Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Egentlig ble jeg nå veldig usikker på hvor jeg har fått det fra at pengene fra årets TV-aksjon skulle gå til Blå Kors' tiltak i Norge. Kanskje fordi det har vært mange småprogrammer på NRK som har fremstilt mennesker i Norge som har vokst opp med foreldre med rusproblemer. Nå ser jeg imidlertid på NRK at de har vært i Øst-Europa og dokumentert tilstanden til en familie der, så jeg regner med at pengene skal gå til Blå Kors internasjonalt? Litt synd egentlig, for det hadde vært fint med et nasjonalt formål, særlig siden det er så mange barn som lider under dette i Norge. Men det er selvfølgelig fint at barn i andre land får hjelp også!
prinsessa Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg syns egentlig helt motsatt jeg da. Jeg trodde som deg at pengene skulle gå til barn i Norge. Jeg syns dette blir helt feil at man skal måtte ha innsamlingsaksjoner for at barn i Norge skal få den hjelpen de har krav på. Syns det blir som at man skal ha innsamlingsaksjon for f.eks Rikshospitalet. Norge er et rikt land og barn skal da få den hjelpen de trenger uten at man skal måtte ha innsamlingsaksjoner. Vet jo at det er innsamlingsaksjoner for f.eks kreft også men dette syns jeg skulle vært unødvendig. Jeg mener det er statens og kommunene sin oppgave å hjelpe syke og barn i krise. Jeg støtter selvfølgelig at barn i Norge skal få hjelp altså hvis det skulle være noen tvil om dette men jeg syns altså det det skulle være unødvendig at man må ha nasjonal innsamling for at de skal få den hjelpen de trenger.
Plym Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg forstår ikke hvorfor trådstarter mener at det er viktigere at barn i Norge får hjelp enn barn i andre land.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg forstår ikke hvorfor trådstarter mener at det er viktigere at barn i Norge får hjelp enn barn i andre land. Det er Norge som har ansvaret for å hjelpe barn i Norge. På samme måte er det også Romanias ansvar å hjelpe barn i Romania. I Norge samler vi ofte inn penger for å hjelpe barn i Romania. Men hvem samler inn penger for å hjelpe barn i Norge? Svaret er at ingen andre land med vettet i behold ville holdt en innsamlingsaksjon for å hjelpe barna i et av verdens rikeste land, siden landet bør klare å ta vare på sine egne. Romania er ikke et rikt land, og -trenger- derfor hjelp til barna sine. Jeg synes derfor at det er på sin plass at vi også samler inn til våre egne barn. Selvsagt kan vi også samle inn til barn i andre land. Men de barna vi først og fremst bør samle inn til, er våre egne. Siden ingen andre samler inn til dem, og de er vårt ansvar. Om du hadde latt ditt eget barn sulte og øst mat over en annen kvinnes barn, hadde det vært omsorgssvikt. Om Norge lar være å hjelpe sine egne barn, fordi vi er for opptatt av barna i Arfika, så er det også ruskende galt.
Gjest Gjest_Hei_* Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg forstår ikke hvorfor trådstarter mener at det er viktigere at barn i Norge får hjelp enn barn i andre land. Det er da helt normalt å ta vare på seg selv og sine egne før alle andre.
Gjest Marlo Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Man kan ikke hjelpe andre før man har hjulpet seg selv. Norge shipper milliarder av kroner til andre land, men likevel så sliter barn og unge her i Norge. Jeg syns iallefall at EN innsamlingsaksjon her kunne gått KUN til barn og unge som bor i Norge
Christal Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Man kan ikke hjelpe andre før man har hjulpet seg selv. Norge shipper milliarder av kroner til andre land, men likevel så sliter barn og unge her i Norge. Jeg syns iallefall at EN innsamlingsaksjon her kunne gått KUN til barn og unge som bor i Norge Der er vi helt enige! Jeg syns faktisk det er synd å vite at det er såpass mange barn i Norge som trenger hjelp og så sender vi ut milliarder av kroner til andre land.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #9 Skrevet 20. oktober 2008 Der er vi helt enige! Jeg syns faktisk det er synd å vite at det er såpass mange barn i Norge som trenger hjelp og så sender vi ut milliarder av kroner til andre land. Enig. Hvordan må det føles for disse norske barna, når de til stadighet ser at Norge øser ut penger til barn i alle mulige land, og så sitter de selv her i landet og blir ignorert fullstendig?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Det er Norge som har ansvaret for å hjelpe barn i Norge. På samme måte er det også Romanias ansvar å hjelpe barn i Romania. I Norge samler vi ofte inn penger for å hjelpe barn i Romania. Men hvem samler inn penger for å hjelpe barn i Norge? Der reiser du sannelig et viktig spørsmål. Kanskje vi bør foreslå at befolkningen i Namibia samler inn penger til barna i det fattige landet Norge? *spy*
