Gå til innhold

Afrika tur

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei:) Jg dar til afrika (ghana) neste uke og blir borte i 11 dager. Det meste er klart til reisen, både vaksiner, billetter program osv. Men jeg lurer på om noen har vært i ghana før og har tips til hva jeg burde ha med av små nyttige ting?

Hittill har jeg kommet på:

- myggspray

- våtservietter

- myggnett

- energitabletter

- desinfiserende krem/gelè

Andre ting jeg burde ha med? Takk:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loperamid eller annet medikament i tilfelle du får diaré. Melkesyretabletter (tror jeg det er, spør på helsekosten) evt bioacidophilus etc, for å regulere magen. Kanskje en pakke knekkebrød og noe tubepålegg (dette var i hvert fall godt å ha da jeg reiste til Tanzania).

Skal du på safari? Kikkert og kamera med zoooooooom.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med engangssprøyter, sprøytenåler, nål til å sy sammen sår med + tråd. Også har jeg med en tape type til å dra sammen større sår med.

Ellers er det vanskelig å gi deg råd, for du skriver ikke hvordan type ferie du skal på.

Skal du f.eks. på chartertur med bestilt hotell, så trenger du ikke myggnett - da har garantert hotellet det.

Skal du på mer selvstendig reise, er det en del mer du trenger, men jeg bruker ikke tid på å ramse opp det hvis du bare skal på charter.

God tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bo på en skole (internat), men skal sove èn natt på et hotell. Skal ikke på safari, men skal på en busstur langs kysten for å se på noen gamle fort/slott. Programmet er lagt opp av skolen, så jeg har ikke full innsikt i hva vi egentlig skal. Vi skal også inn på et stort husflidmarked (har fått høre at folk omtrent kaster seg over deg for å selge ting), og besøke en skole i et fattig område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal bo på en skole (internat), men skal sove èn natt på et hotell. Skal ikke på safari, men skal på en busstur langs kysten for å se på noen gamle fort/slott. Programmet er lagt opp av skolen, så jeg har ikke full innsikt i hva vi egentlig skal. Vi skal også inn på et stort husflidmarked (har fått høre at folk omtrent kaster seg over deg for å selge ting), og besøke en skole i et fattig område.

Ok, da kan det være lurt å ta med myggnettet.

Ellers ser jeg ingen grunn til å ta med noe utover det vanlige + det jeg skrev om sprøyter og tråd (ikke for at du skal stikke eller sy selv, men for å slippe at det blir urent utstyr på deg hvis du havner på sykehus).

Jeg tror neppe de kaster seg over deg på marked, men det er sånn mange uten respekt for andre kulturer ynder å fremstille det for å skape litt mer dramatikk rundt egne opplevelser. Men at de henvender seg til deg vil du oppleve, men da er det bare å gå videre. Hvis du opplever de for intense, er det også bare å gå videre eller smile og late som om du ikke forstår dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
Ok, da kan det være lurt å ta med myggnettet.

Ellers ser jeg ingen grunn til å ta med noe utover det vanlige + det jeg skrev om sprøyter og tråd (ikke for at du skal stikke eller sy selv, men for å slippe at det blir urent utstyr på deg hvis du havner på sykehus).

Jeg tror neppe de kaster seg over deg på marked, men det er sånn mange uten respekt for andre kulturer ynder å fremstille det for å skape litt mer dramatikk rundt egne opplevelser. Men at de henvender seg til deg vil du oppleve, men da er det bare å gå videre. Hvis du opplever de for intense, er det også bare å gå videre eller smile og late som om du ikke forstår dem.

Åh gosh - var glad du skrev det!! Jeg tenkte da jeg leste forrige innlegget at :sjokkert: "er det virkelig noen som syr selv..... - hadde jeg aldri klart", men så var det altså ikke det du gjorde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ellen_*

Ville tatt med noen småting og delt ut til ungene; små baller, kulepenner, kladdebøker, T-skjorter osv.- de blir glade for alt de får.

Hvertfall min erfaring da vi besøkte en fattig skole. Men det er jo begrenset hva man har plass til i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Quinden2

Hei!

Hvor i Ghana skal du, Accra? Du skal kanskje til Elmina og se på der slavene var innestengt før de ble fraktet videre.

Har vært i Ghana 2 ganger, bodd hos familie.

Vi hadde litt problemer med å finne alle matvarer i en butikk og måtte ofte reise fra sted til sted. Men da fant vi også til og med norsk knekkebrød. Sikkert bedre nå. Luftfuktigheten er høy, og sola sterk. Verst er malariamyggen akkurat i solnedgang og om kvelden. Kjøp lokal myggspray, og malariatabletter tar du vel? Allergitabletter kan være greit, se opp for slanger hvis du skal i bushen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen som vet noe om strømmen i Ghana? Er det samme volt som her? Tenkte på mobillader og kameralader;)

Og hva med offentlige toaletter når vi er ute? Får mensen dagen jeg drar nemligen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet noe om strømmen i Ghana? Er det samme volt som her? Tenkte på mobillader og kameralader;)

Ja, du trenger bare adapter til pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bind, og desinfiserende væske til å vaske hendene i. TSS er ikke noe å trakte etter, og jeg vil anta det er lettere å få i en såpass fremmed bakterekultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i sene laget men.

Selgere i Afrika kaster seg ikke over deg. De snakker endel ja, men de prøver bare å selge noe som alle andre. De er kjempe hyggelige og behjelpsomme. og man pruter ikke i Afrika.

Må legge til, jeg var på et "svart" maked og der var jeg på utkikk etter en spesiell ting. Jeg spurte ene selgeren om han hadde det, og det endte opp med at han spurte alle rundt seg om de hadde. Veldig behjelpsom, derfor, ikke prute.

Kjøp støpseltransformator der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...