Merlot Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Hei Jeg planlegger en tur til Frankrike neste år. Kan noen her anbefale en koselig by i Frankrike. Jeg er veldig glad i Frankrike, maten, vinen, landskap, språket osv. Jeg ønsker å dra litt andre steder enn Paris og Nice. Har dere noen andre gode forslag på koselige byer i Frankrike?
catty Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Cannes! er jo nærme nice, men forsatt ikke det samme. mye mindre og koslig by. har selv vært der fem ganger, og føler meg nesten lomme kjent i byen. veldig vakkert, anbefales på det sterkeste:) om det blir til det, har jeg tips om et veldig fint hotell også
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Det er mange veldig koselige byer i frankrike... men ville nok ikke anbefalt cannes som en av de... fint sted det også, men er jo veldig turist og penge/status by!! biot er en veldig koselig fjelllandsby ikke langt fra cannes og nice, men er bittelite.. jeg kan anbefale marseille, også er det veldig flott i provence.. er ikke så mange byer å prate om da men! med andre ord, marseille eller kanskje montpellier er mine anbefalinger...
Champagnepiken Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Toulouse eller Montpellier er kjempefine byer som i alle fall jeg gjerne vil tilbake til...
Gjest Gracee Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Hei, Det kommer jo litt an på hva du vil - er du ute etter badeferie, kultur, vin...? Montpellier er kjempefin, masse historie. Ligger ikke ved havet, men har kort vei til mange byer som gjør nettopp det. Golfmuligheter finnes det og. En kjempefin by på Rivieraen er Antibes, liten og gammel, og utrolig sjarmerende, en liten times tur fra flyplassen i Nice. Er du glad i mat og vin, og liker fjellandskap, anbefaler jeg Lyon. Mat-mekka, midt i vindistrikt, med muligheter for dagsturer eller lengre turer, i fjellet. Å reise rundt i Champagne, Bordeaux, el er også kjempefint. Deauville eller Trouville i Nord-Frankrike er finfine byer ved sjøen, hvor du i mindre grad slåss om hver cm på stranda med en bråte franskmenn og engelskmenn på ferie enn for eksempel i Nice og Cannes. God tur - gled deg! Frankrike er fantastisk
Gjest Pupsilure Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Du Gracee, kan du fortelle meg litt mer om Antibes? Vi vurderer å reise dit til sommeren.
Gracee Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Du Gracee, kan du fortelle meg litt mer om Antibes? Vi vurderer å reise dit til sommeren. Antibes er en nydelig gammel by, du kan "wikipediae" det så får du litt historie osv. Går buss direkte fra Nice flyplass, så helt uproblematisk å komme seg til og fra. Husker ikke om det er togstasjon i Antibes, men byen henger uansett sammen med Juan-les-Pins, hvor det er togstasjon. Derfra kan du ta tog til Nice for shopping, til Monaco om du vil (mulig du må bytte tog i Nice, har ikke togtabell i hodet). Evt leie bil og reise rundt til de mange småbyene i området, for eksempel Eze. I Antibes er det bla et Picasso museum, ellers er det en gammel by med nydelig arkitetkur. Byenb henger som sagt sammen med Juan-les-Pins. Sistnevnte er ingen vakker by som Antibes, men en skikkelig sommerby som fylles av turister. Strendene, både i Juan-les-Pins og Antibes, er fantastiske, det er muligheter for div vannsportaktiviteter osv. I umiddelbar nærhet til byene er det også golfmuligheter. Bon voyage
Pooh Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Caen. Derfra kan du utforske resten av Normandie, f.eks Mont St. Michel (kan vaere litt folksomt om sommeren, da) Dauville og Trouville, Honfleur (hvor Monet malte), Rouen (hvor Jeanne D'Ard ble henrettet og hvor du finner en flott gotisk katedral), Omaha Beach, og masse andre fine steder. Nydelig mat, ogsaa. Ferskere sjoemat og fisk og bedre pannekaker skal du lete lenge etter! Normandie er ogsaa spesielt kjent for Calvados og deilige oster. Caen er en flott middelalder by med masse spennende historie. William Erobreren kom derfra og bygde kirker og borger som ennaa er delvis bevart. Veldig spesielt aa ta paa en mur som er 1000 aar gammel og tilhoerte ham. I tillegg er det bare ca 2 timer med tog fra Paris, saa det er lett aa komme til. Moren min skryter ogsaa veldig av Brest i Bretagne. Hun syntes det var en veldig koselig by, og kysten av Bretagne er kanskje enda flottere enn Normandie.
Merlot Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. oktober 2008 Takk for tipset om Antibes. Jeg skal definitivt sjekke det ut nærmere. Høres veldig bra ut:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå