blomster Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Vi har en sønn på 9 år som desverre fortsatt væter seg hver natt. I det siste har bleien vært svært tung om morgenen. Ofte er det lekkasjer også. Vi har prøvd ut endel forskjellige bleietyper, bla. annet DryNights (vokst ut av den største typen), Tena Flex (tapen er ikke fast nok og kan falle av i løpet av natten, ) og Tena pants ( de lekker i lysken) På apoteket har vi bestilt Tena Slip Super etter anbefaling av sykepleier der. Synes det er litt sørgelig at vi må over til en "vanlig bleietype igjen, men må vi så må vi. (Men egentlig tror jeg ikke han vil bry seg så mye om det.) Det kommer ikke på tale at vi lar han ligge uten bleie om natten. Vi ønsker ikke at han skal ligge å bade i urin hver morgen. Om det er noen som synes det er feil at vi bruker dette, ber jeg om at dere ikke svarer på dette innlegget. Har noen av dere andre anbefalinger. ? Heldigvis ser det ut som om Poden ikke bryr seg stort om å bruke bleier om natten. Han er vant til det, for det har aldri vært annerledes. Hjemme kan han spade rundt i det helt uberørt. Selvølgelig er det noe han vil holde hemmelig for andre, og han vil heller ikke ligge borte hos andre enn besteforeldre. Men jeg ser ikke det som et stort problem nå, for hittil har ikke behovet vært der. Men det blir sikkert vanskeligere når han skal ligge borte feks. ved fotballarrangementer framover. Akkurat nå ser vi litt svart på det, det at han noensinne kommer til å slutte med sengevætingen. Fordi han aldri har hatt en tørr natt, og fordi han har ganske tung urininkonitnens. Vi prøver å få han til å tisse litt mer om dagen, fordi jeg har lest at det kan hjelpe han til å tisse noe mindre på natten. Og han har lite tissetrang på dagtid - det virker nesten som han har all urinproduksjonen om natten. Har noen av dere erfart det samme ? Om han drikker lite eller mye om kveldene, så synes jeg ikke det har noe å si får hvor tung bleien er om morgenen. Er det noen som kan gi oss noen håp om at det gir seg en dag ? Evnt. hvor gamle de var når de sluttet. Og om de evnt. var storvætere før de sluttet. Vi har vært og undersøkt blæren på sykehuset, og alt der er helt ok. Vi har prøvd sacral..(et eller annet, jeg har visst glemt det), homeopati, kiropraktor og til og med healing. Vi har også prøvd Minirin tabl. - det var nok litt mindre urin i bleien, men ikke nok at vi synes det var godt nok. Dessuten er jeg litt imot å bruke medisiner på barnet vårt. Vi har en trusealarm liggende ubrukt, men han sier at han ikke er motivert for å teste den ennå. Han sier at han tror han ikke våkner av den, og det tror jeg såvisst på. Mulig at han ikke vil prøve noe mer heller, siden de andre forsøkene ikke har ført fram. Han sover tungt, og det skal mye til før at han våkner. De gangene vi har tatt han opp for å tisse før vi selv legger oss, så kan han aldri huske det. Så han går faktisk i søvne når vi geleider han inn på toalettet. Vi har aldri gjort noe pes ut av det, selv om vi har prøvd forskjellige ting som kunne har hjulpet han. Det tror jeg har hjulpet han for at han ikke har noen nederlagsfølelse. Tror jeg da. Jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen kunne bidra med noen erfaringer. På forhånd takk.
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Broren min vætet sengen til han var 13 år. Hjalp ikke med alarm eller at han drakk lite på kvelden og tømte seg godt før natten. Venninnen til jenta mi har samme problem, er 10 år, og hun bruker bleie på natten. Hun har visst litt liten blære. Hun fikk god hjelp av noen tbl. Viser seg a hun har lite av et hormon som vi andre har. Tar en tbl hver kveld. Tar hun den ikke er det pån igjen. Er flere barn vi har hatt på overnating hvor sengen er våt om orgenen, eller foreldrene sier ifra på forhånd. Vi har vaskbare underlag som jeg legger nder madrassen. Og noen barn vekker jeg for do-besøk før vi legger oss. Noen andre igjen ser jeg at foreldrene har lagt bleien inne i pysj-buksen så de bare drar på pysjbuksen, og ingen legger merke til bleien. (vi voksne ser bleierumpen men barna enser det ikke)
Gjest Gjest_lena_* Skrevet 18. oktober 2008 #3 Skrevet 18. oktober 2008 På en måte godt å høre at vi ikke er alene! Har en sønn på 7 som fortsatt er våt hver eneste natt, og ikke bare litt. Vi merker heller ingen forskjell på om han drikker eller ikke før han legger seg. Skal snart til undersøkelse, men jeg tor han bare sover veldig tungt. Vi prøvde to netter uten bleie sist uke, og da jeg vekket han lå han i sin dypeste søvn i sengen full av urin..... Det kommer jo overalt, både på klær, laken og dyne! Så bruker bleie hver natt. Han er fortsatt innen vektgrensen for vanlig bleier, så bruker det. Men det er jo begrensende i forhold til overnatting. Han sover over hos bestekompisen, for de har alltid vist at han bruker bleie, men grurer oss til det blir snakk om overnatting hos andre...
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Vi har en sønn på 9 år som desverre fortsatt væter seg hver natt. I det siste har bleien vært svært tung om morgenen. Ofte er det lekkasjer også. Vi har prøvd ut endel forskjellige bleietyper, bla. annet DryNights (vokst ut av den største typen), Tena Flex (tapen er ikke fast nok og kan falle av i løpet av natten, ) og Tena pants ( de lekker i lysken) På apoteket har vi bestilt Tena Slip Super etter anbefaling av sykepleier der. Synes det er litt sørgelig at vi må over til en "vanlig bleietype igjen, men må vi så må vi. (Men egentlig tror jeg ikke han vil bry seg så mye om det.) Det kommer ikke på tale at vi lar han ligge uten bleie om natten. Vi ønsker ikke at han skal ligge å bade i urin hver morgen. Om det er noen som synes det er feil at vi bruker dette, ber jeg om at dere ikke svarer på dette innlegget. Har noen av dere andre anbefalinger. ? Heldigvis ser det ut som om Poden ikke bryr seg stort om å bruke bleier om natten. Han er vant til det, for det har aldri vært annerledes. Hjemme kan han spade rundt i det helt uberørt. Selvølgelig er det noe han vil holde hemmelig for andre, og han vil heller ikke ligge borte hos andre enn besteforeldre. Men jeg ser ikke det som et stort problem nå, for hittil har ikke behovet vært der. Men det blir sikkert vanskeligere når han skal ligge borte feks. ved fotballarrangementer framover. Akkurat nå ser vi litt svart på det, det at han noensinne kommer til å slutte med sengevætingen. Fordi han aldri har hatt en tørr natt, og fordi han har ganske tung urininkonitnens. Vi prøver å få han til å tisse litt mer om dagen, fordi jeg har lest at det kan hjelpe han til å tisse noe mindre på natten. Og han har lite tissetrang på dagtid - det virker nesten som han har all urinproduksjonen om natten. Har noen av dere erfart det samme ? Om han drikker lite eller mye om kveldene, så synes jeg ikke det har noe å si får hvor tung bleien er om morgenen. Er det noen som kan gi oss noen håp om at det gir seg en dag ? Evnt. hvor gamle de var når de sluttet. Og om de evnt. var storvætere før de sluttet. Vi har vært og undersøkt blæren på sykehuset, og alt der er helt ok. Vi har prøvd sacral..(et eller annet, jeg har visst glemt det), homeopati, kiropraktor og til og med healing. Vi har også prøvd Minirin tabl. - det var nok litt mindre urin i bleien, men ikke nok at vi synes det var godt nok. Dessuten er jeg litt imot å bruke medisiner på barnet vårt. Vi har en trusealarm liggende ubrukt, men han sier at han ikke er motivert for å teste den ennå. Han sier at han tror han ikke våkner av den, og det tror jeg såvisst på. Mulig at han ikke vil prøve noe mer heller, siden de andre forsøkene ikke har ført fram. Han sover tungt, og det skal mye til før at han våkner. De gangene vi har tatt han opp for å tisse før vi selv legger oss, så kan han aldri huske det. Så han går faktisk i søvne når vi geleider han inn på toalettet. Vi har aldri gjort noe pes ut av det, selv om vi har prøvd forskjellige ting som kunne har hjulpet han. Det tror jeg har hjulpet han for at han ikke har noen nederlagsfølelse. Tror jeg da. Jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen kunne bidra med noen erfaringer. På forhånd takk. Hei! Skjønner at dere er bekymret og at det ikkealltid er lett for gutten deres. Jeg hadde selv problemet, løsningen for meg ble at min mor fikk lånt en alarmmatte som lå under baken om natten, denne hadde en liten boks koblet til seg. Den ga fra seg en ganske kraftig lyd når den merket aktivitet der nede. Husker ikke om det kom litt urin eller ikke, men mener bestemt at det ikke gjorde det. Denne fungerte ihvertfall bra på meg. Lykke til videre
EmmaW Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har en førsteklassing med samme problemet. Vi har ennå ikke gjort annet enn å bruke bleie, men skal snart prøve tabletter. Slitsomt for både ham og meg når det blir lekkasjer. Utover det kan jeg ikke annet enn å trøste med at det er flere barn enn man skulle tro som har det slik, de bruker ganske enkelt lenger tid på å modnes. Jeg har ingen gode tips utover de du alerede har fått...