Reveal Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 Det er Norge som har ansvaret for å hjelpe barn i Norge. På samme måte er det også Romanias ansvar å hjelpe barn i Romania. I Norge samler vi ofte inn penger for å hjelpe barn i Romania. Men hvem samler inn penger for å hjelpe barn i Norge? Du og jeg. Innsamlingsaksjonen koordineres av staten og kalles skatter og avgiter. (Så er det en helt annen diskusjon om disponeringen av pengene fra denne "insamlingsaksjonen" er rettferdig/riktig etc etc. Og for å svare på TS spørsmål; Prosjektene som midlene går til skal fordeles mellom både norske og utenlandske prosjekter- og disse kan du bl.a lese om her
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #12 Skrevet 20. oktober 2008 Der reiser du sannelig et viktig spørsmål. Kanskje vi bør foreslå at befolkningen i Namibia samler inn penger til barna i det fattige landet Norge? *spy* Eller så kan vi rett og slett ha slike innsamlingsaksjoner som tv-aksjonen i år. Som nettopp var mitt poeng. Vi er rike nok til å ta vare på våre egne, og bør derfor også gjøre det, og ikke bare samle inn til alle andre.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #13 Skrevet 20. oktober 2008 Eller så kan vi rett og slett ha slike innsamlingsaksjoner som tv-aksjonen i år. Som nettopp var mitt poeng. Vi er rike nok til å ta vare på våre egne, og bør derfor også gjøre det, og ikke bare samle inn til alle andre. Ja, klart. Uff, så dum jeg er - beklager. Vi driter selvfølgelig i alle andre, spesielt i de som lever utenfor Norges grenser og som har det så ille at ingen kan forestille seg det.
Gjest Marlo Skrevet 20. oktober 2008 #14 Skrevet 20. oktober 2008 Vi driter jo ikke i de utenfor Norge selvom vi önsker at akkurat denne årlige innsamlingsaksjonen burde gå til noe i Norge. Staten deler jo ut milliarder til alt mulig som trenger det utenfor landegrensene
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #15 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, klart. Uff, så dum jeg er - beklager. Vi driter selvfølgelig i alle andre, spesielt i de som lever utenfor Norges grenser og som har det så ille at ingen kan forestille seg det. Nå er du litt dum, ja Som du ser så står det "ikke BARE samle inn til alle andre". Synes du at barn som lider i Norge ikke skal få noen hjelp? At BARE barn i andre land skal få hjelp? Jeg synes vi kan prøve å hjelpe alle.
Nigo-san Skrevet 20. oktober 2008 #16 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg synes at en delt innsamlingsaksjon er en fin ting. Litt her og litt der. Enig i at det er like viktig å hjelpe barn i Norge som det er å hjelpe barn i utlandet, men vi må vel også ta med i betraktningen at det er både dyrere og vanskeligere å hjelpe barna i Norge- og at vi sånn sett får "mer hjelp for pengene" i utlandet.
Gjest Caya Skrevet 20. oktober 2008 #17 Skrevet 20. oktober 2008 Grunnen til at innsamlingsaksjoner ofte dreier seg om mennesker i andre land er jo fordi disse landene er lutfattige og/eller overhodet ikke er i stand til å møte utfordringene selv. Norge har allerede masse penger og de aller aller fleste menneskene i Norge har det bra og mangler lite materielt. Å sammenligne nordmenn og mennesker som knapt overlever (og som ikke gjør det) akkurat som det ikke er noen forskjell i hva slags muligheter de har, synes jeg er horribelt. Vi har allerede mange midler og offentlige institusjoner. Dette kan alltids bli bedre, men situasjonen er langt fra så prekær som den er andre steder. At vi gir litt til de som har mye mye mindre gjør bare fordelingen i verden bittelitt jevnere. Jeg reagerer på utsagnet "våre egne". Vi er da alle mennesker i verden med samme behov og rett på trygghet, mat og omsorg? En jeg ikke kjenner i Hedmark har ikke mer rett på min hjelp enn en jeg ikke kjenner i Romania.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #18 Skrevet 20. oktober 2008 Nå er du litt dum, ja Som du ser så står det "ikke BARE samle inn til alle andre". Synes du at barn som lider i Norge ikke skal få noen hjelp? At BARE barn i andre land skal få hjelp? Jeg synes vi kan prøve å hjelpe alle. Men det er snakk om at både barn i NORGE og barn i ANDRE LAND skal få hjelp ved hjelp av innsamlede penger fra tv-aksjonen. Ergo får også barn som lider i Norge mulighet for å få hjelp. *teskje* Å diskutere en tv-aksjon som kun går på å hjelpe barn i andre land er bare tull, for det har faktisk ikke relevans til dette årets innsamling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå