Gå til innhold

Plante i utepotter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på et hagesenter i dag og kjøpte en potte som vi skal plante tulipanløk i. Spurte om potten var frostsikker siden vi tenkte den skulle stå ute også i vinter. Fikk da også vite at man ikke lenger skal bruke leicakuler, men bare ha jord oppi? Synes det hørtes litt rart ut, men hun sa at man hadde gått bort fra dette med leicakuler for bedre drenering. Det er et lite hull nederst i potten.

Noen andre som har fått høre dette? Vil gjerne være sikker på om dette stemmer før jeg begynner å plante, da jeg ellers ville tatt leicakuler i bunnen for å ha god drenering.

Skrevet

Jeg har masse frostsikre krukker, men har aldri brukt lecakuler oppi.

Så lenge det er hull i bunnen er det ikke vist med lecakuler, for da renner overflødig vann ut.

Tror det tipset med lecakuler ble "oppfunnet" av en som i grunnen ikke har peiling (som i så mange tilfeller).

Skrevet

Jeg bruker Lecakuler i bunnen. Men det kommer ann på typen planter om det virkelig er nødvendig, føler jeg. For eksempel er jeg ganske overbevist om at urter og andre planter som ikke liker å stå i vann trives best med lecakuler.

Gjest New Dawn
Skrevet

Jeg bruker alltid lecakuler eller singel i bunn av ute-pottene mine ..

Skrevet

altså, man kan gjøre som man vil, men i store potter bør man så absolutt ha lekakuler eller grus eller annet som hjelper dreneringen. De hullene er ikke mye vits om de tettes igjenn, og det gjør de fort om man ikke gjør noen tiltak. Men små potter har det ikke noe hensikt å ha leka i.

Det aller beste er forresten å ha hullet litt opp på siden, også ha leka nedi, gjerne litt tynn fiberduk, også jord. Lekaen skal gå til litt over hullene. Da får man drenering, vann reservoar og full jubel ;) Nå er ikke dette så gjennoførbart med vanlige leirpotter, men om man feks skal bruke ett sinkspann som plantepotte så er det noe å tenke på.

Frostsikre potter er to ting

Den ene og viktigeste er at potta må ha en utforming som gjør det mulig for jorda å utvide seg når den fryser. Vanlige V formede potter har det. En tønne har det ikke og vil kunne sprekke

Det andre er at potta i seg selv må tåle å bli våt og fryse. Mange billige leirpotter gjør ikke det, det ender med at deler av potta skaver av. Lasuren/lakken kan også bli stygg.

Skrevet
altså, man kan gjøre som man vil, men i store potter bør man så absolutt ha lekakuler eller grus eller annet som hjelper dreneringen. De hullene er ikke mye vits om de tettes igjenn, og det gjør de fort om man ikke gjør noen tiltak. Men små potter har det ikke noe hensikt å ha leka i.

Det aller beste er forresten å ha hullet litt opp på siden, også ha leka nedi, gjerne litt tynn fiberduk, også jord. Lekaen skal gå til litt over hullene. Da får man drenering, vann reservoar og full jubel ;) Nå er ikke dette så gjennoførbart med vanlige leirpotter, men om man feks skal bruke ett sinkspann som plantepotte så er det noe å tenke på.

Frostsikre potter er to ting

Den ene og viktigeste er at potta må ha en utforming som gjør det mulig for jorda å utvide seg når den fryser. Vanlige V formede potter har det. En tønne har det ikke og vil kunne sprekke

Det andre er at potta i seg selv må tåle å bli våt og fryse. Mange billige leirpotter gjør ikke det, det ender med at deler av potta skaver av. Lasuren/lakken kan også bli stygg.

Hva mener du det er som skal tette igjen hullene da? Jorden?

Vi har flere store potter (drøyt 100 liter). Vi har ikke leca eller småstein i bunnen. Vi har hatt dem i 12 år, og de har stått ute i opptil 30 kuldegrader. Det er ikke en eneste sprekk i dem. Så dette med leca er rett og slett bare tull, men ejg vet bransjen i årevis har påstått noe annet.

Det med utforming av potta er jeg helt enig med deg i. Mange potter som selges som frostsikre, sprekker fordi jorden holdes igjen av innsvinget topp når den fryser til og utvider seg.

Skrevet

En liten ting til jeg kom på...

Jeg har en del store potter, og flytter litt rundt på dem. Da er det veldig greit at en del av innholdet er lecakuler, som er betydelig lettere enn jord. Jeg pleier også å pakke inn lecaen, slik at jeg har denne fra år til år, mens jeg bytter ut jorden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...