Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i begynnelsen av 20-årene og har en kjæreste på omtrent samme alder. Vi er ikke forlovet, har ikke felles barn, men bor sammen. Av diverse grunner har ikke jeg og moren hans hatt verdens beste forhold, men det har begynt å komme seg. Heldigvis. :)

Problemet nå, er at moren hans ønsker at vi skal feire jul hos dem. Jeg synes det er hyggelig av henne å invitere meg, samtidig ønsker jeg ikke å slutte å feire jul hos foreldrene mine såpass tidlig. Jeg vil derfor foreslå at jeg feirer selve julekvelden hjemme, og reiser dit andre eller tredje juledag. På den måten feirer vi jul sammen, om ikke julekvelden...

Han skal da feire nyttår hos meg, også bytter vi neste gang. Jeg synes det er greit å feire julekvelden hjemme hos den nærmeste familien til vi stifter egen familie.

Er jeg kjip som tenker slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere ikke har barn syns jeg det ikke er noen grunn til at man absolutt skal være sammen på julaften! Jeg har selv samboer (og selv om jeg kommer godt overens med "svigerfamilien min" (iallefall den ene halvdelen), kunne det ikke falle meg inn å være noen andre steder en hjemme hos mamma og pappa på julaften! ;) Det er det som er jul for meg! Nå bor jeg på en annen kant av landet og da, så jeg er ikke så ofte "hjemme" heller, så det blir ekstra gøy å komme hjem i jula for å treffe gamle venner osv.. Men når vi får barn.. da blir det selvfølgelig noe annet (selv om jeg sikkert har allerhelst lyst at vi skal hjem til mine foreldre.. hehe.. men da må jeg vel inngå litt flere kompromisser.. hehe:) Dra hjem til foreldrene dine til jul du! Er jo ingen regel om at man MÅ være sammen på julaften selvom man er samboere?! Eller gift for den delen. Har en veninne som er gift, men de har ikke barn enda - de pleier å være hjemme hos hver sine foreldre på julaften!

Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen da? Jeg og samboer feiret ikke sammen første julen vi var samboere (hadde da vært sammen litt over 2 år og samboere i 2 måneder), men andre julen vi var samboere bestemte vi oss for å feire sammen :) Så da ble han med til mine foreldre (jeg var da 20 og han 22, så ca samme alder som deg). I fjor var vi hos hans foreldre og i år skal vi til mine igjen. Jeg synes det har vært kjempekoselig å feire jul sammen, selvfølgelig litt spesielt å ikke feire med familien min, men kommer godt overens med svigers da :)

Men er mange variasjoner her... tror ikke svigers feiret jul sammen før de fikk barn, enda de var sammen 7 år før de fikk barn... mens mine foreldre feiret jul sammen fra første julen de var sammen...

Vi bor alle i samme by da, så vi er uansett litt med begge familier i julen. Tror du bare må føle på hva som er riktig for deg her :)

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene om å tenke slik.

Da foreslår jeg at jeg kommer andre eller tredje juledag med god samvittighet. :)

Skrevet

Jeg har vært sammen med kjæresten min i snart tre år. Vi feirer selve kvelden med hver vår familie, men utpå kvelden de to første årene kom kjæresten min til meg og familien min, og i fjor reiste jeg inn til dem etter vi hadde spist og åpnet julegaver.

Dette kommer til å bli den andre julen etter at vi flyttet sammen, men er ikke sikker på hvordan vi gjør det i år. Kommer kjæresten min ut til meg på kvelden, lurer jeg på å spise julegrøt om formiddagen hos foreldrene hans, slik at jeg får hilst på dem også :)

Skrevet
Jeg har vært sammen med kjæresten min i snart tre år. Vi feirer selve kvelden med hver vår familie, men utpå kvelden de to første årene kom kjæresten min til meg og familien min, og i fjor reiste jeg inn til dem etter vi hadde spist og åpnet julegaver.

Dette kommer til å bli den andre julen etter at vi flyttet sammen, men er ikke sikker på hvordan vi gjør det i år. Kommer kjæresten min ut til meg på kvelden, lurer jeg på å spise julegrøt om formiddagen hos foreldrene hans, slik at jeg får hilst på dem også :)

Da er dere heldige som bor nær hverandre. Jeg og kjæresten kommer fra ulike kanter av landet. :)

Gjest Revenka
Skrevet

Vi skal feire sammen i år for første gang, og det blir hos svigers. Har vært sammen i over 9 år og giftet oss for 1,5 år siden. Feirer sammen i år fordi vi venter barn før jul, og da blir det som en "hel familie". I fjor feiret jeg hos min mor selv om det var første året som gift. Syns det var greit siden vi ikke hadde barn. Vet at jeg alltid er velkommen hos svigers, men da var det mer naturlig å feire hjemme hos min egen familie. Ingen som syns jeg var rar av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...