Gå til innhold

Når begynte barna deres å hjelpe til hjemme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan de starte med fra de er bittesmå, synes jeg. Være med å støvsuge, lage mat, vaske trappa. :)

Hvis du snakker om faste plikter, har vi innført dette litt ulikt, men ca fra tiårsalder. Det kan være å støvsuge, dekke på eller av bordet, rydde ut av oppvaskmaskinen, bære ved.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Min eldstegutt på ni hjelper til med å gå i butikken. Det har han gjort i over fire år. I begynnelsen var det kun enkle ting, som halvannen liter melk, et brød osv. Nå er det litt mer avansert, men jeg passer selvsagt på at det ikke blir for mye. Han har gått i butikken alene siden han var litt over tre, og jeg husker han kom hjem med en gigantisk pakke med rundstykker (36 stykker). :ler:

Eldstemann tar også ut av oppvaskmaskinen.

Dessuten tar han ut søppelet og rydder rommet hver kveld.

Mellomsten på syv rydder også rommet og går med søppel, og minsten på fem rydder rommet sitt.

Jeg forsøker å få de til å rydde av etter seg når vi har spist, men det er ikke alltid like lett.

Jeg ser nå at jeg burde utvide arbeidsfeltet deres litt...

Endret av Elastica
Gjest StoreSky
Skrevet

Startet i det små, som å bære tallerken til kjøkkenet, rydde opp etter seg, etc.

Nå er hun 9 år og må handle inn imellom, lage enkel mat, bære søppel ut, henge opp tøy, sette på vask, putte i og ut av oppvaksmaskin.

Vi er en familie og i familier hjelper man hverandre! :) Mitt motto når hun synes det er teit å måtte gjøre ting.

Skrevet

Fra de lærte seg å gå har de vært med å hjelpe til hjemme.. Nå har barna på snart 4 og snart 2 ansvar for å dekke på og rydde av bordet til alle måltidene...

Dette synes de er kjempe gøy!

Eldste jenta er også med å bretter klesvask når hun har lyst, og putter dette fint inn i skapet.. Hun bretter da barne klærne og jeg voksen klærne..

Hun er for øvrig også ofte med og lager middag. Så hun vil veldig ofte spise grønnsakssuppe for da er det så mye som må skjæres :ler:

Minsten har ansvaret for å sette alle skoene fint på sko hylla...

Men da er det ikke alltid lett å finne igjen 2 like sko, for han setter de jo ikke alltid sammen. Og noen ganger finner vi en av hans sko oppi pappa sine.. :ler: Men de står nå så fint på hylla da.

Og de hjelper til i butikken begge to. Eldste jenta kan jeg gi en egen vogn og 3-4 varer hun skal finne og så går jeg og minsten i en annen retning og finner andre ting.. Så møtes vi ved kassen. Minsten får plukke ned de varene jeg peker på..

Skrevet
Så hun vil veldig ofte spise grønnsakssuppe for da er det så mye som må skjæres :ler:

Det minner meg på en ting. Når er de egentlig gamle nok til å håndtere en kniv?

Jeg har ikke barn selv ennå, hvis det ikke var åpenbart. ;)

Skrevet
Det minner meg på en ting. Når er de egentlig gamle nok til å håndtere en kniv?

Jeg har ikke barn selv ennå, hvis det ikke var åpenbart. ;)

Min datter har brukt kniv til å smøre på brødskiven fra hun var 1,5 omtrent.. Kniv til å skjære grønsaker med fikk hun da hun var 2,5.

Jeg kjøpte en ordentlig grønnsaks kniv til henne, da det er lettere å skjære gulerot, rå potet osv min en god kniv.

Har man en sløv kniv, klarer den ikke å skjære igjennom grønnsakene og man skjærer seg på fingrene...

Gjest kaffedama
Skrevet

Sønnen har hjulpet til fra han har skjønt enkle beskjeder. :)

Ting som å dekke på bordet, rydde bort lekene, putte klærne sine på plass, sette på vaskemaskinen, hente ting og koste gulvet synes han bare er gøy. Nå nærmer han seg to og et halvt.

Skrevet

Mine rydder rommene sine (med litt hjelp), rydder vekk tallerken etter et måltid, og hjelper meg å rydde ut av oppvaskmaskina og dekke bordet til frokost i helgene (fordi de har lyst). De er 6, 4 og 3.

Skrevet

Oi, ser ut som vi har det veldig sløvt hjemme hos oss.

Samboeren har to barn. Gutten på 11 er hos oss annenhver uke, han knytter søppelposene og kaster dem. Jenta på 14 er bare hos oss annenhver helg. Hun har ingen faste plikter, men kan gjøre tyngre husarbeid (støvsuging, vasking og tørke støv) for å tjene ekstra lommepenger. Hun nekter forøvrig å gjøre noe uten å få betalt.

Jeg liker ikke ordningen slik den er, men siden det ikke er mine barn orker jeg ikke lage bråk av dette. Det finnes så mange andre kamper å kjempe med tenåringsbarn i huset. :)

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet (endret)

Jenta vår på 11 har gått med søpla siden hun var ca 7 år. Hun har hjulpet til med å dekke på bordet (og ta av) fra ca samme alder. Har også hentet posten fra hun gikk i 2. klasse.

Nå som hun er 11 setter hun gjerne på en maskin med (egne) klær, støvsuger rommet og skifter på senga si :)

Glemte å si at hun lager også enkle middager (stekte pølser, kjøttkaker, spaghetti i kjøttsaus etc, setter på poteter/ris etc)

Vi er kjempestolt av henne ja!! :jepp:

(Kan nemlig erindre at jeg var en smuuule latere når jeg var 11 år ;) )

Endret av Scorpina
Skrevet

hmm hva gjør de egentlig... 5 og snart 7.

rydder rommet sitt (og de er overaskende flinke til å holde det ryddig...)

dekker bord (når vi husker å spørre),

rydder bort sin talerken når de har spist (der er vi litt sløve, vet jo at de har rutine på det fra skole og barnehage, så minner man de på det så gjør de det uten et knussel, men det var det å minne de på det da...),

6 åringen tar ut søppla hvis jeg spør, men det er litt vanskelig å få opp lokket på søppelkassa, så jeg må stortsett alltid komme ut å hjelpe han.

Begge elsker å hjelpe til med å lage mat, spesielt hvis de kan si at det er de som har laget det.

ikke så mye mer ennå... litt langt til butikken fra der vi bor, så det er ikke aktuelt ennå.

Ellers så husker jeg fra deg jeg var 7 år selv at jeg og en venninne hadde mandagsbaking, da gikk vi hjem til en av oss og bakte (uten at det var noen foreldre hjemme), dette fikk vi lov til mot at vi gjorde rent hele huset! (god deal for foreldrene våre som fikk rent hus og bakst :) )

Skrevet

Barna har vel i grunn alltid hjulpet til litt, i hvertfall fra de var to år. De har ryddet opp etter seg når de har lekt og hjulpet til med å rydde av bordet etter et måltid. De har jo også vært med på vasking og støvesuging, men de har i grunn ikke vært så veldig mye til hjelp der egentlig :P de tuller mest, men vil veldig gjerne gjøre det samme som mamma da, så de får jo en klut når jeg holder på, eller får støvesuge når jeg er ferdig med den egentlige jobben.

Sønnen min har også begynt med ukelønn nå, han er snart syv år. Da holder han rommet sitt ryddig hele uken, rot i helgen er lov, også hjelper han til ellers i huset. Han er utrolig flink og rommet hans har vært strøkent hver eneste kveld i en hel måned nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...