Gjest silva Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Far betaler farsbidrag,må jeg sende han med klær til barnet vårt???? Eller kan jeg si nei.
Lykkelig eks-frue Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Du er nok pliktig til å sende med klær ja. En annen sak er at samværsforeldre bør ha et minimum av skift hos seg. Selv sender jeg ikke med. Men så mottar jeg ikke bidrag og ei heller forskuddsbidrag. Så jeg sa at jeg mente han kunne besørge klær selv når han ikke vil forsørge ungene.
Gjest Løve66 Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Er spørsmålet ditt om barnet skal ha med seg klær hjemmefra når det skal til faren sin? I så fall vil jeg svare ja.
Gjest Blaze Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Eehh.. Ja! Hva er galt med å sende klær med ungen? Ser på det som en selvfølge jeg. Da vet du hvertfall at ungen er ordentlig kledd...
Modic Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Barna bor hos oss, og har samvær med mor annenhver helg. Hun betaler selvfølgelig barnebidrag, og vi sender like selvfølgelig med klær! Men hun har også noen joggedresser, litt sokker og truser osv ekstra. Greit å ha om det skulle skje noe. Endret 20. oktober 2008 av Modic
Far til 2 Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Far betaler farsbidrag,må jeg sende han med klær til barnet vårt???? Eller kan jeg si nei. Hos oss bor barna hos meg (far). Mor skulle kansje betalt barnebidrag (mødre betaler ALDRI "farsbidrag"), men vi valgte å droppe det. Klær er noe av det jeg står for, og barna har fått med klær de kan bruke hos mor. Et problem som har dukket opp er at mor gjerne gir beskjed "dagen før" det er helt krise mht nye klær. Jeg har derfor bedt om litt lengre frist slik at jeg vet at jeg har råd til å kjøpe inn klær i tide.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 En selvfølge å levere med barnet sine klær endten det er mor eller far som er samvær eller bostedsforelder. Vanskelige mødre/fedre finnes; gjør det til din sak å være rederlig for barnets skyld. Prinsipprytteri er en lite fin egenskap.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Den som har omsorgen og får bidrag skal holde barnet med klær. Samværsfradraget dekker ikke dette. Den eneste godtatte unnskyldningen jeg kan se for å ikke sende med klær hvis samværsforelder ønsker dette, er om h*n ikke returnerer klærne etter samværet.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er av den oppfatning at når samværsfar/samværsmor betaler bidrag, skal de ikke også være pålagt å holde barna med klær selv når de er på samvær. Min mann har samvær med sitt barn annenhver helg og betaler riktignok bidrag, men vi har valgt å holde barnet med klær selv. Dette fordi de klærne mor sendte med var for små, veldig slitne, passet ikke årstiden etc... I begyndelsen brukte vi å kjøpe noen nye klær til barnet, da vi såg at behovet virkelig var der, men de klærne såg vi aldri igjen.... Vi synest det er veldig greit å ha alle klær her selv, for da er det bare barnet vi henter til samvær, og han har ingenting med seg annet enn det han står og går i. Han ser også mer velstelt og presentabel ut...
Villa2000 Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Hvorfor skulle TS ikke sende med klær? Er usikker på om det er noe lovfestet at man skal sende med klær, men etter det jeg har forstått så skal barnebidraget dekke klær til barnet. Da er det innforstått at man skal sende med klær. Men du kan si nei. Hvem skal tvinge deg til å sende klær?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Ungene bor hos meg, mer er hos pappa 10 netter i måneden. Han har fullt opp hjemme hos seg; klær, leker, toalettsaker osv. Ungene tar med seg yndlingslekene sine om de vil, og kløærne går litt frem og tilbake... Vi bor i samme skolekrets, så det er kort vei.
msDelenn Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) her sluttet vi å sende med klær. Fikk tilbake enten gamle små klær eller ingen i det hele tatt. Klærene fra barnhagen ble aldri lagt tilbake. så vi ga opp. Idag kommer han hjem med det samme som han dro med. Faren liker å kle opp sønnen som seg selv (ser litt makarbert ut) edit: språk Endret 22. oktober 2008 av sashadelenn
Gjest P@I Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 Artig å se at det ikke var bare meg:) Jeg har også forstått barnebidraget skal dekke bl.a klær og dermed skal "omsorgsperson" passe på at barna har med seg klær til samværsforeldren. I vårt tilfelle er det meg (mor) som har omsorgen. I begynnelsen sendte jeg ikke med klær, men så at de hadde på seg samme klærne som da de dro uansett hvor lenge de skulle være borte, så jeg bestemte meg å sende med klær. Ordentlige, og tilstrekkelige klær, av og til nye! MEN fikk de aldri tilbake, og jeg gad ikke å mase om å få de tilbake. Så jeg lot være sende med klær, med mindre det ble spurt. For de kan jo bruke de jeg sendte med forleden dag, hehe. Dessuten hentes/leveres barna i barnehage/skole.. så det blir vrient og rart å ta med seg flere skift (som skal til far) til barnehage/skole. Men om jeg reiser er det en annen sak. Da pakker jeg nok klær, som jeg da forventer at de blir sendt tilbake! Så TS: Pakk noen skift til barnet/barna, og krev de tilbake om mulig! Han betaler alt bidrag?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #14 Skrevet 22. oktober 2008 I vårt tilfelle er det meg (mor) som har omsorgen. I begynnelsen sendte jeg ikke med klær, men så at de hadde på seg samme klærne som da de dro uansett hvor lenge de skulle være borte, så jeg bestemte meg å sende med klær. Ordentlige, og tilstrekkelige klær, av og til nye! MEN fikk de aldri tilbake, og jeg gad ikke å mase om å få de tilbake. Det er min erfaring også - at klær bare forsvinner etter samvær hos far. Og hvis de blir levert tilbake kommer alt skittentøyet i en plastpose. Jeg har gitt opp å etterlyse klær - han blir bare sint og sur hvis jeg spør. Barna er der ikke så ofte så får vel bare akseptere at det forsvinner klær av og til. Det er uansett ikke dyre klær. Kjøper det meste på H&M. Dyrere klær som ytterjakker og sko har heldigvis blitt levert tilbake. Og det er jo bare klær - i den store sammenhengen er det bare bagateller. Jeg er mer bekymret for at det skal skje noe med barna mens de er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå