå alt fra 20 minutter, til over 20 timer fra en matvare blir spist, til en reaksjon kommer, så det kan godt være en matintoleranse selv om kvalmen ikke kommer umiddelbart etter et måltid.

Og den kommentaren din om luft som lukter surt tyder i det minste på at hun ikke spiser riktig... (men det vet du jo allerede)

At blodprosenten er fin sier heller ingenting om mangel på næringsstoffer, den sier bare at hun ikke er slapp på grunn av jernmangel.

Jeg anbefaler jeg deg å ta en ny tur til lege, kanskje du har mulighet til å ta henne med på Volvat eller en annen privatklinikk?

Og, unødvendig å si, anbefaler jeg deg å snakke med datteren om viktigheten av variert og riktig kosthold. :)

Skrevet (endret)

Jeg vil absolutt anbefale dere å endre litt i matveien, for å se om det hjelper. Enkelte reagerer på for mye fett eller for lite fiber i maten.

Endret av Ninen
Skrevet

Gutten vår får vondt i magen om får i seg melkemat. Og så mye luft i magen.

Så det kan være som noen nevner kosten.

Vet du hvordan avføring hun har? (trenger ikke svare her) Det kan også være en indikasjon på om hun reagerer på noe.

Vet ikke hvor du bor, men om du bor i nærheten av Lillestrøm har jeg navnet på en som kan vurdere jenta di.

Du er ikke innlogget, så jeg kan ikke sende deg pm. Men er du interessert så kan jeg legge ut nettsiden her, og så får heller den bli moderert bort.

evt du registrerer deg og sender meg PM

Skrevet

Har vært borti en jente som slet mye med kvalme, og til tider oppkast. Dette hadde foregått over lengre tid og med jevne besøk hos legen. Til slutt ble det røntgen på henne, og de oppdaget at hu hadde delvis forstoppelse som hadde vart ganske lenge.

Gikk på noen kraftige omganger med lactulose, og nå er jenta fin igjen.

Hos henne var det ofte kvalme om morgenen, men det var fordi hun spiste mye på kvelden. Det kan gå mange timer før magen slår seg vrang.

Gjest Mor til 11åring
Skrevet

Huff! Vel dette var ikke mye å bli klok på. Ja matvanen hennes har jeg ikke så mye til overs for, derfor jeg tok henne med til lege for å sjekke mineraler, vitaminer og jern pga slapp og kvalm.

Legen såg ikke noe galt i kostholdet etter det jeg nevnte, unger og mat var og er vanskelig. Så lenge blodprøven var normal, var der ikke kostholdet som var årsak ifølge han.

Helsesøster sier at dette er ikke så mye å bekymre seg for så lenge jenta ikke går ned i vekt eller mister matlyst.

At min bekymring for denne langvarige kvalmen, burde jeg heller legge fra meg så lenge hun er velfungerende og legen har avvist at det er fysisk. Denne alder produseres hormoner og tanker og følelser løper løpsk.

Helsesøster var uening med lege som gikk rett på psykiske årsaker som mistrivsel osv

Jeg selv har følt legen har gått rett på det psykiske plan, noe det kan være ja, men jeg vil ikke "gjøre" barnet psykisk syk hvis det ikke er det. Synes legen var litt vel kjapp med å konkludere med psykisk grunn.

Og jeg vil ikke bortforklare det hvis det er psykisk.

Huff føler dette ble mer dillema enn jeg hadde regnet med. Har bare dette barnet og ingen ting å sammenligne med.

Det jeg har lagt merke til i dag er at hun ikke ville gå på håndballtrening fordi hun ikke hadde genser som var passelig, den var blitt for liten og så ønsket hun en sportsbh til å trene i, for det ville sikkert føles mer behagelig.

Så det kan jo være noe i det som helsesøster pressiserte, pubertet og utvikling av bryster og hår. Ikke fått hår enda, men bryster.

Enkelte typer mat orker hun ikke lenger for det blir hun kvalm av. Nattesøvnen er grei, sover hele natten, men kan gjerne ligge litt lenger enn vanlig pga kvalme på kvelden før innsovning.

Det dumme er at her vi bor blir vi bare satt inn til en turnus lege som er ny hver gang og ikke kjenner til oss.

Nei eg får legge meg og håpe eg blir klokere i morgen

Takker for innspill så langt

Skrevet

du burde virkelig prøve å holde henne unna hvitt brød og raske karbohydrater.. den sure lukten du snakker om kommer fra dette.. kroppen har ikke nok fiber... og melke og gjærfis som jeg kaller det, lukter skikkelig surt. .

jeg sliter med en del matintoleranser - som ikke slår ut på en eneste legeprøve. jeg har også tatt alle prøver som finnes hos legen, ogj eg har fullt opp av alle stoffer, vitaminer og mineraler - men er alikevel slapp og dårlig. Leger har rett og slett ikke noe å komme med når det gjelder matintoleranser - så om du mistenker dette så ikke så deg til ro med vanlig lege. De fornekter problemet- selv om det er et utbredt problem.

Prøv å hold henne unna loff - bytt til kneip eller knekkebrød.. (dersom hun reagerer på kornprodukter så er det ikke sikkert det hjelper, men mer fiber skader i alle fall ikke) og dropp melkeprodukter... og ta en tur til homeopat!

Matintoleranser kan slå ut mange dager etter en har spist maten, derfor er det vanskelig å finne ut hva det er. Men det viktige er at det ikke trenger å slå ut som magevondt, det kan være dårlig konsentrasjon, slapphet, svimmel, kvalm, dårlig hukommelse, soppinfeksjoner etc. Hun kan foreksempel ha Candida sopp i systemet..

Jeg gikk rundt å var kvalm og uvel leeenge... trodde jeg var gravid flere ganger! Byttet merke på p piller fordi jeg alltid ble kvalm om morraen når jeg tok disse.... så gikk det opp for meg at det var frokosten jeg ble kvalm av... vanlig norsk husmannskost..

Les her for mer info:

Matintoleranse

Skrevet

Det der er meg om jeg spiser mye hvetemel!

Jeg får promp som kan lukte så vondt at jeg brekker meg, faktisk. Og jeg kan bli så slapp at jeg sovner stående, hele kroppen blir fullstendig slått ut. Så lenge jeg holder meg unna hvetemel, så går det greit. Dvs at jeg reagerer faktisk ikke på spelt (det sier alle leger at ikke kan stemme, fordi de kornsortene er så like, men sånn er nå virkeligheten, da!) Og jeg bruker glutenfri pasta osv - det finnes mange gode glutenfrie produkter, da er du sikret at det ikke er hvetemel i kosten.

men hun bør jo ha i seg mer fiber, riktignok, som andre sier!

Jeg reagerer også på melk, og får sånne illeluktende promper av det og.

Blir forresten også kvalm.

Skrevet
Les her for mer info:

Matintoleranse

Jeg leste en del inne på sidene du henviste til, og jeg vil bare informere om selv om det står mye riktig og bra der, fant jeg også direkte feilinformasjon på siden. Derfor er det viktig at informasjonen ikke blir godtatt helt uten videre.

Dobbeltsjekk gjerne informasjonen du finner interessant, det kan lønne seg.

Skrevet

Hvorfor ber du ikke turnuslegen om henvisning til en barnelege?

Eller hvorfor bestiller du ikke time selv til en privatpraktiserende barnelege?

Sannsynligvis er hun frisk som en fisk, men kanskje har hun reflux-sykdom, med sure oppstøt og slikt? Er hun overvektig?

Lykke til!

Skrevet
Jeg leste en del inne på sidene du henviste til, og jeg vil bare informere om selv om det står mye riktig og bra der, fant jeg også direkte feilinformasjon på siden. Derfor er det viktig at informasjonen ikke blir godtatt helt uten videre.

Dobbeltsjekk gjerne informasjonen du finner interessant, det kan lønne seg.

Til Gjest: Fint om du kan presisere hva du mener er uriktig informasjon her? Ikke så lett å dobbelsjekke info ettersom det ligger så mye forskjellig på nettet....

Skrevet
Til Gjest: Fint om du kan presisere hva du mener er uriktig informasjon her? Ikke så lett å dobbelsjekke info ettersom det ligger så mye forskjellig på nettet....

Kronisk tretthetssyndrom (ME) og Me (Myalgisk Encefalopati) er listet opp som to ulike tilstander, men er i Norge to betegnelser på den samme tilstanden.

Det er så vidt jeg vet ingen tilstand eller sykdom som heter Chrons syndrom.

Dette er isolert sett bare bagateller, men slike "slurvefeil" viser meg at noen ikke har gjort jobben sin, og det igjen gjør at jeg stiller spørsmålstegn ved klinikkens seriøsitet.

Verre synes jeg det er at forklaringen på forskjellen mellom allergi og intoleranse er feilinformasjon, det samme gjelder påstanden om at matintoleranse er en forsinket allergisk reaksjon.

Skrevet
Kronisk tretthetssyndrom (ME) og Me (Myalgisk Encefalopati) er listet opp som to ulike tilstander, men er i Norge to betegnelser på den samme tilstanden.

Det er så vidt jeg vet ingen tilstand eller sykdom som heter Chrons syndrom.

Dette er isolert sett bare bagateller, men slike "slurvefeil" viser meg at noen ikke har gjort jobben sin, og det igjen gjør at jeg stiller spørsmålstegn ved klinikkens seriøsitet.

Verre synes jeg det er at forklaringen på forskjellen mellom allergi og intoleranse er feilinformasjon, det samme gjelder påstanden om at matintoleranse er en forsinket allergisk reaksjon.

Ja ser hva du mener her! Jeg leste mest på det med symptomene, og hva det kan skyldes jeg... men er litt slurvete forklart.. ser ut til at de har forenklet det litt mye - sikkert for å bruke ord og uttrykk som er bedre kjent blant folk flest. og slurvefeil er ikke bra nei. Derfor så veldig synd at ikke legene her til lands kunne satt seg litt mer inn i det, så hadde vi sluppet å lete land og strand rundt etter korrekt informasjon...

• 1 måned senere...
Gjest Oppmerksom mor
Skrevet

Hei,

Jeg kjenner igjen noe av det du skriver om.

Dessverre var jeg ikke like oppmerksom som du er.

Jeg har en datter som nå er voksen.

Når hun var på denne alderen fikk jeg selv en "smell".

Dette medførte en del reaksjoner hos min datter.

Hun begynte å bli bekymret for meg (startet med vond i magen og gikk over til kvalme). Hun var også livredd for å forlate meg i den perioden og isolerte seg hjemme med meg.

Det gikk også lang tid mellom hver gang hun gikk på toalettet.

Dette hadde gått over en lengre periode uten at jeg viste det.

Hun hadde mye samme menyen som du beskriver (med mangel på fiber i kosten). Dette medførte hard mage og vansklig å få ut avføring. Dette viste seg å ha medført forstoppelse i systemet.

Heldigvis gikk alt bra både med min datter og meg grunnet observange leger.

Vet ikke om du kjenner deg igjen i noe av beskrivelsen min (eller om du har hatt problemer selv), men det kan ofte ligge mer i slike reaksjoner enn kun hva din datter spiser (eller ikke spiser). Det kan være et uttrykk om at hun trenger hjelp / ønsker å bli sett.

Selv om leger kan virke litt raske til å trekke konklusjoner synes jeg du bør lytte til han/henne deres mål er jo de samme som ditt. De ønsker din datter skal bli frisk.

Lykke til dere begge videre!!

• 1 måned senere...
Gjest Mor til 11åring
Skrevet
Hei,

Jeg kjenner igjen noe av det du skriver om.

Dessverre var jeg ikke like oppmerksom som du er.

Jeg har en datter som nå er voksen.

Når hun var på denne alderen fikk jeg selv en "smell".

Dette medførte en del reaksjoner hos min datter.

Hun begynte å bli bekymret for meg (startet med vond i magen og gikk over til kvalme). Hun var også livredd for å forlate meg i den perioden og isolerte seg hjemme med meg.

Det gikk også lang tid mellom hver gang hun gikk på toalettet.

Dette hadde gått over en lengre periode uten at jeg viste det.

Hun hadde mye samme menyen som du beskriver (med mangel på fiber i kosten). Dette medførte hard mage og vansklig å få ut avføring. Dette viste seg å ha medført forstoppelse i systemet.

Heldigvis gikk alt bra både med min datter og meg grunnet observange leger.

Vet ikke om du kjenner deg igjen i noe av beskrivelsen min (eller om du har hatt problemer selv), men det kan ofte ligge mer i slike reaksjoner enn kun hva din datter spiser (eller ikke spiser). Det kan være et uttrykk om at hun trenger hjelp / ønsker å bli sett.

Selv om leger kan virke litt raske til å trekke konklusjoner synes jeg du bør lytte til han/henne deres mål er jo de samme som ditt. De ønsker din datter skal bli frisk.

Lykke til dere begge videre!!

Vel jeg ser jo hva du sikter til og ja jeg vet at barn kan vise mange "rare" tegn for å bli sett.

Selv har jeg ikke opplevd en slik "Smell" psykisk som jeg regner med du referere smellen til.

Min datter kjennes ikke igjen med dins symptomer her.

Godt det gikk bra med henne og deg.

Men takker for ditt innspill. Vet det er lett å la seg lure.

Men reflux har vært et tema og det skal sjekkes opp i. Kvalme og ubehag og i blandt gulper hun opp maten og svelger den igjen.

Sant skal nå sies at hun har blitt bevist på å endre på kostholdet og det har hun gjort med stormskritt. Fra fint til grovt brød, havregrøt og kjøtt er blitt en del av kostholdet nå :)

Prøvde en periode for å se resultater og kvalmen var borte, men så ble hun litt mindre gira på dette og falt litt tilbake på den gamle sorten. Jeg lot det gå for å se hva som skjedde og kvalmen kom tilbake.

Så kanskje har kostholdet en årsak, ikke godt å si, ikke blitt godt nok utprøvd, men reflux bør uansett sjekkes for å utelukke dette tenker eg.

Takker for gode innspill og råd. Tror nok vi kommer til bunns i det, men ting tar tid...

• 1 måned senere...
Gjest mor til 12åring
Skrevet

kjenner igjen mye av det du skriver om. Min datter var kvalm i lang tid før mensen brøt ut for første gang. Hun tok også allergiprøver hos lege, alt negativt, men prøvde å være uten melk. kvalmen ble borte. Prøvde å drikke melk etter noen uker og ble da kvalm igjen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Min datter på 15 har også vært mye plaget med kvalme siden rundt 11 års alderen.

Først tenkte jeg det var i forbindelse med kroppens utvikling , så tok jeg henne til legen som ikke fant noe galt. Har ikke kunnet merke noen sammenheng med mat hun spiser. Det er mye plager med for mye magesyre og også mellomgulvsbrokk på hennes fars side, men hun har ikke andre symptomer på det.

Jeg vet at hun har følt det noe vanskelig med tenåringsutviklingen fordi hun følte seg annerledes enn venninne. Var ikke lenger opptatt av det samme som dem og trakk seg tilbake fra dem. Hun har fått seg en ny vennegjeng og ser ut til å ha det bedre med seg selv, men kvalmen er ikke helt borte enda.

Så vi har ikke funnet verken årsak eller løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...