Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #1 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg ser at en del av det som går igjen både her inne og blant andre jeg snakker med er det at vi bør kutte ut pakker til hverandre, dvs voksne og at man heller bør gi gavene til barna, det er tross alt deres dag. Er dere enige i det? personlig synes jeg det er noe tull, men det er jo greit å høre hva andre mener om det også, dvs hvorfor man skal kutte ut gaver til voksne og gi til barna istedenfor... Jeg mener det jeg mener ganske enkelt fordi alle de barna jeg kjenner får så mye gaver allerede at de går lei halveis i pakkehaugen, og resten må tas senere, de får ikke mulighet til å glede seg over det de får, og de vokser opp med å tro at jeg fortjener alt!!!!! Dette er jo tross alt barn som skal bli voksne en gang. Jeg gruer meg for hva slags voksne de vil bli.... Jeg vet om barn som ikke engang gleder seg til jul, ganske enkelt fordi de får så mye hele året at jula ikke skiller seg ut... De voksne jeg kjenner derimot får et begrenset antall gaver og blir veldig glade for det de får, så hvorfor skal jeg kutte ut de, for å gi enda mer til barna som drukner i pakker allerede... Er enig i at jula på mange måter er barnas høytid, fordi jeg husker min jula slik den var da jeg var liten, men jeg tror at vi ødelegger jula for barna våre ved å lesse de ned med pakker " fordi de fortjener det" Mye av sjarmen ved jula er jo det å glede seg. Jeg mener personlig at jula er for alle, og at barna tjener mye på ¨å lære seg det.... De fortjener jo også å lære gleden ved å glede andre, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
odinie Skrevet 18. oktober 2008 #2 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hei! Jeg har fire søstre, og vi har stor glede av å gi hverandre små gaver til jul, men de skal altså være billige, vi har satt 50 kr. som maxgrense, utrulig hva en kan finne for de pengene, nydelige servietter, pynt til kortlaging, mokkabønner osv.. så bruker vi tid på å lage pakkene pene og personlige. Kanskje barna vil huske dette og kopiere det siden? Jeg er enig i at det nå går over alle støvleskafter med gaver til barna, hva gjør vi med det tro.. vi er visst dårlige rollemodeller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 18. oktober 2008 #3 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg synes både voksne og barn skal få gaver på julaften, jula er ikke bare for barna, det er for hele familien. Barna mine er selvfølgelig mest opptatt av sine egne gaver, men de synes også det er veldig spennende hva vi voksne får til jul, om vi liker gaven o.l. Og så er de veldig spent på når vi voksne skal åpne gavene de har laget til oss på skole/SFO/barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurora Borealis Skrevet 18. oktober 2008 #4 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er voksen, og jeg elsker gaver! Det beste er synet av gaver pent pakket inn, liggende under juletreet. Ah, sukk! Men jeg er ikke kravstor på hva som skal være inni pakkene. Det kan godt være en pose telys fra Rema, stearinlys fra Nille eller noe annet enkelt og billig. Jeg synes det er en fin tradisjon å gi hverandre gaver, selv om man er voksen. Men det begrenses jo hvor mange man får gaver fra etter hvert som årene går. Jeg fikk mine siste julegaver fra tanter og onkler da jeg var rundt 18, tror jeg. Og det synes jeg er en grei ordning, i hvertfall i familier der man enten har svært mange tante-/onkelbarn, eller at man ikke har så god kontakt med hverandre. Jeg gir gaver til de som betyr noe for meg. Det er nærmeste familie og nærmeste venner. Andre får nøye seg med et kort til jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #5 Del Skrevet 18. oktober 2008 Mange barn får altfor mange gaver. Det emst idioitske er jo f.ek.s ettåringen som drukner i gaver - de har jo kanpt peiling på hva det er. Gi dem heller en rull med gavepapir, så har de noe å leke med. Ellers lurer jeg litt på om gaver er foreldre som ikke lenger bor sammen sin måte å overgå hverandre på. At de tror gavene viser hvem av foreldrene som er mest glad i barnet. Husker jeg for mange år siden hadde en kjæreste som var helgepappa for et barn. Han var veldig glad i barnet sitt, og opplevde at barnemoren svertet ham ovenfor barnet. de hadde så dårlig kommunikasjon, at de ikke klarte å endre dette. Så begynte de å "kjøpe" barnet. barnemoren hadde dårligst råd, så hun var i grunnen dømt til å tape den kampen. Barn til pappa: Mamma har sagt jeg skal få en hund hvis jeg godtar å flytte til XXXX (by hvor morens nye kjæreste bodde). (Pappa blir fly forbanna). Pappa ringer mor: hvis du kjøper en hund for at h*n skal bli med deg på flytelasset, så kjøper jeg en hest for at hun skal bli. Uff, for et forhold de hadde, og uff, for et gaveberg det barnet måtte gjennom hver jul. Sier ikke alle fraskilte foreldre er sånn, men at de finnes er dessverre sant. Ellers ser jeg heller ikke noen vits i at voksne mennesker driver og skriver ønskeliste sånn at venner og familie må gå rundt og handle for dem. Jeg mener man heller kan bruke de pengene og den tiden man bruker på gaver til heller å være sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #6 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er voksen, og jeg elsker gaver! Det beste er synet av gaver pent pakket inn, liggende under juletreet. Ah, sukk! Men jeg er ikke kravstor på hva som skal være inni pakkene. Det kan godt være en pose telys fra Rema, stearinlys fra Nille eller noe annet enkelt og billig. Jeg synes det er en fin tradisjon å gi hverandre gaver, selv om man er voksen. Men det begrenses jo hvor mange man får gaver fra etter hvert som årene går. Jeg fikk mine siste julegaver fra tanter og onkler da jeg var rundt 18, tror jeg. Og det synes jeg er en grei ordning, i hvertfall i familier der man enten har svært mange tante-/onkelbarn, eller at man ikke har så god kontakt med hverandre. Jeg gir gaver til de som betyr noe for meg. Det er nærmeste familie og nærmeste venner. Andre får nøye seg med et kort til jul. Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen kan glede seg over en pose telys fra Rema. Telys kan jeg da kjøpe selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #7 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er voksen, og jeg elsker gaver! Det beste er synet av gaver pent pakket inn, liggende under juletreet. Ah, sukk! Men jeg er ikke kravstor på hva som skal være inni pakkene. Det kan godt være en pose telys fra Rema, stearinlys fra Nille eller noe annet enkelt og billig. Jeg synes det er en fin tradisjon å gi hverandre gaver, selv om man er voksen. Men det begrenses jo hvor mange man får gaver fra etter hvert som årene går. Jeg fikk mine siste julegaver fra tanter og onkler da jeg var rundt 18, tror jeg. Og det synes jeg er en grei ordning, i hvertfall i familier der man enten har svært mange tante-/onkelbarn, eller at man ikke har så god kontakt med hverandre. Jeg gir gaver til de som betyr noe for meg. Det er nærmeste familie og nærmeste venner. Andre får nøye seg med et kort til jul. Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen kan glede seg over en pose telys fra Rema. Telys kan jeg da kjøpe selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurora Borealis Skrevet 18. oktober 2008 #8 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen kan glede seg over en pose telys fra Rema. Telys kan jeg da kjøpe selv. Alt jeg får i gave kan jeg kjøpe selv. Men som jeg skrev: Det beste er synet av gavene under juletreet. Og jeg kan helt oppriktig glede meg over alt jeg får, for det er ikke viktig om gaven har kostet mye penger. Telys har jeg god bruk for, så de kommer godt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #9 Del Skrevet 18. oktober 2008 Alt jeg får i gave kan jeg kjøpe selv. Men som jeg skrev: Det beste er synet av gavene under juletreet. Og jeg kan helt oppriktig glede meg over alt jeg får, for det er ikke viktig om gaven har kostet mye penger. Telys har jeg god bruk for, så de kommer godt med. Javel, men da kan du vel like godt kjøpe en haug med varer selv, pakke dem inn og legge dem under juletreet? Blir da bare tull at dine venner/fam skal bruke tid på dette. Jeg forstår at det ikke er pengene du er opptatt av, men jeg forstår deg likevel ikke. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor folk skal drive og handle for hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New Dawn Skrevet 18. oktober 2008 #10 Del Skrevet 18. oktober 2008 For meg er gaver mest for barna .. men jeg gleder meg selvsagt over gaver jeg får selv også. Jeg synes aldri at ungene mine har fått overflod av gaver .. men det har kanskje å gjøre med at deres far og jeg fremdeles er gift etter 20 år sammen - så her er ingen stefamilie som også gir gaver. Ungene har fått fra mor/far, mormor/morfar, farmor/farfar, 4 par onkler og tanter og 1 par oldeforeldre .. syntes nesten de fikk litt få gaver så vi har alltid gitt noe ekstra fint til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurora Borealis Skrevet 18. oktober 2008 #11 Del Skrevet 18. oktober 2008 Javel, men da kan du vel like godt kjøpe en haug med varer selv, pakke dem inn og legge dem under juletreet? Blir da bare tull at dine venner/fam skal bruke tid på dette. Jeg forstår at det ikke er pengene du er opptatt av, men jeg forstår deg likevel ikke. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor folk skal drive og handle for hverandre. Men da blir det jo å handle for hverandre uansett hva man gir, blir det ikke? Med mindre du lager noe selv. Mitt poeng er at det er ikke gaven i seg selv som er det viktigste, men det at noen har tenkt på meg og ønsket å glede meg. Kanskje hadde de ikke råd til mer enn en pose telys, og det synes jeg er helt greit. Hva ville du hatt under treet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Ulla* Skrevet 18. oktober 2008 #12 Del Skrevet 18. oktober 2008 For meg er jula like mye for voksne som for barn. Jeg gleder meg like mye til gavene nå som jeg gjorde da jeg var liten. Jeg får jo litt mindre gaver, men det er absolutt nok, mange barn får altfor mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 18. oktober 2008 #13 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Jeg er per definisjon voksen, men når det kommer til julen og alt som hører med føler jeg meg som en liten unge igjen. Hvorfor skal ikke jula være like mye for meg som for de helt små? Jeg blir faktisk ganske lei meg når jeg leser om hvor "kalde" mange blir etterhvert som de vokser opp. Gaver skal bare være for barna, lager man ønskeliste er man kravstor osv. Akkurat som det er negativt å være "barnslig." Er ikke voksenlivet forbundet med nok alvor, stress og mas? Kan man ikke en dag i året få være litt "barn"? Det syns jeg alle kan få lov til, uansett om man er 10, 20 eller 50. Klart jeg bryr meg ikke like mye om gaver nå som jeg gjorde før, julemat og god stemning har blitt viktigere. Men det betyr ikke at jeg ikke ønsker meg julegaver. Trenger ikke være noe dyrt og fancy, det er tanken som teller Endret 18. oktober 2008 av Gl@mB@be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New Dawn Skrevet 18. oktober 2008 #14 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg er per definisjon voksen, men når det kommer til julen og alt som hører med føler jeg meg som en liten unge igjen. Hvorfor skal ikke jula være like mye for meg som for de helt små? Jeg blir faktisk ganske lei meg når jeg leser om hvor "kalde" mange blir etterhvert som de vokser opp. Gaver skal bare være for barna, lager man ønskeliste er man kravstor osv. Akkurat som det er negativt å være "barnslig." Er ikke voksenlivet forbundet med nok alvor, stress og mas? Kan man ikke en dag i året få være litt "barn"? Det syns jeg alle kan få lov til, uansett om man er 10, 20 eller 50. Klart jeg bryr meg ikke like mye om gaver nå som jeg gjorde før, julemat og god stemning har blitt viktigere. Men det betyr ikke at jeg ikke ønsker meg julegaver. Trenger ikke være noe dyrt og fancy, det er tanken som teller Ønskelister er for unger .. hjelpe meg - tror jeg hadde ledd meg ihjel om svigermor kom med ønskeliste til jul .. Det går an å si hva man ønsker seg om noen spør, men å dele ut ønskeliste var noe jeg gjorde før jeg ble 10. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Ulla* Skrevet 18. oktober 2008 #15 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ønskelister er for unger .. hjelpe meg - tror jeg hadde ledd meg ihjel om svigermor kom med ønskeliste til jul .. Det går an å si hva man ønsker seg om noen spør, men å dele ut ønskeliste var noe jeg gjorde før jeg ble 10. Jeg pleier å be både mamma og svigermor om å skrive ønskeliste, og de gjør det gjerne de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #16 Del Skrevet 18. oktober 2008 Men da blir det jo å handle for hverandre uansett hva man gir, blir det ikke? Med mindre du lager noe selv. Hva mener du nå? Hvis du handler det du selv trenger, så handler du for vennene dine siden de slipper å kjøpe gave til deg? :klø: Mitt poeng er at det er ikke gaven i seg selv som er det viktigste, men det at noen har tenkt på meg og ønsket å glede meg. Kanskje hadde de ikke råd til mer enn en pose telys, og det synes jeg er helt greit. Hva ville du hatt under treet da? (nå må du bestemme deg) Du sa jo at det er synet av gavene som er det viktigste for deg, så da er så absolutt gaven i seg selv viktig. Men det går jo an å tenke på hverandre uten å handle for hverandre? Synes du det vitner om så mye omtanke å få en pose med telys fra Rema? For meg blir det mer som at noen har rasket med seg posen i farta, eller tatt en pose de hadde i skapet hjemme. Greit nok, men det vitner ikke om at man tenker på mottageren. Jeg synes altså at det er andre måter å tenke på hverandre på, og det er andre måter å vise omtanke på. Folk bruker både tid og penger på gavene, tid og penger ejg mener de heller kunne brukt på sosial omgang med hverandre. Det ligger mye mer omtanke bak å invitere noen på kaffe elelr middag, så kan den som blir invitert ta med seg en god konfekt eller vin (f.eks). Jeg synes forresten ikke at det ligger så mye omtanke bak det å pese rundt i butikkene før jul og klage på at de blir så slitne av julemaset pga alt gaveinnkjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 18. oktober 2008 #17 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ønskelister er for unger .. hjelpe meg - tror jeg hadde ledd meg ihjel om svigermor kom med ønskeliste til jul .. Det går an å si hva man ønsker seg om noen spør, men å dele ut ønskeliste var noe jeg gjorde før jeg ble 10. Fælt som alt må inn med tesje da. Jeg skriver da ikke ønskelister som jeg deler ut i hytt og gevær, men foreldrene mine vil gjerne ha det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #18 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hva ville du hatt under treet da? Glemte å svare på denne. Jeg trenger for så vidt ikke å ha noe annet enn juletrefoten under treet, men til gjengjeld er den veldig fin da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #19 Del Skrevet 18. oktober 2008 Ønskelister er for unger .. hjelpe meg - tror jeg hadde ledd meg ihjel om svigermor kom med ønskeliste til jul .. Det går an å si hva man ønsker seg om noen spør, men å dele ut ønskeliste var noe jeg gjorde før jeg ble 10. Helt enig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 18. oktober 2008 #20 Del Skrevet 18. oktober 2008 Helt enig!! Så hvis man blir spurt om å lage en så skal man bare la være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå