Gå til innhold

Kjøpe leilighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Dere single, gode mennesker........

Har dere kjøpt leilighet alene?? har dere råd til det?

Jeg leier leiligher, men er så lei av det at jeg snart blir gaaaal. Har lyst å kjøpe, men vet ikke om jeg klarer å håndtere et lån alene? jobber som sykepleier.........har utbetalt ca 18 000 pr mnd.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

japp japp...jeg har kjøpt alene.kjøpte innskuddsleilighet i 2000?husker ikke helt akkurat når, og jeg er sjeleglad for at jeg kjøpte den.

og jeg har mindre utbetalt enn deg, og klarer meg.

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet for et år siden. Jeg har utbetalt 19 000. Men jeg hadde spart som pokker i åresvis for å få egenandel, da.. Var 25 da jeg kjøpte. Om du har råd eller ikke kommer jo an på hvor mye penger du har fra før, og hvilken type leilighet du ser etter. Om du MÅ bo midt i sentrum og ha minst 3 soverom, så blir det dyrt.. Men om du synes det er helt ok med 40 kvm i utkantstrøkene, så er det så klart lettere.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg kommer til å gidder. Har mer utbetalt enn deg, men ser bare ikke behovet.... Hvor ofte er man hjemme i leiligheten uansett liksom? Blir et sted for å sove, samt lage mat i ny og ne, thats it

Skrevet
Jeg tror ikke jeg kommer til å gidder. Har mer utbetalt enn deg, men ser bare ikke behovet.... Hvor ofte er man hjemme i leiligheten uansett liksom? Blir et sted for å sove, samt lage mat i ny og ne, thats it

På lang sikt lønner det seg å eie framfor å leie. Jeg betaler mindre i renter på lånet enn jeg betalte til huseieren av den forrige leiligheten jeg leide - til tross for at jeg nå bor i en mye større leilighet, som ligger mer sentralt til.

Jeg er også hjemme i våken tilstand i opptil flere timer hver dag, og liker å kunne male og pusse opp leiligheten slik jeg selv vil.

Jeg synes også det er greit å vite at jeg kan bo der så lenge jeg vil.

Skrevet

Jeg er ikke singel, men jeg er ikke samboer heller - og når jeg kjøpte huset mitt så var jeg alene.

Det er andre gang jeg kjøper meg et hjem for meg selv og første gangen kjøpte jeg meg leilighet (det var under den forrige bankkrisa, og jeg hadde fjorten prosent rente på det aller verste - men leiligheta kostet ikke en døyt).

Ser på et hus som en investering.

Skrevet

Du kan jo lett regne ut om du har råd til et lån. TA et møte med banken og se hvor my du får eller vil ha og så kan du ta det fra der. For som mange sier er det ofte billigere å betale lån og kommunale avgifter enn husleie.

Skrevet

Jeg kjøpte også leilighet alene. Husker ikke hvor mye jeg fikk utbetalt da men nok.. Var ca 20år når jeg kjøpte. Angrer ikke et sekund på det!

Skrevet

Jeg kjøpte også leilighet alene, mens jeg hadde en årslønn på rundt 250k. Hadde spart opp ca 200k i startkapital i løpet av studiene, det hjalp godt. Solgte etter tre år og satt da igjen med 600k, så er strålende fornøyd med den investeringen! :jepp:

Gjest Gjest_Petter_*
Skrevet

Med 18000 utbetalt vil jeg tippe du har rundt 300000 brutto. Med dagens lånesituasjon vil du neppe få låne mer enn max 750000-800000 kr. Spørs hvor du bor i landet. De fleste unge som får lån har ressursstrerke foreldre som stiller sikkerhet for lånet og kan dermed fint få låne feks 1400000- 1500000kr.

Skrevet
Med 18000 utbetalt vil jeg tippe du har rundt 300000 brutto. Med dagens lånesituasjon vil du neppe få låne mer enn max 750000-800000 kr. Spørs hvor du bor i landet. De fleste unge som får lån har ressursstrerke foreldre som stiller sikkerhet for lånet og kan dermed fint få låne feks 1400000- 1500000kr.

Det hjelper ikke med tilleggsikkerhet hvis en ikke har økonomi til å betjene lånet. Mange foreldre gir barna forskudd på arv eller stiller som medlånetager.

Slik som markedet er nå vil du nok merke at bankene har blitt mer restriktive med 1. hjemslånene (noen har sluttet helt med slike lån). Med synkende boligpriser er faren stor for at en blir sittende med et lån som er større enn verdien på boligen etter en stund.

Skal du låne hele lånesummen må du gjøre regning med å betale omkostningene selv (før finanskrisen var det som regel ikke noe problem å låne disse i tillegg). Vær også obs på at banken kan kreve at du sparer det beløpet som gjør forskjellen mellom det du betaler i leie i dag og det du vil måtte betale for lånet den dagen det blir utbetalt. Klarer du ikke dette, vil du heller ikke klare å betjene et lån. Går det greit så får du spart opp egenkapital samtidig som du viser både banken og deg selv at du kan klare dette.

Med en inntekt på ca 300.000,- kan det bli vanskelig å få lånt nok til å kjøpe en leilighet alene. Ikke sikkert at du har mulighet til å låne mer enn 5-600.000,-, noe mer hvis det er potensiale til høyere lønn i nærmeste fremtid.

Slik som situasjonene er i dag vil jeg anbefale alle som har planer om å kjøpe seg bolig å starte sparing så fort som mulig. For det første bør det spares til egenkapital og det er også viktig å ha en bufferkonto for uforutsette utgifter. Tenk også igjennom hvilke planer du har for de neste årene. Skal du kjøpe bil, reise på ferier, pusse opp, få barn, skifte bolig osv? Hvordan vil du i tilfelle finansiere dette? Har du fått et 100% 1. hjemslån vil du ikke ha mulighet til mer opplåning her på en god stund. Ved en refinansiering vil du ikke lenger ha rett til 1. hjemslånbetingelser og må da innenfor 80% av verdi.

Min erfaring er at alt for få tenker langsiktig. Det er om å gjøre å få låne mest mulig her og nå, aller helst ha avdragsfrihet på lånet + ingen sparing. Det skaper problemer den dagen det trengs en større investering.

Skrevet

Kjøpte i 2003. Hadde nok noe høyere lønn enn det du har, men fikk boutgifter på 5-6000 (renta var på 8,3% da) . Hadde spart opp 200 000 og lånte 800 000 sånn omtrent. Leiligheten er ikke kjempestor men klarer seg for meg. Kunne trolig betalt mer og kjøpt noe større, men synes det er OK å ha noe økonomisk handlefrihet også. Og jeg trives veldig bra i mitt lille krypinn.

Må tilføye at jeg ikke bor i tjukkeste Oslo akkurat så husprisene her er merkbart lavere enn i de større byene, selv om leiligheter er (eller var i allfall) forholdsvis mye dyrere enn eneboliger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...