Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle dere som sitter på gjerdet, tør dere kjøpe nå når det ikke blir flere rentestigninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tør å kjøpe? Ja. Vil kjøpe? Nei. Hvorfor ikke? Fordi prisene kommer til å synke mye mer enn det nivået de er på i dag - og akkurat DET er faktisk ekspertene enige om. Så nei, her er det ingen grunn til å kjøpe bolig med det første, ikke om man ikke får den 25 % under prisantydning ;)

Skrevet

Vel er de egentlig enig... Noen sier at den vil falle 0,7% frem til nyttår, men usikker på om den vil falle mer etter det. Andre mener at den vil falle i flere år fremover... Renten faller, lønningene forblir de sammen - tror ikke det fortsetter med fall i boligprisene så langt over nyttår nei.

Uansett ikke noe jeg bekymrer meg for. Vi har nylig kjøpt bolig (før de satte ned renta), og fikk en god pris på det. Og dette er huset vi skal bo i de neste 20 årene, så om verdien synker de neste årene bekymrer meg ikke....

Skrevet
tror ikke det fortsetter med fall i boligprisene så langt over nyttår nei.

Du må tro hva du vil, bare let fram tråden igjen i juni neste år. Jeg kan garantere deg at prisene synker jevnt og trutt gjennom hele vinteren og våren. Mine antakelser er basert på erfaring og fakta, dine på ville gjetninger.

Skrevet

Det er ikke snakk om å tørre. Sånne avgjørelser bør tas basert på fundamentale økonomiske parametre. For mange har de vært strukket langt over grensen, og er det fortsatt. Den dagen kjøpsbeslutninger baseres på følelser, så vokser boblen igjen. Noe den selvfølgelig kan gjøre.

Skrevet
Du må tro hva du vil, bare let fram tråden igjen i juni neste år. Jeg kan garantere deg at prisene synker jevnt og trutt gjennom hele vinteren og våren. Mine antakelser er basert på erfaring og fakta, dine på ville gjetninger.

For du tror ikke jeg klarer å følge med i media, og nyhetene. Og lese de forskjellige nettavisene du eller.... Tro meg, jeg kommer IKKE til å hente frem denne tråden igjen juni neste år. Uansett om prisene synker så bryr jeg meg ikke om det rett og slett. Vi skal bo i huset vårt i mange mange år, og det får synke hvis det gjør det. Selvsagt er det kjedelig å sitte med lån over husets verdi, hvis det skjer. Men jeg velger å ikke bekymre meg for slike ting.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å kjøpe bolig jeg ikke har regnet på at jeg har råd til og lyst til å sitte på i årevis, så det er ikke så farlig for meg om prisene går opp eller ned framover, selv om jeg er "glad" boblene sprekker så man ikke må betale altfor mye (men nå ville jeg uansett kjøpt en annen type bolig og i andre områder enn der prisene har vært presset mest). Jeg er enig med gullet76 i måten å tenke boligkjøp på.

Når det er sagt tror jeg prisene kan komme til å synke en god stund til, det kommer an på hvordan verdensøkonomien utvikler seg framover. Mye tyder på en kanskje langvarig nedgang, og med økt arbeidsledighet og dårligere tider for bankene, hvor de ikke kan låne ut over en lav sko, vil jo boligprisene påvirkes rett og slett fordi folk ikke får så store lån at de kan presse prisene opp, og fordi man vil tenke mer sikkerhet enn det mange har gjort i de gode årene.

Gjest Regenten
Skrevet (endret)

mert

Endret av Regenten
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt relevansen av at du trekker fram dine følelser ift huskjøp, når du selv har kjøpt hus (når det nå var som dyrest) og likevel skal sitte med det i 20 år... Som er en merkelig påstand: Du vet ikke om du blir skilt, mannen dør, huset brenner ned, osv.

Hva du skal eller ikke skal er ikke relevant for det ts spurte om, som var:

Alle dere som sitter på gjerdet, tør dere kjøpe nå når det ikke blir flere rentestigninger?

Svar til ts: Jeg er en gjerdesitter som sitter meget godt. Jeg har stort innskudd i banken, og leier nå en enebolig for mindre enn det ejg får i renteinntekter.

Jeg skal ikke kjøpe før tidligst neste sommer, fordi jeg velger å stole på den store massen av eskperter som sier at prisene kommer til å synke i lang tid framover. En ting jeg tror det er viktig å ha klart for seg: Problemene til folk er fortsatt bare synlig i liten grad, først senere vil ringvirkningene av krisen komme, da vil det bli mange tvangssalg, og ingen vil lenger betale prisforlangende for boligene.

Er du økonom? Eller lignende?

Skrevet

Tør å kjøpe nå: ja!

Kjøpe nå: nei, fordi jeg mener det rett og slett vitner om en enorm dumhet, da det ser ut som om prisene skal enda lenger ned og jeg ikke har noe hastverk.

Gjest Raptuza
Skrevet

Vi kjøpte hus for 2 år sidan som har drive å pussa opp på og ikkje er ferdige med. Har ikkje planar om å flytta.

Skrevet
Problemene til folk er fortsatt bare synlig i liten grad, først senere vil ringvirkningene av krisen komme, da vil det bli mange tvangssalg, og ingen vil lenger betale prisforlangende for boligene.

Hvorfor blir det så mange tvangssalg da?

Er jo litt av grunnen til at renten skal ned..for at folk ikke skal bli ruinert.

Hvis det er arbeidsledighet du tenker på, så vil den gå ned ja, men ikke drastisk. De fleste vil nok klare å betale lånet sitt ja....så noe tvangssalg-opplegg tror jeg du skal se langt etter.

Skrevet

litt humoristisk å se alle disse bastante meningene ute å går basert på ekspertenes meninger og synsinger.. :fnise:

personlig tror jeg at boligprisene faller litt til, dette gjør nok renta også.. folk fortsetter å sitte på gjerde en stund til, og dette fører til lite salg.

også strømmer alle gjerd sitterene til (som nå har blitt ganske mange av)

også begynner stigningen igjen.. dette fordi meglere og bankene tror at folk begynner å få god råd igjen..

dette er bare noe jeg tenker.. uten å være i det minste bastant ;)

Skrevet

Åh, så glad jeg er for at jeg eier bolig ikke skal flytte og ikke har lånt til pipa

Skrevet
folk fortsetter å sitte på gjerde en stund til, og dette fører til lite salg.

også strømmer alle gjerd sitterene til (som nå har blitt ganske mange av)

også begynner stigningen igjen.. dette fordi meglere og bankene tror at folk begynner å få god råd igjen..

dette er bare noe jeg tenker.. uten å være i det minste bastant ;)

Du har kanskje glemt at bankene ikke vil gi så store lån som de gjorde før, og at folk dermed ikke KAN by over hvernadre lenger? Derfor vil boligprisene fortsette å falle. En annen vesentlig ting som du har oversett: arbeidsledigheten vil stige drastisk i åerne framover, ifølge SSB og andre kilder. Dette vil også føre til at folk rett og slett ikke lenger har råd til å ta opp så høye lån. Og vet du hva? Folk har fått seg en kraftig smekk i denne finanskrisen, derfor vil alle tenke seg godt om før de kaster seg på en ny boligbølge. Og derfor, kjære troende gjest - derfor tar du feil :)

Skrevet
Hvorfor blir det så mange tvangssalg da?

Er jo litt av grunnen til at renten skal ned..for at folk ikke skal bli ruinert.

Hvis det er arbeidsledighet du tenker på, så vil den gå ned ja, men ikke drastisk. De fleste vil nok klare å betale lånet sitt ja....så noe tvangssalg-opplegg tror jeg du skal se langt etter.

Du har nok tatt litt for mange pjoltere, arbeidskledigheten går ikke NED men opp. Du har også misforstått rentepolitkken. Når sentralbanken setter ned renta, så er det STYRINGSRENTA det er snakk om, ikke boliglånsrenta. Disse to har faktisk ingen sammenheng. Derfor, for de som fulgte med: var det flere banker som denne uka satte OPP renta selv om styringsrenta ble satt ned, pga uroligheter i finansmarkedet. Det er finanssituasjonen som vil avgjøre om boliglånsrenta nå går opp eller ned.

Og boligprisene? Ja de fortsetter selvsagt nedover. Det høres ut som du er en av dem som har lånt over evne,. kanskej det er DITT tvangssalg jeg skal slå til på ;)

Skrevet
Vi kjøpte hus for 2 år sidan som har drive å pussa opp på og ikkje er ferdige med. Har ikkje planar om å flytta.

Dere er avhengige av at begge beholder jobbene sine og at renta ikke blir høyere. Dere har i tillegg kjøpt mens prisene var på topp, og verdien av huset deres har dermed sunket betraktelig denne høsten.

Skrevet

Ja, og så? (til siste innlegg)

Jeg har nylig kjøpt leilighet. Fullstendig klar over at kanskje verdien er mindre om ett år, men hva så? Jeg skal bo her likevel, det har ikke noe å si for meg. Kanskje verdien har steget om fem år, ti år, hvis jeg finner på å selge den da.

1) Grunnen til at jeg valgte å kjøpe og ha lån, i stedet for å ha en halv mill. i banken (som var min andel fra boligen jeg og min eks eide), er at det ville være like dyrt eller dyrere å leie en leilighet som å kjøpe denne.

2) Jeg har barn, og vil ha det forutsigbart og stabilt en tid framover. Det var traumatisk nok at foreldrene blir skilt, tenker jeg. Å planlegge ytterligere endring (flytting) om et år, ville jeg ikke.

3) Det koster å flytte. Det koster hver gang man flytter. Dessuten orker jeg ikke alt arbeidet det medfører. Derfor ville jeg flytte én gang for alle.

Mitt poeng: Folk som tenker langsiktig kjøper når som helst.

Gjest Gjest_nanna_*
Skrevet
Mitt poeng: Folk som tenker langsiktig kjøper når som helst.

ikke nødvendigvis du. vi leier, og vi skal fortsette med dette pågrunn av renta og at husprisene virker til å gå mer ned og vil fortsette med dette.

vi tenker veeeeldig langsiktig, derfor vi også sitter på gjerdet og skal sitte her ihvertfall et år til ;)

jeg vil heller si at du kjøpte pågrunn av den situasjonen du satt i..

forstår selvsagt ditt valg pågrunn av barna og skillsmissen, at du ville kjøpe for at barna kan starte en ny etableringsfase. og ikke finne en leilighet å leie som da hadde vært midlertidig.

men ble bare litt feil det med at folk som tenker langsiktig kjøper når som helst.

det er jo nettopp derfor vi sitter på gjerdet pågrunn av den langsiktige pris nedgangen på boliger.

Skrevet
Svar til ts: Jeg er en gjerdesitter som sitter meget godt. Jeg har stort innskudd i banken, og leier nå en enebolig for mindre enn det ejg får i renteinntekter.

Dette er jo heller ikke risikofritt. Inflasjonen kan bli høyere enn forventet (hver krone blir mindre verdt). Noen banker har heller ikke statsgaranti. Da kan sparepengene gå tapt hvis banken går konkurs. Hvis banken har statsgaranti dekkes tap på inntil 2 mill.

Det er vanskelig å forutse hva som vil skje fremover. Renta kan gå begge veier. Det eneste jeg er sikker på er at boligprisene fortsatt vil synke. Men jeg er usikker på hvor mye og hvor lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...