Hoppetaujenta Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 ...tror jeg det het en gang i tiden. Det var ikke cola i, men det ble bakt til jul og smakte himmelsk! Det var noe som skulle kjevles flatt og skjæres opp i tynne strimler og stekes...det var en nokså mørk deig, og den ble hærlig seig å spise, når den var ferdig stekt. Noen som vet hva dette kan være for noe, og har en oppskrift å dele? På forhånd takk fra en slags husmor som ikke er særlig bevandret innen bakingens mysterier...
Nausicaä Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Fant en tråd om kola kaker/snitter/stenger i et annet forum, her var det litt forskjellige oppskrifter. Lykke til med bakingen! Endret 19. oktober 2008 av frøken:)
Arkana Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Kolakaker (kola = karamell på svensk) kalles også brune pinner. De er i allefall kjempegode og fast innslag i julebaksten vår. Denne oppskriften bruker jeg. 200 g smør 200 g sukker 2 eggeplommer 1 ss lys sirup ½-1 ts kanel 1 ts vaniljesukker 1 ts natron 300 g hvetemel perlesukker/hakkede mandler Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme. Endret 19. oktober 2008 av Arkana
Muffinsdilla Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Nam nam! Bestemor lager også slike til jul! Vi kaller dem brune pinner/kaker. Tror hun har ett annet navn på dem også *tenke*. Nå begynte jeg å glede meg til jul gitt!
Hoppetaujenta Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Tusen millioner takk! Jeg har nemlig tenkt å bake litt i starten av november, og sende en liten godt innpakket spiselig gave i posten, til et par venner av meg. ...håper at slikt overlever postens hardhendte reiser da... Endret 26. oktober 2008 av Margareth
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå