lulle Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 I en kommunikasjon... hvem har ansvret for budskapet kommer frem, sender eller mottaker? Er det noe forskjell om det er i faglig eller privat situasjon?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 Man har et gjensidig ansvar. Er det viktige beskjeder så bør sender forsikre seg om at mottaker har forstått. Mottaker bør forsikre seg om at h*n har fortstått beskjeden riktig. I hverdagen skjer det ofte misforståelser, og da er det vel vanlig med "skylddeling".
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Enig med gjest, men siden mennesker er forskjellige, så kan ingen forvente en 50/50 fordeling. Samhandling og vilje til god kommunikasjon er alltid et godt utgangspunkt.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg vil si at det varierer på hva slags kommunikasjon. I reklame er det kun avsender som har ansvaret. På skolen har elever et medansvar at de må følge med i timene, men læreren er fortsatt nødt til å sørge for at stoffet er forståelig. Kommunikasjon mellom en kjøper og selger, hvor kjøper har valgt selger, så er det fordelt, men selger må ha tunga rett i munnen for hva som sies. Vi kan fortsette og fortsette i det uendelige. Det finnes så utrolig mange eksempler hvor jeg mener at ansvaret ikke nødvendigvis er delt. Gi et eksempel, så er det lettere å si.
mysan Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Og på internett går det vel begge veier, med førstegangsansvaret hos den som sender ut et argument. Det finnes de som skriver innlegg det ikke er mulig å forstå meningen med, og desverre er det også ofte sånn at dersom man påpeker at man ikke skjønner, så får man aldri noe mer svar heller. Videre har du de på den andre siden som konsekvent ikke forstår hva du skriver, og legger egne meninger inn i dine utsagn, og uansett hvor mye du prøver å forklare etter teskjemetoden, så går det ikke inn hos mottaker.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #6 Skrevet 19. oktober 2008 I en kommunikasjon... hvem har ansvret for budskapet kommer frem, sender eller mottaker? Er det noe forskjell om det er i faglig eller privat situasjon? sender har alltid ansvaret.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #7 Skrevet 19. oktober 2008 sender har alltid ansvaret. Det er jeg helt uning i. Du fratar jo dermed den/de andre i kommunikasjonen ethvert ansvar. Hvis jeg gir en beskjed til mannen min, og det er rimelig grunn til å tro at han får det med seg, synes jeg virkelig ikke det er min skyld dersom han ikke får det med seg.
Gjest Raptuza Skrevet 19. oktober 2008 #8 Skrevet 19. oktober 2008 Ein foredragshalder i kommunikasjon sa ein gong noko eg syns var sabla godt sagt/poeng: "Det viktigste er ikke hva som blir sagt, men hva som blir oppfattet." Tygg litt på den....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå