Gå til innhold

gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal vi si vi har et barn, som har to foreldre som er skilt og disse har funnet seg ny kone/mann. barnet har også besteforeldre og onkler og tanter.

så har barnet gebursdag. hvordan vil du rangere rekkefølgen på hvem som skal gi di fineste (dyreste) gavene? mor og far øverst vil jeg tro. besteforeldre er jeg usikker på? hva med stemor og stefar (vi sier de gir separate gaver og ikke spleiser med barnets opphav). hvem er det forventet gir dyrest gave, steforelder eller onkel/tante?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ahh, for en lur ide!!

Må jo være helt supert hvis du kopierer opp rangeringen og sender den rundt til de respektive også, gjerne med påført beløp du synes er passende.

At giveren skal ha et ord med i laget har ingen betydning. Stå på!!

Skrevet

Hos oss rangerer vi ikke. Vi gir etter evne, lyst og behov.

Skrevet

ts her

javel jeg skjønner poenget men sikter da til hva som blir "forventet". enn om stefar gav barnet 100 kr mens stemor gir 300 f.ex....

og alle de voksne som er nevnt er godt voksne mennesker som har fast jobb og intet rot i økonomien sin....

Skrevet
ts her

javel jeg skjønner poenget men sikter da til hva som blir "forventet". enn om stefar gav barnet 100 kr mens stemor gir 300 f.ex....

og alle de voksne som er nevnt er godt voksne mennesker som har fast jobb og intet rot i økonomien sin....

Da hadde jeg forventet at folk skulle passe sine egne saker.

Godt voksne mennesker driver forresten ikke og rangerer på den måten, men du er kanskje barnet her?

Skrevet
skal vi si vi har et barn, som har to foreldre som er skilt og disse har funnet seg ny kone/mann. barnet har også besteforeldre og onkler og tanter.

så har barnet gebursdag. hvordan vil du rangere rekkefølgen på hvem som skal gi di fineste (dyreste) gavene? mor og far øverst vil jeg tro. besteforeldre er jeg usikker på? hva med stemor og stefar (vi sier de gir separate gaver og ikke spleiser med barnets opphav). hvem er det forventet gir dyrest gave, steforelder eller onkel/tante?

Hvis begge foreldrene har funnet seg nye ektefeller, så virker det temmelig unaturlig og meningsløst at steforeldrene skal gi separate gaver; det naturlig er vel at mor og stefar/far og stemor gir felles gave...?!! Sånn er det i hvert fall hos oss, og jeg synes det hadde blitt merkelig om steforeldrene skulle måtte gi egen gave...

Problem solved :)

Skrevet

Jeg skjønner at dette kan være viktig, for den som gir dyrest gave skal jo få best plass under selskapet. De fleste steforeldre pleier jo å prøve innsmigre seg hos barnet, og prøve å 'vinne' barnet fra den andre biologiske forelderen, så jeg skulle tro de gav mye dyrere gave enn onkler og tanter. Besteforeldre har jo alltid god råd, for de har spart gjennom et langt liv. Dersom de har få barnebarn gir de gjerne svært dyre gaver til disse. Men hvis dette barnet er 8. barnebarnet de får, så er det ikke lenger spesielt, og får nøye seg med en liten ting til bursdagen.

Håper det oppklarer litt ;)

Skrevet

Jeg er vant med at foreldre gir mest, og at andre gir etter lyst og behov. Det kommer jo an på hvor nært forhold de har til barnet.

Skrevet

Vårt barn har ingen steforeldre. Men i vår familie gir man det man har lyst til, uansett om man ga dobbelt så mye i fjor, eller halvparten så mye til et "tilsvarende" familiemedlem. Vi finner rett og slett noe som vi vet/tror barnet vil få glede av. Kan godt hende vi finner noe på salg også.

Jeg er litt usikker på hva du vil oppnå med denne tråden. Når du har fått svaret du er fornøyd med, har du tenkt å skrive opp forventet beløp i invitasjonen? Eller skal du sjekke etterpå hvem som ga mer/mindre enn du synes de burde?

Hva skjedde med "blir glad for alt?", "det er tanken som teller" osv?

Gjest Gjest_Vilja_*
Skrevet

Du har glemt en faktor.

Noen tenker faktisk at man ikke skal oppmuntre et gave-kappløp hvor et barn blir nedlasset med gaver til alle mulige anledninger, og alle skal alltid gi så det svir...

Noen tenker at 100 kr er en bra bursdagsgave til et barn. Man må ikke ut med flere hundre kroner.

Og jeg tror ikke minst at barna har godt av en aldri så liten nedskalering - høres ut som du forventer at alle skal melkes mest mulig i henhold til økonomi; og man skal vise sin kjærlighet til barnet gjennom størrelse på gave.

Dette blir iallefall helt feil for meg. Man viser sin kjærlighet og hengivenhet til barnet ved å bruke tid og oppmerksomhet på barnet. Til bursdagen får barnet noe ekstra, men det har ingen betydning hvor mye det koster - det kan fint være en liten sak som passer akkurat til det barnet.

Jeg liker ikke verdiene du lar oss skimte.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at folk gir gaver til forskjellig pris selv om de er på samme "nivå" i familietreet eller har god økonomi. Faktisk synes jeg nesten det er mer positivt at de gir hva de vil eller synes er greit å gi, enn at de burde diskutere med andre onkler, besteforeldre eller steforeldre hva disse skal bruke så det blir "likt". Da lærer barna kanskje at det ikke er størrelsen og kroneverdien på gaven som teller.

Skrevet

Vi har ingen rangering i vår familie. Men jeg og mine søsken har blitt enige om å gi våre tante- og onkelbarn 1000 kr til konfirmasjon. De neste 4 årene blir det konfirmasjoner hvert år, så da er det kjekt å være enig om en sum sånn at vi ikke gjør forskjell på barna.

Men å rangere... Nei, det blir for søkt.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...