Gjest Oppgitt Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Om jeg ber en venninne eller "noen" på besøk så får jeg faktisk som regel spørsmål om kan ikke du komme hit istede. Er det ikke litt frekt egentlig? Selv synes jeg det blir litt vanskelig å svare nei da, for da vet de jo at jeg er ledig. Noen ganger er det koselig å få besøk hjem til seg, ikke alltid måtte være den som reiser ut. Det ender med at jeg må ut å kjøre. Ei tidligere venninne som jeg kuttet ut for 6 mnd siden sa gjerne at hun kom på besøk, men kunne sende en sms 10 minutter før for å si at hun f.eks hadde forsovet seg, eller ikke orket eller noe. Frekt? Jeg er en ganske forsiktig person, så jeg er ikke pågående eller på en måte forventer at noen skal komme når jeg spør. Det burde derfor ikke være min måte som får folk til å være slik. Nabodama er utrolig morsom og søt. En eldre dame. Hun spør innimellom om vi skal ta et glass vin eller noe, og det er alltid koselig. Om jeg ringer på å spør om vi skal ta et glass vin til kvelden så sier hun som regel at hun holder på med noe men kommer om hun blir ferdig i tide. Hun kommer aldri. Jeg skjønner ingenting jeg! Jeg synes ikke lenger det er noe hyggelig å invitere folk, for det er ikke så koselig å alltid få nei. Jeg er alenemor og skulle gjerne vært litt sosial når jeg har barnefri, men dette fungerer ikke helt! Jeg ble forresten kjent med ei dame i samme situasjon som meg her, men med mer barnefri og eldre bar enn meg. Hun "forsov" seg også to helger på rad når hun skulle komme på besøk, men hun inviterte meg til henne!!!!
mysan Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Kanskje disse damene/venninnene ønsker like sterkt å slippe og kjøre eller gå noe sted, som deg, men de har sterkere vilje enn deg og det ender med at det er du som blir overkjørt hver gang. Neste gang venninnen din spør om du kan komme til henne istedet så si at du simpelthen ikke orker tanken å kjøre noe sted, og at det kunne vært hyggelig om hun kom til deg for en gangs skyld. Vær tøff og understrek "for en gangs skyld" - antakelig har hun ikke tenkt over det selv, at det alltid er du som må ut å kjøre. Lykke til! (Stå på krava, jente )
Kara W Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Som Mysan sier så kan det godt hende at de ikke tenker over det. Det fleste synes det er lettere å få besøk enn å dra på besøk. Men du kan jo også tenke litt på om det er noe som gjør at de ikke har lyst til å komme til deg (sier ikke at det gjør det!) Er det f.eks vanskelig å komme til? Langt fra bussen? Vanskelig å få parkert? Bor du en kjellerleilighet med lite lys? Er det rotete hos deg eller 'rar' lukt? Har du kanskje ikke en skikklig stue slik at dere sitter på kjøkkenstoler på kjøkkenet? Noen innviterer alltid andre i en missoppfattet 'snillisme'. De fleste foretrekker å sitte i en stor lys stue, heller enn en liten mørk en, og glemmer at de fleste også er glad i hjemmet sitt uansett hvordan det ser ut. De kan også tenke at de ikke skal 'plage deg' med besøk dersom de tror du har dårlig råd. Du får bare bli mer innsisterende på at du vil at de skal komme til deg.
Gjest Oppgitt Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg skjønner hva du mener Men jeg bor fint og sentralt i 1 etg. med parkering rett utenfor. Lyst og trivelig er det her også. Nesten alt er nyoppusset, så det er nok ikke problemet.
lillya Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg skjønner veldig godt hva du mener. D skulle jo bare mangle at d går begge veier, at man besøker hverandre. Hvorfor skal andres behov være viktigere enn dine? Jeg hadde prøvd å være tydelig på at nå kan de d gjelder komme til dg. Hvis de ik gjør d, så ik vær den som gir dg. Vis at enten får de ta sg sammen og komme, eller så kan d være. Vær flink til å vise dine behov, si at du hadde gledet dg til å få besøk og at du synes d er koselig å variere litt. Ikke vær den som alltid tar initiativet heller, la andre finne på noe, og vis at man må ofre litt for å få vennskap til å fungere, både gi og ta. D har alt å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå