Gå til innhold

Ugress/ukrutts/fiberduk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med dette? Skal i følge reklamen hindre dagslyset å trenge igjennom og dermed stoppe fotosyntesen og redusere ugress i blomsterbed. Så er spørsmålet om det fungerer da?

Mulig at denne duken kalles noe annet i Norge forøvrig...

Jennifer

Skrevet

Fiberduk fungerer som bare rakkern hos oss.

Det finnes flere typer. En er til å legge under bark og de andre kan man bruke hvor man vil. De dyreste er best (selvsagt).

Legg dem i bedet, legg på jord og plant i vei. Stikk/skjær et hull i duken om den ligger langt opp.

Koster litt penger, men sparer deg for masse luking!

Skrevet

Fiberduk ja... Det ante meg at det het noe annet på norsk. Var ikke så opptatt av sånne duker for 4 år siden før jeg flyttet til Danmark akkurat... :blunke:

Nå vet jeg ikke om det blir noe nytt bedd på meg i år, men hvis det skulle bli det (kommer ann på om vi får lagt fliser etc) så skal jeg nok vurdere fiberduk seriøst. Men så var det kvaliteten da. Hva slags pris må man opp i for å få noe som fungerer? Noen som vet? Lea? :wink: Så noe til 13 kr pr kvadratmeter, men det er kanskje litt i billigste laget?

Jennifer

Skrevet

Barkduken (svart, slipper gjennom vann, men stopper ugress) koster ca 150 kroner for 15 meter og er den billigste jeg har sett, men den er jo til å legge under bark da. Barken hjelper litt mot ugress den også.

De aller dyreste og beste koster nok myye mer. Vi har en egen leverandør til sånt og får det veldig billig. Den er kraftig og brukes til å holde på plass jord/leire i forbindelse med densering/grøfter. Vi har brukt denne til et bed også og det er ikke et ugress å se.

Men den koster nok ganske mye. Mulig at sånt er billigere i pannekakeland.

Jeg tror nok at du må ut med mellom 10 og 30 kroner pr. kvm for fiberduk. Kanskje mer for den kraftigste.

Spør på et byggsenter eller hagesenter.

Skrevet

Takk for info Lea. Nå er det ikke så mange kvadratmeterne det vil være snakk om, så om duken er litt dyr så spiller ikke det stor rolle. Betaler heller litt mer for noe som fungerer her, sånn at man ikke både betaler for duk (billig) og skal gå å luke også. Foressten... Holder duken mer enn 1 år eller må den skiftes?

*unnskylder seg med at det er første sommer med egen hage*

Jennifer

Skrevet

Den skal holde leeenge! Men om det er jord (og ikke bark) oppå duken, så vil jo ugresset komme uansett og sette seg i den øverste jorda. Røttene får ikke vokst seg store og lange nedover pga duken, så det blir lettere å luke.

*hater løvetann*

Skrevet

Genialt!!! Både at den minimerer ugress og gjør det lettere å luke hvis det mot all formodning skulle dukke opp noe.

*hater løvetann og alskens annen grønn shit som dukker opp mellom busker og blomster*

Jennifer

Skrevet

Vet at byggmakker selger slik fiberduk av OK kvalitet til 47 kr. pr m. (ihvertfall den som er i nærheten av hvor vi bor). Den kan også legges under grus i oppkjørselen, i tillegg til å brukes i bed.

Bredden på rullen er ca 4m. Skal dit i dag og kjøpe mer :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...