Gå til innhold

Dere som er god på farger og interiør og slikt

Anbefalte innlegg

Hvis man har en leilighet som er hvitmalt og med mellomlys parkettaktig gulv, hvilke farger ville dere valgt på møbler og slikt?

Har mest lyst på en mørkegrå sofa, men har nå en gang en lysbeigesofa.

Så med tanke på sofaen min, og fargen på vegger og gulv, hvilke farger og materialer burde jeg ellers velge?

Tenker da feks når jeg skal kjøpe salongbord, evt bokhylle, skrivebord(?) skjenk, tvbord og slike ting?

Men også pyntegjenstander, gardiner, puter og slikt.

Gi meg noen gode råd er dere snille:)

Fortsetter under...

Hvis man har en leilighet som er hvitmalt og med mellomlys parkettaktig gulv, hvilke farger ville dere valgt på møbler og slikt?

Har mest lyst på en mørkegrå sofa, men har nå en gang en lysbeigesofa.

Så med tanke på sofaen min, og fargen på vegger og gulv, hvilke farger og materialer burde jeg ellers velge?

Tenker da feks når jeg skal kjøpe salongbord, evt bokhylle, skrivebord(?) skjenk, tvbord og slike ting?

Men også pyntegjenstander, gardiner, puter og slikt.

Gi meg noen gode råd er dere snille:)

hei.

jeg er veldig glad i jordfarger. dette vil si, grå, beige, brun, og er veldig fint til hvitt. dette er farger som glir lett i hverandre og som er gode å kombinere.

og endel grønne planter lager dette et harmonisk balanse i jordfargene.

-Sofa: jeg har en mørke grå sofa, og den passer godt inn i atmosfæren her. jeg har beige tepper, pledd. mørke brune puter i sofaen med forskjellige mønster på og i forskjellige størrelser.

-Lys: lun belysning liker jeg veldig godt, få gjerne belysning i hjørnene (får rommet til å virke større og lysere)

-Møbler: enkle og slette overflater: og til dette er jeg veldig glad i å kombinere hvite rene stilfulle møbler. er veldig glad i de rette og fine møblene til ikea. de er rene og pene og stilfulle. liker ikke dekorerte møbler med mye dill dall på.

skjenkene, tv bordene og skapene her er hvite med frosta glass. har også noen eikemøbler. eik og hvitt er veldig fint sammen. eik har også den jordfargen i seg.

- Gardiner: jeg har hvite lette panel gardiner gardiner. men jeg har lysegrå vegger og hvite lister. siden du har hvite vegger ville jeg tatt lyse beige eller lyse grå panel gardiner.

-Pynt: dessuten har jeg endel sølvfargede pynte gjenstander, og glass vaser. og bare hvite blomsterpotter (alle er like) liker å gjerne å ha 2 vedsidna hverandre, eller 3. feks 3 orkideer vedsidna hverandre på en skjenk. og har et maleri hengdene over. (kjøpt på ikea. stort, med mørke grå steiner på og hvi bakgrunn)

- Bilder: sort hvitt bilder med hvite rammer er veldig fint på lyse vegger, og i en jordfarge basert leilighet. og heng de alldri for høyt opp. du skal kunne se rett på de. i øye høyde.

det meste er kjøpt på ikea.jeg liker en godt gjennomført stil hvor alle valg må tenkes grundig gjennom. hvor det skal stå, vil det passe inn? visualisere! :)

fortalte det jeg kom på i farta, bare å spøre hvis det er noe mer :)

Gjest Elastica

Dette har jo mest å gjøre med smak og behag, men siden du spør, så svarer jeg.

Og hvis utgangspunktet er en hvitmalt leilighet med parkett og en lysbeige sofa, er det jo nøytralt og du har veldig mange valgmuligheter.

Jeg tenker at det uansett er fint å finne én type treslag, og holde seg til noenlunde det samme gjennom hele leiligheten. Selv er jeg glad i lys eik, jeg synes den er klassisk og tilfører varme mot det hvite. Mørke treslag kan sikkert også være fint, selvom jeg ikke er så begeistret for det selv.

Når det gjelder pynt/puter/gardiner vil jeg også råde deg til å finne noe du synes jeg fint. Jeg er begeistret for duse farger, som gråblått og litt lilla, men har ikke fyllt opp huset mitt med pyntegjenstander i disse fargene av den grunn. Jeg har en glassvase i dus blåfarge, samt telysholdere i samme farge, litt dueblått i et maleri, og litt lilla i et annet maleri. Bortsett fra det er det sørgelig tomt for pynt, fordi jeg ofte synes det blir for rotete.

Mitt råd er altså en gjennomgående tretype, og ikke for mye pynt. Og for all del, ikke hiv deg på "en farge på alle pyntegjenstander"-bølgen, hvis du ikke liker det veldig godt.

har de samme veggene og gulvet som seg.jeg har mørkt tre i møbler og brun skinnsofa.dette får og skaffe kontrast til alt det hvite.gardinene er grå med svart skinnkant øverst.litt røffe gardiner.puter i sofaen går i brunt som sofaen og hvitt som til veggene.nå kjører jeg litt minimalistisk da.spørs jo hva man liker,men får da mye skryt.at det er veldig gjennomført som man sier :)

Gjest Grafica

Utdannet interiørkonsulent her! :vinke:

Følger opp det Elastica sa om gjennomgående treverk. Du burde nesten velge treslag før veggfargen. For selv om du bestemmer deg for å f.eks. gå for lyseblå vegger da, så spørsnyansen veldig ann å hvilket treslag du velger. Velger du en varm farge som eik, kan du gå for en kaldere blåfarge, men om du velger mørkt treverk, burde du gå for en varmere blå (blått med svakt innslag av lilla f.eks.). Siden sofaen du har nå er beige, kan jordfarger være veldig fint, men om du har planer om å kjøpe grå sofa, ville jeg holdt meg unna det. Grått og beige er ikke så veldig gode farger sammen. Med parketten du har nå ville jeg kanskje gått for noe dust mosegrønt/gågrønt, det er en veldig fin farge til omtrent alle typer treverk, og både beige og grå sofa. Da har du også veldig stor frihet i pynteting og gardiner, så lenge du holder deg unna skikkelig knallros/knallturkis/knallgrønn passer det meste inn. Grå sofa med f.eks. pynteputer i lilla og mørkt blått/gråblått med noen lyse/kremfargede gardiner. Du kan også bruke jordfarger i pynteting :)

Annonse

Grått og beige er ikke så veldig gode farger sammen.

feil! grått og beige er veldig gode farger sammen. jordfarger som er ganske nøytrale- og blandes godt i hverandre. jeg kjenner flere interiør arkitekter som bruker disse kombinasjonene til folk som liker den minimalistiske stilen,

samtidig så trenger man ikke være utdanna for å se dette med blotte øyet.

Gjest Grafica

Det kommer veldig ann på nyansene, og man skal ha GOD fargekjennskap for å velge de som passer sammen. Du kan godt si at beige og grå passer fint sammen, men jeg kan også lage to forskjellige eksempelbilder som viser hva jeg mener med at nyansene er viktig :) Og som "ulært" er det lett å velge feil! :)

Gjest Elastica

Det finnes veldig mange gråfarger, og det finnes veldig mange beigefarger - så her tror jeg uansett ikke det finnes noen fasit.

Når det er sagt har vi i mange år hatt kald beige ullsofa og vi har ren gråfarge på veggen (det er tilsvarende NCS 3000, men siden det er linoljemaling opererer de ikke med samme fargesystem, den vi har heter nøytral grå, men den er blandet tilsvarende NCS 3000). Det har sett veldig fint ut - det er det ikke bare jeg som synes. Nå har vi sorte skinnsofaer, og jeg synes det er mer substans i stua.

Gjest Stjernedryss
Mitt råd er altså en gjennomgående tretype, og ikke for mye pynt. Og for all del, ikke hiv deg på "en farge på alle pyntegjenstander"-bølgen, hvis du ikke liker det veldig godt.

Hvorfor ikke? Jeg har holdt meg til en farge på alle pyntegjenstander inkludert blomster. Har liten leilighet og er litt rotete av meg. Synes det er greit å ha enkelt og oversiktlig interiør.

Gjest Elastica
Hvorfor ikke? Jeg har holdt meg til en farge på alle pyntegjenstander inkludert blomster. Har liten leilighet og er litt rotete av meg. Synes det er greit å ha enkelt og oversiktlig interiør.

Det er bare fordi jeg ofte ser ut som stua er klippet ut av en interiørkatalog - og det synes ikke jeg er særlig fint eller personlig.

Dessuten misliker jeg pynteting i fargene oransje/lime/turkis/sterk rosa, som også Grafica skriver. Men dette er selvsagt smak og behag. Jeg synes det ser for oppstiltet ut når puter, gardiner, telys, plastblomster og tre vaser på en skjenk er i samme knasje farge. Det unngår man ved å variere litt.

Takk for mange gode svar dere!

Når det gjelder det med grått og beige, så er jeg også av oppfatningen av at de to ikke passer så godt sammen. Men kan jo godt hende som noen sier at de rette nyansene gjør det.

Jeg tror ikke jeg blir å kjøpe meg noe ny sofa, så er likegreit å ta utgangspunkt i den. Synes det med jordfarger på ting høres veldig fint ut. Men lurer litt på hvordan man få det til å framstå friskt og spennende ut, og om det fungerer like bra på vinterstid som sommerstid?

Har et beige teppe med noe beige/brunt mønster langs kanten som jeg egentlig har brukt under salongbordet, men jeg tenker at det kanskje blir litt for mye beige nå som jeg har en beige sofa. Hva tror dere om sånn varm hvitfarge i sånn teppe som har sånn strå eller hva jeg skal kalle det. Lurer på om det heter flossteppe?

Jeg er gla i planter, men hvilke planter gjør seg til feks å ha på gulvet?

Annonse

Utifra hva dere har svart vil jeg tro at salongbordet jeg allerede har kan passe fint inn i stua. Har Liva salonbord i eik fra jysk. Er student og har ikke flere ting i den serien, men tenker at jeg kanskje burde kjøpe resten av møblene mine i samme serien så det blir litt sammenheng i stua?

Men jeg har lyst på denne bokhylla fra ikea

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103086

Men den passer kanskje ikke helt inn da?

Gjest TS igjen

Har egentlig kjøpt noen gardiner i fargen sand, men de er egentlig mørkere enn navnet tilsier.

Men lurer litt på om det kunne vært pent med lilla helt florlette gardiner? har hvite plastpersienner som je kan bruke om je vil ha litt privatliv så gardinene kan godt være tynne. Men hva tror dere om fargen?

Jeg er veldig glad i lilla o kunne kanskje sett for meg at lilla kan være fint sammen med mosegrønt, hvertfall om man velger en varm lillafarge som plommelilla kanskje? Men vet ikke helt hvordqan jeg skulle tatt igjen en lillafarge i gardinene og om det i det hele tatt passer til en kald beige sofa?

Da er kanskje kald lilla best i såfall?

Annonse
Gjest Elastica
Utifra hva dere har svart vil jeg tro at salongbordet jeg allerede har kan passe fint inn i stua. Har Liva salonbord i eik fra jysk. Er student og har ikke flere ting i den serien, men tenker at jeg kanskje burde kjøpe resten av møblene mine i samme serien så det blir litt sammenheng i stua?

Men jeg har lyst på denne bokhylla fra ikea

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103086

Men den passer kanskje ikke helt inn da?

Du kan jo gjøre som Vanedis foreslår, nemlig kombinere en type treslag og hvitt. Bokhyllen du linker til kommer også i hvitt.

Eller hva synes dere om denne i fargen mokka?

http://www.jysk.no/140/470/471/5062297/a/catalog

Jeg liker godt lilla, men mokka ser også fint ut. Det er litt vanskelig å gi så konkrete råd, dette har jo bare med smak å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...