Gjest Mor til senvæter Skrevet 28. oktober 2008 #21 Skrevet 28. oktober 2008 På apoteket har vi bestilt Tena Slip Super etter anbefaling av sykepleier der. Synes det er litt sørgelig at vi må over til en "vanlig bleietype igjen, men må vi så må vi. (Men egentlig tror jeg ikke han vil bry seg så mye om det.) Hei blomster :o) Har dere fått tatt i bruk de nye bleiene? Var det ikke Tena Slip Super dere skulle bruke på gutten deres? Har hørt flere nevne disse bleiene og jeg tror vi også må over på større og bedre bleier til jenta vår snart, hun bruker i dag de største til Libero. Vi opplever stadig oftere at hun tisser igjennom bleiene sine.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 5. februar 2009 #22 Skrevet 5. februar 2009 Guttene våre har begge slitt med sengevæting. Eldstemann på 13 år er ofte tørr om natten nå, så i helgene lar vi han sove uten bleier, planlegger at han skal bli helt bleiefri før fotballturen med laget til Norway Cup senere i år. Yngstegutten på 8 år derimot tisser bleia full så godt som hver eneste natt, han er ganske tynn så libero sine største teip-bleier passer fint til han, men han er i hvertfall langt unna å kunne slutte med nattbleier.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #23 Skrevet 13. februar 2009 Bare en liten komentar: Et vennepar har en gutt på 8 som alltid har vært sengevæter. Bleiene ble kuttet ut ved "normal" alder på ca. 4år. Sist sommer var vi på ferie sammen i Danmark hvor vi bodde i en hytteby. Etter at vi hadde vært der et par dagfer kom han opprømt inn en kveld og sa "Vet dere at han gutten som bor ved siden av får lov å ha bleie om natta og han er enda større enn jeg er?". Mor til gutten spurte da om han trodde at det var bedre en å ikke ha bleie og han svarte at det trodde han. Dagen etter ble Dry Nites innkjøpt og han har siden brukt de hver natt. Det er tydelig at det er vi voksne som har størst problem rundt dette med bleiebruk på større barn. Hadde barna slev fått bestemme tror jeg faktisk at langt flere hadde brukt dette som det hjelpemidlet det jo faktisk er.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #24 Skrevet 14. februar 2009 Hei! Jeg vil bare tipse om at hypnose (hypnoterapi) utført av barnspsykiater eller psykolog, er en effektiv behandlig for nattevæting (enurese). Dette er noe som kan tilbys ved noen lokale barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker. Fastlegen kan henvise dit, og behandlingen er helt gratis. Du får dekket reiseutgifter fra trygdekontoret. Les denne; http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=976204
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #25 Skrevet 14. februar 2009 Det kommer ikke på tale at vi lar han ligge uten bleie om natten. Vi ønsker ikke at han skal ligge å bade i urin hver morgen. Hei! Vi hadde samme erfaring, og tenkte som deg. Men fikk det rådet at vi skulle ta av ham bleia på natta. Gutten synes jo etterhvert det er praktisk å ha bleie, og derfor så jobber han ikke for å holde igjen, heller. Vi la plast oppå madrassen, la flere håndduker og gamle pledd oppå der igjen. Måtte skifte ut det meste de to første nettene. Den tredje natta tisset han bare såvidt, han våknet av at han var blitt litt våt og gikk på do istedet. Den fjerde natta var han tørr. Så rådet er faktisk: Ta av bleia!
Gjest Cromer Skrevet 16. februar 2009 #26 Skrevet 16. februar 2009 Hei! Vi hadde samme erfaring, og tenkte som deg. Men fikk det rådet at vi skulle ta av ham bleia på natta. Gutten synes jo etterhvert det er praktisk å ha bleie, og derfor så jobber han ikke for å holde igjen, heller. Vi la plast oppå madrassen, la flere håndduker og gamle pledd oppå der igjen. Måtte skifte ut det meste de to første nettene. Den tredje natta tisset han bare såvidt, han våknet av at han var blitt litt våt og gikk på do istedet. Den fjerde natta var han tørr. Så rådet er faktisk: Ta av bleia! Mitt råd er at det hjelper ikke på alle! Jeg tisset i sengen da jeg var mindre og det var en stor plage for meg og mine foreldre.. Helt opp til 13 års alderen tisset jeg på meg. Vi prøvde alt men uansett så ble det mye stress om natten. Seng laken, nattklær måtte skiftes... Jeg er den dag i dag, sur på mine foreldre for at jeg ikke fikk en bleie å ha på meg. Jeg spurte aldri om det men den dag i dag så hadde det spart oss alle for forferdelig mye bry.. Som barn så ble jeg puttet i bleie selv ved små dråper i trusen ( altså bittelitt ), selv i en alder av 5-6 år. Hver gang det skjedde så trodde jeg skulle dø av skamm... Vær grei og ikke vis barnet at du blir stresset av at de sliter med senge veting.. foreldre blir fort litt stresset av det, men ikke vis dette ovenfor barnet.. Mvh Cromer
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. februar 2009 #27 Skrevet 16. februar 2009 heisan:) Jeg var 19 år da jeg slutta å tisse i senga.. jeg ble gravid og var redd barnet ville slutte å tisse på seg før jeg gjorde det.. men gikk over av seg selv etter den ene gangen da jeg var 19. masse undersøkelser og prøvde alt det som prøves kunne.. det har hemmet meg masse.. nå er jeg gift. og enda er det det siste jeg tenker på hver gang før jeg legger meg : "går det galt i natt.. håper ikke vi våkner i tisset mitt"... det er ei frykt som sitter i så dypt etter 19 år med sengevæting... til mødre: ikke stress !!!!! det verste med alt var at min mor dro meg med over alt på alle undersøkelser, og skulle prøve nye metoder. det ble mer sårt enn noe annet. jeg orket det mer, og opplevde at det var et større problem for min mor. for et barn og ungdom kan det oppleves slik, selv om det er kun ment som omsorg... Lykke til alle sammen. DET VIL GÅ OVER,NÅR BARNET ER KLAR,så lenge det er utelukket at det er noe fysisk galt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå