Gjest L. Skrevet 22. oktober 2008 #21 Skrevet 22. oktober 2008 Det er forskjell på å være sjenert fordi man ikke har noe stort hevdelsesbehov, og å være sjenert fordi man VIL snakke, men ikke tør.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #22 Skrevet 22. oktober 2008 Det er forskjell på å være sjenert fordi man ikke har noe stort hevdelsesbehov, og å være sjenert fordi man VIL snakke, men ikke tør. Så enig, så enig. På engelsk tror jeg de kaller mennesker som ikke er sjenerte men som lett kan bli tatt for å være det for "introverts". Jeg trodde jeg var unormal helt til jeg leste denne artikkelen.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 22. oktober 2008 #23 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) jeg har ingenting og si... Endret 22. oktober 2008 av Cederic Rueben
Gjest Methuselah Skrevet 22. oktober 2008 #24 Skrevet 22. oktober 2008 Sjenerte mennesker burde sperres inne slik at de ikke er i veien. For oss skikkelige normale mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #25 Skrevet 23. oktober 2008 Det er forskjell på å være sjenert fordi man ikke har noe stort hevdelsesbehov, og å være sjenert fordi man VIL snakke, men ikke tør. I det første tilfellet er man ikke sjenert. Da er man innadvendt, eller rett og slett bare fåmælt. Sjenert er når man kvier seg for å snakke, og derfor holder kjeft. Man kan fint være innadvendt uten å være sjenert. Da snakker man uten problemer når man føler for det.
Hanna panna Skrevet 23. oktober 2008 #26 Skrevet 23. oktober 2008 For min del må en venninne være både det ene eller det andre, så lenge hun er koselig og til å stole på. En god venninne, med andre ord.
Gjest sjenert flis Skrevet 23. oktober 2008 #27 Skrevet 23. oktober 2008 I det første tilfellet er man ikke sjenert. Da er man innadvendt, eller rett og slett bare fåmælt. Sjenert er når man kvier seg for å snakke, og derfor holder kjeft. Man kan fint være innadvendt uten å være sjenert. Da snakker man uten problemer når man føler for det. Jeg er det første. Problemet er at folk flest nyanserer ikke som dette, de tenker bare sjenert. Og det er nesten like ille som å være overvektig, like lite akseptert - av noen, ikke alle.
-LilleFix- Skrevet 23. oktober 2008 #28 Skrevet 23. oktober 2008 Litt sjenert kan være både søtt og sjarmerende, men når det går over til å bli såpass at man må dra ordene ut av folk, så blir det bare negativt.
Gjest Tigress Skrevet 23. oktober 2008 #29 Skrevet 23. oktober 2008 For deg kanskje. Jeg skulle gitt mye for å slippe å være sjenert. Nettopp på grunn av det du sier tidligere i tråden, at sjenert = kjedelig. Jeg har visst hele livet at det "må en endring til". Uten at sjenertheten har gått vekk av den grunn. Å påstå at "det er så lett så" er bare tåpelig og nedlatende. Det er omtrent som å si til en med depresjoner at "det er bare å ta seg sammen og se lyst på livet. Det er så lett så. Se bare så blid jeg er". Eg ser at innlegget mitt var litt cocky, og beklagar det. Det eg skulle ha skrive er at det ikkje er komplisert å gjere noko med det, ein må berre kaste seg ut i det. Men det treng ikkje å vere lett, tvert om kan det vere veldig hardt, men komplisert er det ikkje. Og nei, det var ikkje lett for meg heller, men det måtte til anten eg likte det eller ikkje.
Gjest Gus Skrevet 24. oktober 2008 #30 Skrevet 24. oktober 2008 Sjenerte mennesker har mangelfullt utviklet rettferdighetssans fordi de ikke får brynt sine meninger mot andres. De skjønner ikke at de som tar risiko fortjener mer enn dem som ikke gjør det. Sjenerte mennesker er feige. De vil ikke stå for en mening, men holder i stedet kjeft slik at de i ettertid kan innta den posisjonen som viser seg mest gunstig. Sjenerte mennesker er upålitelige. Man kan ikke stole på en sjenert venn om det skjer noe. De har dessuten så liten erfaring med å aktivt foreta seg noe at de ikke vet hva som bør gjøres. Sjenerte mennesker er snyltere. I f. eks. lønnsforhandlinger er det åpenbart at de bare mottar uten å gjøre noe. Men også i sosiale sammenhenger bidrar de ikke, men bare høster av det andre steller i stand for dem. Sjenerte mennesker fremmer ondskap. Det var den kompakte majoritet av sjenerte mennesker som lot Hitler og hans like ture frem. Sjenerte mennesker vil aldri stå opp og si at nå er det nok når noe er galt. Og det er sjenerte mennesker som lar baksnakking og annet dritt foregå. Kort sagt, sjenerte mennesker er årsaken til mye, ja, kanskje det aller meste vondt her i verden.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #31 Skrevet 24. oktober 2008 Sjenerte mennesker har mangelfullt utviklet rettferdighetssans fordi de ikke får brynt sine meninger mot andres. De skjønner ikke at de som tar risiko fortjener mer enn dem som ikke gjør det. Sjenerte mennesker er feige. De vil ikke stå for en mening, men holder i stedet kjeft slik at de i ettertid kan innta den posisjonen som viser seg mest gunstig. Sjenerte mennesker er upålitelige. Man kan ikke stole på en sjenert venn om det skjer noe. De har dessuten så liten erfaring med å aktivt foreta seg noe at de ikke vet hva som bør gjøres. Sjenerte mennesker er snyltere. I f. eks. lønnsforhandlinger er det åpenbart at de bare mottar uten å gjøre noe. Men også i sosiale sammenhenger bidrar de ikke, men bare høster av det andre steller i stand for dem. Sjenerte mennesker fremmer ondskap. Det var den kompakte majoritet av sjenerte mennesker som lot Hitler og hans like ture frem. Sjenerte mennesker vil aldri stå opp og si at nå er det nok når noe er galt. Og det er sjenerte mennesker som lar baksnakking og annet dritt foregå. Kort sagt, sjenerte mennesker er årsaken til mye, ja, kanskje det aller meste vondt her i verden. Shit - du har gjennomskuet oss, nå må vi bytte taktikk alle sammen!!!
Gjest Aile Skrevet 24. oktober 2008 #32 Skrevet 24. oktober 2008 Sjenerte mennesker har mangelfullt utviklet rettferdighetssans fordi de ikke får brynt sine meninger mot andres. De skjønner ikke at de som tar risiko fortjener mer enn dem som ikke gjør det. Sjenerte mennesker er feige. De vil ikke stå for en mening, men holder i stedet kjeft slik at de i ettertid kan innta den posisjonen som viser seg mest gunstig. Dette kan jeg vel være enig i. Men feige? Nei, det ville jeg aldri sagt. Det er et ord man skal være forsiktig med å bruke. Og for å være ærlig, synes jeg ikke at det gjør noe at noen vil sjekke muligheter som er gunstige. Sjenerte mennesker er upålitelige. Man kan ikke stole på en sjenert venn om det skjer noe. De har dessuten så liten erfaring med å aktivt foreta seg noe at de ikke vet hva som bør gjøres. Dette skjønner jeg ikke hvor det kommer fra. Dvs, jeg er uenig. Sjenerte mennesker er snyltere. I f. eks. lønnsforhandlinger er det åpenbart at de bare mottar uten å gjøre noe. Men også i sosiale sammenhenger bidrar de ikke, men bare høster av det andre steller i stand for dem. Sjenerte mennesker fremmer ondskap. Det var den kompakte majoritet av sjenerte mennesker som lot Hitler og hans like ture frem. Sjenerte mennesker vil aldri stå opp og si at nå er det nok når noe er galt. Og det er sjenerte mennesker som lar baksnakking og annet dritt foregå. Tull Kort sagt, sjenerte mennesker er årsaken til mye, ja, kanskje det aller meste vondt her i verden. Tull
Gjest betre Skrevet 24. oktober 2008 #33 Skrevet 24. oktober 2008 Eg ser at innlegget mitt var litt cocky, og beklagar det. Det eg skulle ha skrive er at det ikkje er komplisert å gjere noko med det, ein må berre kaste seg ut i det. Men det treng ikkje å vere lett, tvert om kan det vere veldig hardt, men komplisert er det ikkje. Og nei, det var ikkje lett for meg heller, men det måtte til anten eg likte det eller ikkje. Å være sjenert som barn vil ikke si at man er like sjenert som voksen. For med årene så utvikler man seg og noen av oss tør å ta sjansen på å stå fram i forsamlinger. Det er til å dø av første gangen men etter hvert blir det lettere. Jeg var mer sjenert som barn enn jeg er nå. Jeg er fortsatt den stille typen men har ingen problemer med å uttrykke min mening eller å ta initiativ. Det er ikke lett, men det er mulig å bli bedre av sjenertheten.
Gjest me oh my Skrevet 24. oktober 2008 #34 Skrevet 24. oktober 2008 Sjenerte mennesker har mangelfullt utviklet rettferdighetssans fordi de ikke får brynt sine meninger mot andres. De skjønner ikke at de som tar risiko fortjener mer enn dem som ikke gjør det. Uenig, jeg har vært veldig sjenert men er nå litt sjenert, og det samme med min sønn. Men vi har en godt utviklet rettferdighetssans. De sjenerte får brynt sine meninger i settinger de føler seg trygg i, der andre også respekterer deres meninger. Men sjenerte kan lett la seg overkjøre siden de ikke hevder seg selv hele tiden. Sjenerte folk er ikke nikkedukker. Sjenerte mennesker er feige. De vil ikke stå for en mening, men holder i stedet kjeft slik at de i ettertid kan innta den posisjonen som viser seg mest gunstig. Helt uenig, de har en mening men sliter litt med hvordan de skal uttrykke den og kanskje de ikke ser det som viktig det de mener i forhold til andres meninger. Sjenerte mennesker er upålitelige. Man kan ikke stole på en sjenert venn om det skjer noe. De har dessuten så liten erfaring med å aktivt foreta seg noe at de ikke vet hva som bør gjøres. Uenig, sjenerte folk er ikke like. Å være sjenert betyr ikke at man ikke deltar i det virkelige livet. De har venner og er ofte trofaste venner som stiller opp når det behøves. Sjenerte mennesker er snyltere. I f. eks. lønnsforhandlinger er det åpenbart at de bare mottar uten å gjøre noe. Men også i sosiale sammenhenger bidrar de ikke, men bare høster av det andre steller i stand for dem. Jeg er sjenert og har vært tillitsvalgt i lønnsforhandlinger, ingen problemer med å komme med krav verken for de andre eller meg selv. Det handler om å være trygg i sin rolle. I sosiale sammenhenger er nok sjenerte folk stillere enn andre men de bidrar med selskap, og de har også selskap hjemme hos seg selv. Igjen, sjenerte folk er ikke ensartet. Sjenerte mennesker fremmer ondskap. Det var den kompakte majoritet av sjenerte mennesker som lot Hitler og hans like ture frem. Sjenerte mennesker vil aldri stå opp og si at nå er det nok når noe er galt. Og det er sjenerte mennesker som lar baksnakking og annet dritt foregå. Tull. Kort sagt, sjenerte mennesker er årsaken til mye, ja, kanskje det aller meste vondt her i verden. Tull. Jeg tror du tenker på den andre formen for "sjenerthet", den introverte. Og jeg takker gud for at du ikke er i min omgangskrets for en sånn holdning mot mennesker som ikke er lik deg selv er forferdelig. Meninger som dine gjør folk mer sjenerte og stille. Vi trenger alle sorter mennesker, hvis alle skulle være like brautende og selvsikre og utadvendte så hadde ikke de brautende, selvsikre og utadvendte skilt seg ut. Da hadde de blitt en av massen og det ville de nok ikke likt. Men nå er vi jo på skråblikk og generaliseringer så... jeg tar dine uttalelser med en klype salt.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #35 Skrevet 24. oktober 2008 Sjenerte mennesker har mangelfullt utviklet rettferdighetssans fordi de ikke får brynt sine meninger mot andres. De skjønner ikke at de som tar risiko fortjener mer enn dem som ikke gjør det. Sjenerte mennesker er feige. De vil ikke stå for en mening, men holder i stedet kjeft slik at de i ettertid kan innta den posisjonen som viser seg mest gunstig. Sjenerte mennesker er upålitelige. Man kan ikke stole på en sjenert venn om det skjer noe. De har dessuten så liten erfaring med å aktivt foreta seg noe at de ikke vet hva som bør gjøres. Sjenerte mennesker er snyltere. I f. eks. lønnsforhandlinger er det åpenbart at de bare mottar uten å gjøre noe. Men også i sosiale sammenhenger bidrar de ikke, men bare høster av det andre steller i stand for dem. Sjenerte mennesker fremmer ondskap. Det var den kompakte majoritet av sjenerte mennesker som lot Hitler og hans like ture frem. Sjenerte mennesker vil aldri stå opp og si at nå er det nok når noe er galt. Og det er sjenerte mennesker som lar baksnakking og annet dritt foregå. Kort sagt, sjenerte mennesker er årsaken til mye, ja, kanskje det aller meste vondt her i verden. Hva i all verden er det du fjaser om?
Gjest Cederic Rueben Skrevet 24. oktober 2008 #36 Skrevet 24. oktober 2008 Sjenerte mennesker har mangelfullt utviklet rettferdighetssans fordi de ikke får brynt sine meninger mot andres. De skjønner ikke at de som tar risiko fortjener mer enn dem som ikke gjør det. Det der er så idiotisk at det ikke er verdig et svar Sjenerte mennesker er feige. De vil ikke stå for en mening, men holder i stedet kjeft slik at de i ettertid kan innta den posisjonen som viser seg mest gunstig. Var Hertugen av Wellington feig....... Igjen skriver du tull Sjenerte mennesker er upålitelige. Man kan ikke stole på en sjenert venn om det skjer noe. De har dessuten så liten erfaring med å aktivt foreta seg noe at de ikke vet hva som bør gjøres. Enda mer tull fra din side. Sjenerte mennesker er snyltere. I f. eks. lønnsforhandlinger er det åpenbart at de bare mottar uten å gjøre noe. Men også i sosiale sammenhenger bidrar de ikke, men bare høster av det andre steller i stand for dem. forsatt bare tøv Sjenerte mennesker fremmer ondskap. Det var den kompakte majoritet av sjenerte mennesker som lot Hitler og hans like ture frem. Sjenerte mennesker vil aldri stå opp og si at nå er det nok når noe er galt. Og det er sjenerte mennesker som lar baksnakking og annet dritt foregå. Det var naive mennesker ikke sjenerte mennesker. Men du forsetter og skrive tøv Kort sagt, sjenerte mennesker er årsaken til mye, ja, kanskje det aller meste vondt her i verden. Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. Aldri før har jeg lest så mye tull av en bruker
Satsuma Skrevet 25. oktober 2008 #37 Skrevet 25. oktober 2008 Før i tiden fikk jeg inntrykk av at sjenert var et positivt ladet ord. Dvs noe folk syntes var litt søtt og koselig at noen var. Nå derimot, får jeg inntrykk av at ordet brukes stadig mer i negativ sammenheng. Nærmest som noe som bør kureres. Hvordan oppfatter dere ordet, positivt eller negativt? Dette er helt sannt, å være sjenert har blitt noe negativt, og vil egentli gå så langt som å si at samfunnet diskriminerer sjenerte mennesker. Jeg var selv veldig sjenert som barn, og fikk stadig høre dette fra både venner og enkelte familiemedlemmer. Folk som ikke har vært sjenerte selv har ingen forståelse for problemet, og kommer med utsagn som hadde vært uhørt om det feks gjaldt en overvektig person. Jeg trenger ikke komme med eksempler, dere som har opplevd dette vet hva jeg snakker om. Jeg har i studiesammenheng lest en del om sjenerthet, og funnet ut at sjenerthet som regel skyldes et samspill av gener og miljø. Hos de fleste er det altså snakk om en blanding av disse to. Kanskje var du genetisk disponert for å bli sjenert (genetisk faktor), og så har foreldrene dine gjort problemet større ved å overbeskytte deg ved å unngå å pushe deg litt i sosiale sammenhenger, eller de har overdrevet pushingen noe som kun har fått motsatt effekt (miljø). Dess mer sjenertheten har biologiske grunner, dess større er sjangsen for at personen kommer til å være sjenert livet ut. MEN, sjangsen for at deler av sjenertheten din kommer av miljø-faktorer og dermed er tillært, er STOR, og hva du har lært kan dermed læres om igjen. En veldig sjenert person vil kanskje aldri bli kjempeutadvendt, men man kan lære seg opp til å bli flinkere til å takle sjenertheten sin. Til deg som tror at du feks aldri kommer til å holde en tale: Aldri si aldri. Nå i sommer slo jeg til med en tale i et bryllup, og det hadde seriøst INGEN (inkludert meg selv) trodd om meg om noen sa det for et år siden. Så bare stå på, utfordre deg selv litt, så skal du se at sjenertheten blir enklere å takle. Lykke til
Gjest Cederic Rueben Skrevet 25. oktober 2008 #38 Skrevet 25. oktober 2008 Snart blir vel sjenerte mennesker sett på som psykisk gale. Hvem vet om 100 år så blir vi vel sent på psykreatisk avdeling
Gjest Gus Skrevet 26. oktober 2008 #39 Skrevet 26. oktober 2008 jeg tar dine uttalelser med en klype salt. Glemte jeg å strø salt i såret? Beklager. Denne tråden illustrerer godt at sjenerte mennesker lider av mangel på retoriske evner, sviktende selvinnsikt og besitter et usedvanlig dårlig ordforråd. Det skyldes dels mangel på sosial trening. Men som det antydes over, må sjenerthet først og fremst anses som en genetisk defekt. En person med en alvorlig fysisk lidelse vil ikke kunne overleve i et fysisk krevende samfunn. Tilsvarende har sjenerte mennesker egentlig ikke livets rett i vårt samfunn der sosialt mot er fundamentalt. Heldigvis er vi normale mennesker generøse og tar godt vare på de sjenerte.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #40 Skrevet 26. oktober 2008 Glemte jeg å strø salt i såret? Beklager. Denne tråden illustrerer godt at sjenerte mennesker lider av mangel på retoriske evner, sviktende selvinnsikt og besitter et usedvanlig dårlig ordforråd. Det skyldes dels mangel på sosial trening. Men som det antydes over, må sjenerthet først og fremst anses som en genetisk defekt. En person med en alvorlig fysisk lidelse vil ikke kunne overleve i et fysisk krevende samfunn. Tilsvarende har sjenerte mennesker egentlig ikke livets rett i vårt samfunn der sosialt mot er fundamentalt. Heldigvis er vi normale mennesker generøse og tar godt vare på de sjenerte. Tror du burde ta deg en sjekk selv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå