Gå til innhold

Trenger hjelp med en hekle oppskrift!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Jeg holder på å skal hekle noen tøffler. I oppskriften står det:

1.omg: Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.

2.omg: Hekle 5-5-6 fm om ringen

3.omg: 2 fm i hver fm = 10-10-12 fm.

Jeg skjønner ikke hva 5-5-6 og 10-10-12 vil si, har aldri vært borti det før når jeg har fulgt oppskrifter. Kan noen forklare meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_søster_*
Skrevet

Du har 3 luftmasker i ringen.

2.omg hekler du 5 fastmasker i luftmaske nr1, samme i luftmaske nr 2 og 6 fastmasker i luftmaske nr 3.

3.omg.hekler du 2 fastmasker i hver av fastmaskene, tilsammen 10+10 +12 fastmasker.

På denne måten øker du omkretsen raskt, så du kan fortsette på fotdelen til tøffelen.

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet
Du har 3 luftmasker i ringen.

2.omg hekler du 5 fastmasker i luftmaske nr1, samme i luftmaske nr 2 og 6 fastmasker i luftmaske nr 3.

3.omg.hekler du 2 fastmasker i hver av fastmaskene, tilsammen 10+10 +12 fastmasker.

På denne måten øker du omkretsen raskt, så du kan fortsette på fotdelen til tøffelen.

Ååja! Tusen takk for hjelpen:)

Skrevet

Eller det kan ha noko med ulike storleikar å gjere. Er det fleire storleikar i oppskrifta eller er det berre ein? Viss det er fleire, kan det sjå ut som det er tre ulike, og 5 - 5 - 6 står for antal masker totalt i dei ulike storleikane. Så viss du lagar den største storleiken skal du etter 3. omgang ha 12 m totalt.

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet
Eller det kan ha noko med ulike storleikar å gjere. Er det fleire storleikar i oppskrifta eller er det berre ein? Viss det er fleire, kan det sjå ut som det er tre ulike, og 5 - 5 - 6 står for antal masker totalt i dei ulike storleikane. Så viss du lagar den største storleiken skal du etter 3. omgang ha 12 m totalt.

Hmm, det kan godt være at det er riktig også. Her er oppskriften:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk...407&lang=no

Gjest Gjest_søster_*
Skrevet

Da går det etter str., som forrige innlegg sier.

Tror jammen jeg skal "stjele" denne oppskriften. Topp julegaver :)

Skrevet

Hehe, er julegaver jeg også lager :)

Disse tøfflene ser skikkelig gode og søte ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...