Gjest undrer Skrevet 19. oktober 2008 #1 Skrevet 19. oktober 2008 Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg? Jeg har 2 barn fra tidligere forhold. Jeg giftet meg i september i år, med en annen enn barnefaren. Jeg jobber i full stilling, min mann også. Jeg har tilsammen ca 1,3 mill i gjeld, min mann har ingen gjeld. Min manns lønn er ca 340 000. Han betaler mye skatt da han ikke har gjeld. Min inntekt er ca 290 000, pluss 50 000 kr som er kjøregodtgjørelse, som ikke er skattbart. Jeg har frem til jeg giftet meg hatt skatteklasse 2. Hvordan blir dette nå? Jeg har lest og lest å skatteetaten sine sider, men ikke funnet ut noe vettugt der. Håper kanskje noen vet hva som ville kønt seg for oss, hvordan reglene er? Jeg forstår det slik at man kan lignes i klasse 2 sammen, dersom man får mindre skatt da enn hvis man særkilt lignes i klasse 1. jeg håper vel egentlig at noen her er i lignende situasjon da, så kanksje noen har noen tips ;-) På forhånd takk.
Lotten Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Du vil trolig kunne få klasse 2 som enslig forsørger også i 2008. Siden du giftet deg i 2008 er det valgfritt for dere om du ønsker å bli lignet sammen med mannen din eller ikke. Du vil da bli lignet i klasse 2 og han i klasse 1. For 2009 vil dere bli lignet sammen, og ut fra de inntektene du oppgir vil dere da bli lignet i klasse 1 E (der E står for ektefeller). Siden dere begge har relativt høy lønnsinntekt vil det ikke lønne seg for dere å bli lignet i klasse 2. I klasse 2 vil inntektene deres bli lagt sammen, noe som vil medføre at det blir toppskatt på inntektene. Når dere lignes i klasse 1 E vil ingen av dere få toppskatt.
Gjest Elastica Skrevet 19. oktober 2008 #3 Skrevet 19. oktober 2008 Du vil trolig kunne få klasse 2 som enslig forsørger også i 2008. Siden du giftet deg i 2008 er det valgfritt for dere om du ønsker å bli lignet sammen med mannen din eller ikke. Du vil da bli lignet i klasse 2 og han i klasse 1. Det sivilstanden pr. 31.12.08 som avgjør klassefastsettelse, så jeg tror du må regne med å bli liknet i klasse 1 i inntektsåret 2008.
Lotten Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Det sivilstanden pr. 31.12.08 som avgjør klassefastsettelse, så jeg tror du må regne med å bli liknet i klasse 1 i inntektsåret 2008. Det tror jeg ikke er helt riktig. Ektefeller lignes sammendersom de var gift 1. november før inntektsåret. følgende er hentet fra Lignings-ABC vedr. hvilke enslige forsørgere som kan få klasse 2: gifte personer, når ekteskapet er inngått etter 31. oktober året før inntektsåret, forutsatt at ektefellene ikke har felles barn. Videre er det en forutsetning at ektefellene ikke krever seg lignet under ett.
Gjest ts igjen Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 TS igjen. Hmm, jeg får vel ringe dem imorgen da. Lurer på hva som er mes lønnsomt liksom. Jeg er rett og slett helt blank på dette. Takk for svar.
Lotten Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) TS igjen. Hmm, jeg får vel ringe dem imorgen da. Lurer på hva som er mes lønnsomt liksom. Jeg er rett og slett helt blank på dette. Takk for svar. Det mest lønnsomme er helt klart at du får klasse 2 samtidig som ektefellen din får klasse 1. Det blir som å få i pose og sekk. Derimot er kombinasjonen klasse 2 på en av ektefellene og klasse 1 på den andre ikke særlig vanlig, siden det bare et det første året man er gift det er mulig. Derfor skjer det ofte feil under ligningen slik at begge ektefellene blir satt i samme klasse , enten 1 eller 2. Derfor lurt å kontrollere selvangivelsen og skatteoppgjøret litt ekstra når du får det i 2008/2008. Edit: Det skal selvfølgelig stå: Derfor lurt å kontrollere selvangivelsen og skatteoppgjøret litt ekstra når du får det i 2009/2010 Endret 19. oktober 2008 av Lotten
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Nei, her var det mye feil. Du er gift pr 31.12.2008, da er du ikke enslig forsørger, og får ikke skatteklasse 2 på grunn av det. Du skal heller ikke lignes sammen med mannen, ikke automatisk, for dere giftet dere for sent, og dere bør ikke be om det (det er mulig å be om det), for det lønner seg ikke. I hele 2008 skal du altså skatte i klasse 1.
Gjest ts igjen Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Nei, her var det mye feil. Du er gift pr 31.12.2008, da er du ikke enslig forsørger, og får ikke skatteklasse 2 på grunn av det. Du skal heller ikke lignes sammen med mannen, ikke automatisk, for dere giftet dere for sent, og dere bør ikke be om det (det er mulig å be om det), for det lønner seg ikke. I hele 2008 skal du altså skatte i klasse 1. Håper det skal stå 2009 altså? Ellers får jeg en himla baksmell for 2008... Jeg har jo ringt til skatteetaten i januar 2008 og oppgitt alt av info, om barn, inntekt for 2008, dato for ekteskap osv. Da fikk jeg beskjed om at jeg skal skatte i klasse 2 i 2008... Det gjør jeg. Men jeg lurer på hvordan det blir i 2009. regner med klasse 1 da. Ringer skatteetaten imorgen. Håper jaggu ikke dem gir meg baksmell nå da, når de er DE som har berenget at jeg skal skatte i klasse 2 for 2008. Nå ble jeg bekymra.
Lotten Skrevet 19. oktober 2008 #10 Skrevet 19. oktober 2008 Nei, her var det mye feil. Du er gift pr 31.12.2008, da er du ikke enslig forsørger, og får ikke skatteklasse 2 på grunn av det. Dette er feil. Gifte personer kan i enkelte tilfeller anses som enslige forsørgere, med rett til klasse 2. Som jeg har sagt over fremgår dette direkte av Lignings-ABC, som skatteetaten altså legger til grunn for sin behandling. i kapittelen om klassefastsettelse i ABC-en står følgende: "Følgende personer kan, når vilkårene ellers er oppfylt, bli ansett som enslige forsørgere: - ugifte, herunder ikke-meldepliktige samboere uten felles barn - enker og enkemenn - skilte og separerte, herunder også ved faktisk separasjon ved inntektsårets utgang, og - gifte personer, når ekteskapet er inngått etter 31. oktober året før inntektsåret, forutsatt at ektefellene ikke har felles barn. Videre er det en forutsetning at ektefellene ikke krever seg lignet under ett." TS kan altså lignes i klasse 2 i 2008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå