Gjest ør Skrevet 18. oktober 2008 #1 Skrevet 18. oktober 2008 Nå vil jeg gjerne bare ha svar av andre i samme situasjon Som bor med en mann som ikke er så flink til å gjøre ting i huset, dels fordi han ikke orker (av forskjellige grunner jeg ikke går inn på) og dels fordi han "forsørger" meg. Som regel går dette greit for meg, å gjøre alt husarbeidet, men til tider er jeg ganske drittlei det... Så til dere som er i samme situasjon, at mannen gjør lite i huset. Hva gjør dere for å takle det? Blir det bare en vane? Og nå vil jeg helt ikke høre "dette må du ikke godta, krev FULL likestilling" "kast han ut" Det er ikke aktuelt for han har så mange andre gode egenskaper, men i perioder kan det overnevte irritere meg...
Gjest Portis Skrevet 18. oktober 2008 #2 Skrevet 18. oktober 2008 "forsørger deg" Betyr dette at du er hjemme og han jobber da? Her i huset er det jeg som gjør det meste av husarbeidet. Dels fordi han jobber, det gjør ikke jeg. Jeg går på kurs for tiden da, men det er bare 4 timer om dagen. Og i tillegg så er han lat, og roter heller mer til enn han rydder. Det er ikke snakk om å takle det, jeg tar det som en selvfølge at det er min jobb. Det hender jeg ber han om en liten ting nå og da, og da gjør han det (ta ut av oppvaskmaskinen om jeg har skikkelig vondt i ryggen o.l.) Klart, noen ganger kan det irritere meg litt, men så tenker jeg som så at han jobber faktisk ganske mye, han står for 70% av inntekten her i huset, han tenker ALLTID på meg når det kommer til penger og sørger alltid for at jeg har nok penger til det jeg trenger så jeg ikke trenger å be om penger (han skjønner at det er hardt for meg å spørre om), han sørger for at vi har alt vi trenger.
Gjest Likestilt Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 Herregud, jenter, hvilket århundre lever dere i? Skaff dere et yrke så dere kan forsørge dere selv og betale noen til å gjøre husarbeidet.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Herregud, jenter, hvilket århundre lever dere i? Skaff dere et yrke så dere kan forsørge dere selv og betale noen til å gjøre husarbeidet. Man kan da ikke betale folk for å gjøre alt for seg??!! Da må man ha en personlig tjener da!
Gjest Portis Skrevet 18. oktober 2008 #5 Skrevet 18. oktober 2008 Herregud, jenter, hvilket århundre lever dere i? Skaff dere et yrke så dere kan forsørge dere selv og betale noen til å gjøre husarbeidet. Hvorfor det? Om jeg har valgt dette livet så er vel det opp til meg? Jeg kan forsørge meg selv om jeg vil, jeg kan bo for meg selv slik situasjonen er i dag. Men jeg kan ikke jobbe pga andre ting, og derfor så syns jeg det er greit å ta husarbeidet istedenfor å sitte på ræva hele dagen å ikke gjøre noen ting. Slutt å dømme andre mennesker, ikke alle er som deg - heldigvis
Gjest ør Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 "forsørger deg" Betyr dette at du er hjemme og han jobber da? Her i huset er det jeg som gjør det meste av husarbeidet. Dels fordi han jobber, det gjør ikke jeg. Jeg går på kurs for tiden da, men det er bare 4 timer om dagen. Og i tillegg så er han lat, og roter heller mer til enn han rydder. Det er ikke snakk om å takle det, jeg tar det som en selvfølge at det er min jobb. Det hender jeg ber han om en liten ting nå og da, og da gjør han det (ta ut av oppvaskmaskinen om jeg har skikkelig vondt i ryggen o.l.) Klart, noen ganger kan det irritere meg litt, men så tenker jeg som så at han jobber faktisk ganske mye, han står for 70% av inntekten her i huset, han tenker ALLTID på meg når det kommer til penger og sørger alltid for at jeg har nok penger til det jeg trenger så jeg ikke trenger å be om penger (han skjønner at det er hardt for meg å spørre om), han sørger for at vi har alt vi trenger. Jeg jobber, men han tjener mest og tar seg av det meste av regninger! Så vi jobber nesten like mye, men han bruker mer penger på oss enn jeg og jeg bruker mer tid på rydding enn han Hvis du kommer ut i full jobb noen gang, ville du fortsatt hatt den fordelingen som dere har i dag?
Gjest Portis Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg jobber, men han tjener mest og tar seg av det meste av regninger! Så vi jobber nesten like mye, men han bruker mer penger på oss enn jeg og jeg bruker mer tid på rydding enn han Hvis du kommer ut i full jobb noen gang, ville du fortsatt hatt den fordelingen som dere har i dag? Jeg tror nok jeg ville fortsatt mye av den samme ordningen da ja. Nå er jo full jobb bare noe jeg kan drømme om, men om jeg hadde klart det en dag, så ville jeg nok skrevet opp en liste med oppgaver som han må gjøre hver dag, ikke mange, men noen småting bare - ta ut og inn av oppvaskmaskin og støvsuge over gulvene. Nå liker jo jeg å ha ting på min måte her hjemme, så jeg ville nok uansett likt å gjort det meste selv hehe Liste må han ha, for han har sterk adhd, og glemmer det nesten før han får beskjed om det hehe.
Jade Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Edit: Så ikke at det var TS som hadde skrevet lengre nede i tråden Endret 18. oktober 2008 av Jade
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #9 Skrevet 18. oktober 2008 Hvis du synes det er kjedelig å være hjemmeværende, så få deg en jobb. Enkelt og greitt. Hva hadde du forventet da? At du bare skulle gjøre halve husarbeidet, han resten. Og så skulle han jobbe 7,5 timer hver dag i tillegg, mens du koste deg med shopping og kafébesøk? Er trådstarter hjemmeværende? Hun skriver da vitterlig at hun jobber nesten like mye som ham, men tjener mindre penger, og at han "forsørger" henne på den måten at han bruker mer penger på dem enn hun har mulighet til å gjøre.
Jade Skrevet 18. oktober 2008 #10 Skrevet 18. oktober 2008 Jeg så ikke at det var TS som hadde skrevet lengre nede i tråden. My mistake ----- Har dere like mye fritid, er jeg absolutt enig i at man bør gjøre like mye husarbeid! Du kan ikke for at han har veldig god lønn. Men du sier at det er andre faktorer med i bildet som du ikke skriver her. Dermed kan jeg ikke uttale meg om det er rettferdig eller ikke. Hvis du har veldig dårlig lønn til tross for at du jobber 100%, så ville jeg seriøst vurdert å bytte jobb. Men det er uansett irrelevant i forhold til husarbeidfordeling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå