Gå til innhold

Bekymret for min stedatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stedatter på 18 år, som for tiden bor hos meg (jeg og faren bor ikke sammen lenger). Vi bor i hver vår by og datteren flyttet til meg for å gå på skole nå i sommer. I løpet av de siste månedene har hun begynt å gå ut hver helg med venner jeg aldri har truffet, noe hun ikke har pleid å gjøre før. Har forstått at det er sjelden de går ut på byen selv om vennene også er myndige. Jeg ser henne sjelden med alkohol når hun skal ut, i såfall er det bare snakk om et par ølbokser e.l. Har aldri sett henne komme full hjem heller. Utifra dette skulle man jo tro alt var vel og bra, men hun kommer alltid hjem fredag eller lørdags natt og virker veldig sløv, sover mye, røde øyne, osv. Har også funnet en pakke rulletobakk på rommet hennes selv om jeg vet hun ikke røyker.

Jeg er bekymret for at hun bruker hasj, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å finne ut av det. Og hvis jeg finner ut at hun røyker, hva skal jeg gjøre? Hun er 18 år, så jeg føler det er grenser for hvor mye jeg kan legge meg opp i privatlivet hennes. Er redd hun flytter ut hvis jeg blander meg for mye, og hvis hun omgås tvilsomme folk allerede vil vi i så fall miste alt oppsyn over henne... Alle innspill mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta en så ømfintelig prat med henne som overhodet mulig, altså bare la dette skli inn som ett tema du egentlig ikke hadde noe særlig planer om å ta opp en gang. Jeg husker hvertfall når jeg var 18 år og drev og fløy litt på fester og ute på byen og slikt, jeg bedrev ikke hverken dop eller sterk fyll, men jeg likte heller ikke at moren min spurte meg rett ut om mistankene sine, enten de stemte eller ikke.. Tror det er beste måten å skremme henne av på.

:klem:

Skrevet

Høres jo forferdelig likt ut som hasj da.

Menne... Hvordan ta det opp...

Å uttrykke kjærlig bekymring er i alle fall aldri feil!

Skrevet
Høres jo forferdelig likt ut som hasj da.

Menne... Hvordan ta det opp...

Å uttrykke kjærlig bekymring er i alle fall aldri feil!

Enig der! :)

Skrevet

Nå er det ikke verdens undergang hvis hun røyker hasj en gang i blant, da. Jeg gjorde det i den alderen, men sluttet etter noen år, som de fleste.

Men jeg skjønner jo at du er bekymret for at hun kan begynne med sterkere saker. Å ta det opp med henne indirekte høres ut som en god idé.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...