Gå til innhold

Tar meglere hensyn til teknisk takst når de setter prisantydning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis boligen er nedslitt, med fuktskader etc., vil dette gjenspeiles i den prisantydning megler setter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Takst og prisantydning gjenspeiler hverandre. Prisantydning ligger som regel noe under teknisk takst. Og i teknisk takst kommer mangler og feil med boligen frem, og trekkes fra på total verdien.

Skrevet
Selvsagt. Takst og prisantydning gjenspeiler hverandre. Prisantydning ligger som regel noe under teknisk takst. Og i teknisk takst kommer mangler og feil med boligen frem, og trekkes fra på total verdien.

Men f.eks hvis teknisk takst er 4 mill og prisantydning er 6 mill, vil det da bety at huset er i dårlig forfatning? Hvordan er det mulig at det er et så stort sprik mellom disse to summene?

Skrevet

Prisantydning tar med beliggenhet, det gjør, såvidt jeg vet, ikke teknisk takst, som kun dreier seg om hva huset som sådan er verdt. Markedstakst derimot, tar beliggenheten med i regnestykket, men da får du ikke så mye informasjon om hvilken forfatning huset er i.

Det er prisantydning og markedstakst/markedsverdi som bør ligge tett opptil hverandre. Den tekniske taksten skal være et helt annet regnestykke (såvidt jeg har forstått).

Skrevet

Takst er takstmannens gjetning på markedsverdi. Prisantydning er meglers ønske om minimum salgssum.

Taksten inneholder teknisk verdi av bygninger, tomteverdi og pluss/minus diverse.

Skrevet

Det er forskjell på teknisk takst og markedstakst. Snakk med takstmann om den forskjellen. Jeg er rimelig sikker på at den er ganske stor.

Skrevet
Takst er takstmannens gjetning på markedsverdi. Prisantydning er meglers ønske om minimum salgssum.

Takstmannen driver ikke med gjetninger!

Prisantydning kan vel like gjerne gjensepile eglers ønske om maksimum salgssum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...