Gå til innhold

det å pusse opp huset med en liten baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har erfaring med å kjøpe hus når man har en liten baby?

jeg har nettopp blitt gravid nå, og vi leier bolig. men tenker at vi skal kjøpe hus om 1 års tid. vi har begynt å spare aktivt nå så vi har en liten egenkapital.

men alle hus i den prisklassen vi ser på: rundt 1,5 mill trengs oppussing i samtlige rom. samboer er snekker så dette er kjekt, men jeg vet jo ikke hvor mye jeg blir behjelpelig da. vet jo ikke åssen det er å ha en liten baby.

noen med erfaringer på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg ville gjort da var å ta ett og ett rom, med mulighet for å stenge all støv og slikt i det rommet som blir pusset opp.

Ellers kjenner jeg flere som har pusset opp med små barn i huset og det har ikke vært noe problem.

Skrevet
Det jeg ville gjort da var å ta ett og ett rom, med mulighet for å stenge all støv og slikt i det rommet som blir pusset opp.

Ellers kjenner jeg flere som har pusset opp med små barn i huset og det har ikke vært noe problem.

Å! det hadde jeg ikke tenkt på. takk for det tipset om et og et rom, og lukke døren. for at det ikke støver overalt.. men det kan bli mye bråk, vet ikke om småen klarer å sove hvis han/hun hører hammeren eller saga, riving og slikt...

og vet du om kvinnene har fått vært til stor hjelp i oppussningen ved å få barna til å være litt i lekegrind? eller har de kun tatt seg av barnet/barna?

hører jo om at når man får et lite barn får man ikke tid til stor annet..

Skrevet

Det har vært litt forskjell på de jeg kjenner ang hvor mye de hjelper til.

Noen har ikke gjort noe og latt håndtverkere gjort alt, ei jeg kjenner flyttet ut i den perioden, mens andre igjen hjelper masse til, spesiellt da med innredning, maling av vegger etc.

Der må man vel egentlig kjenne litt på seg selv og på barnet, hvor mye man orker og hvor krevende barnet er.

Når det gjelder bråk og støy, så har jeg selv ikke noe erfaring (jeg har jo ikke barn, så egentlig burde jeg vel strengt tatt ikke svart hehe), men min stemor har alltid støvsugd, hengt opp bilder (altså hamret i veggene) og generellt bråkt mye rundt sine barn når de var små.

Det eneste det resulterte i var at mine stesøstre har blitt så vant til det at de har pr i dag et veldig godt sovehjerte og våkner ikke av den minste lille lyd :)

Skrevet

å pusse opp hus mens man er gravid vil jeg ikke anbefale iallefall. det gjorde vi, og det tappet meg for all energi. selv om jeg godt kunne vært hjemme, og mannen reiste til huset vi pusset opp, klarte jeg ikke slappe av hjemme når jeg visste det var så mye jeg skulle gjort... men men, var ikke det du spurte om :)

vi har nå flyttet inn i huset, og det er en del igjen, men vi tar det rom for rom. hvor mye jeg hjelper til er alt etter hvordan ungen oppfører seg. nå som han er ti uker er det mye mer jeg får tid til å hjelpe, og mer energi har jeg også, enn når han var nyfødt. noen nyfødte sover hele tiden, andre ikke. dette må dere bare se når ungen er født :)

er ikke noe problem i seg selv med babyen når man pusser opp (om man bare passer den for maling og støv), og den har bare godt av å lære seg å tolerere lyder rundt en. hvordan ting blir vet man selvsagt ikke, må nok bare vente å se :)

men, når det er sagt, hadde jeg kunnet, ville jeg ikke pusset opp hverken gravid eller med baby pga at energi nivået mitt er/var mye lavere enn ellers.

du kan jo velge å holde deg unna enkelte ting, holde på med annet som planlegging, interiør osv. etterhvert så kan du jo evt få noen til å passe babyen litt innimellom slik at du får gjort mer.

uansett, lykke til :)

Skrevet

tusen takk for alle svarene deres :) det var betryggende lesing. og da slipper jeg å bekymre meg for dette. godt at det har kommet maling som ikke er så farlig å innhalere lenger.

da vet jeg ihvertfall at jeg kan bli noe brukende også, og ikke bare overlempe samboer med alt.. som dere sier, maling og inetriør kan jeg ordne mer med, og er jo mer en kvinnes sterke side :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...