la Flaca Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Har tenkt å søke en stilling som krever plettfri vandel, og lurer på om det innebærer at man aldri skal ha hatt en dom på seg. Selv om det er over 10 år siden? Nå gjelder dette faktisk en stilling i politietaten, så det er muligens mye å håpe på at man stiller med blanke ark?
Gjest Sandbekken Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 hmm.. er det ikke slik at smådommer forsvinner fra rullebladet etter så og så lang tid? ikke vet jeg..
hufsa! Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 hmm.. er det ikke slik at smådommer forsvinner fra rullebladet etter så og så lang tid? ikke vet jeg.. Trodde også de gjorde det..
la Flaca Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2008 Det er det jeg lurer på. Vet at det ikke er tilgjengelig for offentligheten lenger etter 10 år, men er det noen som har trykket på deleteknappen og slettet infoen for all ettertid? Slik at ikke en gang politiet selv vil få opp informasjonen?
Gjest -Maggie- Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Du kan jo lese dette, der det blant annet står: Politihøgskolen svarte at alle søkere som hovedregel må ha plettfri vandel, og at det ikke skal foreligge straffesaker som gir grunn til å tvile på søkerens vandel. Videre ble det uttalt følgende: «Imidlertid er det gjennom årene utviklet seg en praksis på at man kan se bort fra bagatellmessige forhold som ligger 3-5 år tilbake i tid. Som bagatellmessige forhold regnes påtaleunnlatelse eller bot av mindre omfang. En bot vil imidlertid være diskvalifiserende dersom den gir uttrykk for holdning/atferd som ikke er forenlig med politiyrket. Det kan for eksempel være naskeri eller tilfelle av vold som avgjøres med forelegg.» Jeg leste ikke hele, så jeg vet ikke om du får noe klart svar. Jeg ville vel tatt en telefon og spurt.
la Flaca Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. oktober 2008 Hm. Nå kan jeg vel egentlig besvare mitt eget spørsmål. Med dette utdraget fra www.politi.no; "Hvilke typer politiattest finnes? Vanlig/ordinær politiattest får du hvis ikke loven sier noe annet. I en slik attest blir de fleste straffbare forhold tatt med. Det fremgår av strafferegistreringsloven § 6 hvilke forhold som ikke tas med. For eksempel vil et forelegg normalt ikke komme med. Begrenset politiattest er en attest hvor det bare er spesielle straffbare forhold som skal være med. For eksempel er seksuelle overgrep mot barn de eneste forholdene som skal med i en politiattest for en person som har fått tilbud om ansettelse i grunnskolen. I slike attester blir de straffbare forholdene tatt med uavhengig av hvor gamle de er. Uttømmende politiattest er en attest hvor alle straffbare forhold skal være med, unntatt forenklede forelegg. For eksempel gjelder dette politiattester til personer som skal arbeide i et vaktselskap. I slike attester opplyses det om alle straffbare forhold (unntatt forenklede forelegg) uavhengig av hvor lenge det er siden forholdene fant sted." Ergo vil det være mulig å hente frem all info for den som har tilgang.
Gjest -Maggie- Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, den uttømmende politiattesten inneholder alt, og er tilgjengelig for politiet også etter foreldelse. Det er derfor jeg vil anbefale å ringe og spørre på forhånd, da det kan være unntak mtp type jobb, type forbrytelse etc.
la Flaca Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2008 Ja, den uttømmende politiattesten inneholder alt, og er tilgjengelig for politiet også etter foreldelse. Det er derfor jeg vil anbefale å ringe og spørre på forhånd, da det kan være unntak mtp type jobb, type forbrytelse etc. Ja, det er selvfølgelig unntak i forhold til type jobb/forseelse. Så det er vel lurt å undersøke litt nærmere der. Trodde faktisk generelt at når dommen er foreldet så vil den ikke føres opp på en vandelsattest uansett. Men der tok jeg feil. Og nå dreide det seg i tillegg om en stilling hos politiet selv, så da er det åpenbart at de sjekker en fra a-å. Men jeg skal jammen søke likevel og se hva som skjer. Kan jo ikke skade. Takk for hjelpen. Har blitt litt klokere i dag gitt.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Ja, det er selvfølgelig unntak i forhold til type jobb/forseelse. Så det er vel lurt å undersøke litt nærmere der. Trodde faktisk generelt at når dommen er foreldet så vil den ikke føres opp på en vandelsattest uansett. Men der tok jeg feil. Og nå dreide det seg i tillegg om en stilling hos politiet selv, så da er det åpenbart at de sjekker en fra a-å. Men jeg skal jammen søke likevel og se hva som skjer. Kan jo ikke skade. Takk for hjelpen. Har blitt litt klokere i dag gitt. Hei! Hvordan gikk det med deg og søknaden din? Jeg har lurt på noe av det samme som deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå