Gå til innhold

Sub og forsterker til bilstereo

Gjest Løve66

Anbefalte innlegg

Gjest Løve66

Kan noen forklare meg - veldig enkelt - hva er egentlig forskjellen på en sub og en forsterker??? Hvorfor velger noen det ene fremfor det andre?

I min bil har jeg originale høyttalere foran. Stereoanlegget er et relativt nytt Pioneeranlegg. Kunne godt tenkt meg litt bedre lyd uten å ovedrive, men hva gir meg god lyd til en grei pris og uten for mye jobb;

- montere en sub?

- montere en forsterker?

- montere høyttalere i bakdører?

- bytte ut de originale høyttalerene foran?

- en kombinasjon av flere ting?

Er ganske grønn på dette - fint hvis noen har noen tips til forbedring!

Og igjen; jeg er altså ikke ute etter russebuss-lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

en sub er en høytaler. den fungerer på lave frekvenser og gir bass. disse er som oftest fra 8" til 19".

en forsterker er akkurat det den heter; det er elektrisk mellomtrinn som forsterker signalet fra stereo til høytalere/sub/whatnot.

hva som er den beste løsningen i din bil er vanskelig å si. selv har jeg ofte greid meg lenge med å skifte ut høytalere i hattehylle og å montere et bedre mellomtrinn/forsterker. det er også soleklart mye å hente i å ha en god head-unit, men problemet hvis du har en nyere bil er at dette er ofte klin pisse umulig å skifte fordi det er blitt så populært med disse jalla design-stereoene som glir inn i bilens interiørdesign.

noen små stikkord om hva som er veien og lyset:

- head units/spillere - PIONEER! glem alt annet.

- høytalere - Pioneer eller JBL. Focal er også phett, men koster gjerne en del. Macrom har noen fantastiske satelitter og fronthøytalere, jeg vedder mye på at resten av sortimentet også er kung.

- forsterkere - macrom. eller pioneer.

om en eller annen lugg anbefaler deg Kenwood, så spør ham om han har rømt fra bondelandet og hvor capsen hans er. Kenwood er mektig populært, men det er likevel pjatt og bajs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg - veldig enkelt - hva er egentlig forskjellen på en sub og en forsterker??? Hvorfor velger noen det ene fremfor det andre?

I min bil har jeg originale høyttalere foran. Stereoanlegget er et relativt nytt Pioneeranlegg. Kunne godt tenkt meg litt bedre lyd uten å ovedrive, men hva gir meg god lyd til en grei pris og uten for mye jobb;

- montere en sub?

- montere en forsterker?

- montere høyttalere i bakdører?

- bytte ut de originale høyttalerene foran?

- en kombinasjon av flere ting?

Er ganske grønn på dette - fint hvis noen har noen tips til forbedring!

Og igjen; jeg er altså ikke ute etter russebuss-lyd!

Den største forbedringen i bil er å få dypere og kraftigere bass. Til det brukes en basskasse eller mer vanlig benevnt som subwoofer eller bare sub. Denne krever mer kraft enn den innebyggede forsterkeren i spilleren kan levere, så man må koble på en seperat forsterker til å drive denne.

I et enkelt anlegg kan selve spilleren drive de vanlige høyttalerne. Resultatet blir best om spilleren har et delefilter som tar vekk de dypeste frekvensene. Da blir både høyttalerne og spilleren mindre belastet. Og disse dype tonene skal alikevel suben ta seg av.

På samme måte, men bare omvendt, skal signalet filtreres inn til suben. Her skal alt over den dypeste bass filtreres bort via et delefilter. De fleste forsterkere har et sånt innebygget. Det beste er dog å ha denne kontrollen innebygget i spilleren sammen med en volumjustering til suben.

For at denne løsningen skal bli vellykket, bør spilleren ha utganger bak som enten er merket "line out" eller "sub out".

Du klarer deg godt med en 10" sub (størrelsen i diameter på selve basselementet). Kassene er gjerne på rundt 20 liter. De er vanligst å plassere i bagasjerommet.

Det er umulig å uttale seg om hvor gode de originale høyttalerne er uten å ha hørt de. Det beste er å satse på evnt oppgradering foran. Mange biler har kun 4" elementer foran, og er det plass, så er en oppgradering til 6" en grei løsning for en enkel oppgradering.

Bare spør mer hvis noe er uklart - bortsett fra merkeanbefalinger for jeg er ingen entusiast - har bare koblet noe tilsvarende i min egen bil og det låter helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...