Gjest EvaL Skrevet 20. oktober 2008 #6 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg kan fortelle dere at det vil ta slutt en dag..... en dag så vil det ta slutt! Og vi kjenner barn som plutselig har blitt tørre i 9 års alderen, uten at de faktisk har hatt en tørr natt i løpet av livet så langt. Så det er alltids håp. Men desverre kan det hende at det vil ta mange år enda, det er noen som må slite med sengevætingen langt opp i tenårene. Ser at dere syns det er leit måtte begynne med vanlige bleier igjen, men det viktigste er jo tross alt at man bruker en bleie som holder helt tett slik at barnet kan sove uforstyrret natten igjennom. For store barn som er stortissere så er det nok kun Tena Slip/Attends/Abri form (den beste bleien syns jeg) som holder mål.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Noen andre igjen ser jeg at foreldrene har lagt bleien inne i pysj-buksen så de bare drar på pysjbuksen, og ingen legger merke til bleien. (vi voksne ser bleierumpen men barna enser det ikke) Dette vil jo avhenge litt av bleietype og merke selvsagt. Det er jo forskjell i tykkelse og også lyd fra bleiene. Men som regel så vil jo en litt lang pyjamas overdel/nattkjole dekke over det meste og skjule over hemmeligheten som barnet har under. Og de andre barna går vel ikke rundt og ser etter om vennen/venninen har bleie på seg eller ikke, så som oftest vil de ikke merke noe nei. Men voksne som er beviste på problemstillingen vil kunne se det slik om man kikker etter slik Camilla sier
Gjest EvaL Skrevet 20. oktober 2008 #8 Skrevet 20. oktober 2008 Dette vil jo avhenge litt av bleietype og merke selvsagt. Det er jo forskjell i tykkelse og også lyd fra bleiene. Men som regel så vil jo en litt lang pyjamas overdel/nattkjole dekke over det meste og skjule over hemmeligheten som barnet har under. Og de andre barna går vel ikke rundt og ser etter om vennen/venninen har bleie på seg eller ikke, så som oftest vil de ikke merke noe nei. Men voksne som er beviste på problemstillingen vil kunne se det slik om man kikker etter slik Camilla sier Det var jeg som skrev svaret over.....
Gjest Bekymret mamma Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 (vi voksne ser bleierumpen men barna enser det ikke) Hvis det er så enkelt for voksne og se at et barn har bleie i buksa, så må vel andre barn lett kunne se det også vel?
prinsessa Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Hei! Har noen av dere prøvd osteopat? Jeg har vært hos en osteopat i dag med sønnen min, han er 5 år. Tisser på seg hver natt (bruker bleie) og ofte uhell på dagen. Noen ganger kan det gå opptil 14 dager uten uhell på dagtid så plutselig har han peridoer der han tisser på seg hver dag. Iallfall har vi vært hos osteopat i dag. Hun hadde veldig god erfaring med barn som tisset på seg og har hjulpet mange. Mente vi trengte 3-4 behandlinger. Så det blir spennende å se om dette kan hjelpe.
camilla* Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Men voksne som er beviste på problemstillingen vil kunne se det slik om man kikker etter slik Camilla sier Hvis det er så enkelt for voksne og se at et barn har bleie i buksa, så må vel andre barn lett kunne se det også vel? Når barn som har slike problemer overnatter her så har foreldrene fortalt om det på forhånd. Jeg legger alltid tisseunderlag under lakenet, i tilfelle det skulle skje noe så ikke madrassen blir ødelagt.Avtalen jeg gjør med disse barna er at det er en pose på badet som de kan legge bleien i, og knyte igjen (om de kan det) Så kaster jeg den. "bleierompa" ser vi jo når barna går ved siden av hverandre ja. Men det er kun hvis du VET at de har det og TITTER etter.. Hvis noen foreldre ikke hadde sagt ifra så hadde jeg ikke sett det ,men det er jo også fordi vi ikke tenker på det. Slik "bleierompe "som babyer/små barn har har ikke jeg sett. Men det igjen kommer også sikkert ann på bleietype. Nå sjekker ikke jeg bleietype når de sover over. Må vel være en "up and go-type".
miss Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har en gutt på 7 år og sliter med sengevæting..... Vi har prøvd Minirin,med noe effekt kanskje???litt opp og ned på effekten. Drikke begrenser vi og gutten er ofte tørst ved senge tid. Han sover utrolig hardt og er helt i søvne om vi tar han opp på do,husker det ikke. Prinsessa ser du skriver om osteopati,d hørtes spennende ut og kanskje prøve det.......Fint om du skriver om din effekt ved det og hvoran utføres det??? Dette ble j litt nysjerrig på om kunne virke. Takk : ))
prinsessa Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 Var hos osteopaten første gang i dag. Det hun gjorde var og trykke på noen punkter i rygg, nakke og på urinblæren. Hun sa at senene rundt urinblæren var litt stramme og hun skulle løse opp disse. Blir veldig spennende å se om dette kan funke. Hun fortalte om en gutt på 8 år som hadde blitt helt fin etter 3 behandlinger for 1 år siden. Nå hadde han fått tilbakefall igjen og skulle få behandling igjen. Så det er kanskje slik at man må få behandlinger et par ganger i året for å vedlikeholdet det. Men hun hadde veldig god erfaring med dette og fortalte at de aller fleste opplevde en stor bedring eller ble helt tørre. Skal så absolutt holde dere oppdatert om hvordan det går. Han skal til ny behandling om 1 uke, deretter om 2 uker og muligens 1 til 2 uker etter denne igjen. Jeg betaler 300,- pr gang noe jeg syns var ganske rimelig, så det blir maks 1200 kr. Vel anvendte penger hvis det virker og virker det ikke så har vi iallefall prøvd.
miss Skrevet 22. oktober 2008 #14 Skrevet 22. oktober 2008 Takk : ))Prinsessa for god oppdatering,kommer til å følge med. Litt dyrere her da,500kr første gang deretter 450 kr. Men vellverdt pengene det oxo visst det kan gi bedring eller bli kvitt plagene. Lykke til dere ....
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #15 Skrevet 22. oktober 2008 Min gutt var sengevæter til han var 8-9 også plutselig var det slutt selv om det en sjelden gang gang kan være ulykker. Han tisset også sporadisk på seg om dagen og det var også her mye skvetting. Dette kan dukke opp innimellom fremdeles men er basert på at han rett og slett har det for travelt til å gå på do og er vel et annet problem. Om natten virket det som han tisset mer det tyngre han sov, senere han la seg osv - da kunne han ligge til morgenen, andre ganger våknet han av at han tisset eller hadde tisset. Vi har aldri brukt bleier men har hatt perioder der jeg har vekket han på natta for å tisse. Dette skjedde ofte i søvne og han husket det ikke på morgenen. Mesteparten av tiden krysset jeg bare fingrene og håpet på det beste. Laget aldri noe stort oppstyr men prøvde å snakke om det et par ganger - spesielt i perioder da jeg måtte skifte på senga daglig. Samtalen gikk mer på praktiske ting som hva han skulle gjøre med våte klær osv. Han var selv veldig klar på at dette kunne han ikke noe for - han sov jo. Var ikke klar over at det fantes så mange hjelpemidler som tabletter, div bleier og alarmer eller at problemet var så utbredt. Moro er det ikke, spesielt for barna og lakenvaskerne men trøsten er at det går over for de aller aller fleste.
Gjest Har erfaring Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 Det beste i situasjoner hvor det meste er prøvd for å få slutt på sengevætingen uten hell, er å bare bruke bleier på barnet og ta tiden til hjelp. Men man må ikke la seg friste til å tro at bleiene ikke er synlige under pysjen, for det er de selvfølgelig. De vanlige barnebleiene som f.eks. Libero syns godt, inkontinensprodukter fra Tena, Attends osv. ser man selvfølgelig igjennom en tynn pysjbukse. Sengevæter bleiene fra Drynites og også Libero Night Comfort er nok en smule mer diskre, men gir fortsatt en godt synlig bleierumpe. De ser i hvert fall ikke ut som vanlige truser/boxershortser som produsentene vil ha det til.
Gjest FF Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Her var vår tenåringssønn langt oppi tenårene før det ble borte. men var da ikke hver natt det var vått. Vi hadde vært gjennom hele leksen som alarmmatte, tabletter, vekking om natten, lite drikke før han la seg , kiropraktor osv osv. Alarm matten fungerte slik at alle familiemedlemmer våknet, uten han som lå med alarmen ved siden av seg. Jeg hadde inntrykk av at vår sønn sov(er) mye tyngre en oss alle andre i familien. Vi fikk papirlaken (med "plastikk" underside på) det hjalp mye. Så fikk vi hjelpestønad ? eller noe i den dur, pga. ekstra kostnader ved mye klevask osv. Dette må en søke på gjennom NAV, men noe en bør tenke på.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 "bleierompa" ser vi jo når barna går ved siden av hverandre ja. Men det er kun hvis du VET at de har det og TITTER etter.. Hvis noen foreldre ikke hadde sagt ifra så hadde jeg ikke sett det ,men det er jo også fordi vi ikke tenker på det. Men det er vel ikke så ofte barna går rundt med bleie på seg eller? Det er vel mest vanlig at man ta rpå seg bleien ved leggetid mener jeg? Slik "bleierompe "som babyer/små barn har har ikke jeg sett. Men det igjen kommer også sikkert ann på bleietype. Nå sjekker ikke jeg bleietype når de sover over. Må vel være en "up and go-type". Hvor gamle er barna som overnatter hos dere? Altså de barna som er over den "vanlige" bleiealderen?
Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 22. oktober 2008 #19 Skrevet 22. oktober 2008 Heldigvis ser det ut som om Poden ikke bryr seg stort om å bruke bleier om natten. Han er vant til det, for det har aldri vært annerledes. Hjemme kan han spade rundt i det helt uberørt. Samme her, han tar vel ikke på seg bleien lenge før sengetid? Og han går vel ikke bare rundt i bleien, har vel noe form for klær på seg? Ikke det at det er noe galt i at han aksepterer bleien altså, det er jo bare fint det når man først har dette problemet.
:-) anna Skrevet 22. oktober 2008 #20 Skrevet 22. oktober 2008 Hei Vi hadde samme problemet inntil for et - et og et halvt år siden. (Da var sønnen min nesten seks) Vi brukte Dry Nights, men opplevde at de ikke holdt godt nok. Det som hjalp oss var faktisk en kombinasjon av de fleste rådene man får. Vi bestemte oss for at nå skulle vi prøve skikkelig å få ham nattetørr i en måneds tid. Han var veldig periodevis. Noen ganger kom det mer enn andre ganger, og vi ventet da til en "god periode". Vi var også kjempestrenge på at drynightsen skulle av nesten i det han våknet om morgenen, for at han ikke skulle tisse "morgenurinen" i den i halvsøvne. Vi prøvde å finne ut når han tisset i løpet av natten, og fant ut at han jo ikke tisset litt hele tiden, men at han på en måte "gikk på do i dry-nightsen" flere ganger i løpet av natten. Og det betyr jo at han greide å holde seg mellom hver gang. Så brukte vi alarmmatte en stund, og det hjalp faktisk på, men man må være standhaftig. Det blir mye dyne og sengetøysvask, så vi voksne måtte motivere oss skikkelig. UJeg og pappan tok annenhver natt, og bestemte oss for at vi skulle holde på i noen uker, og at vi skulle følge med på om "flekken" ble mindre. Og det ble den faktisk. Til slutt var det bare snakk om dråper før han våknet og fikk gått på do, og så var han plutselig tørr natta gjennom :-) Vi kombinerte alarmmatta med at vi vekte ham om kvleden når vi la oss slik at han fikk tissa da. Og det har vi fortsatt med også etter at alarmmatta forsvant. Nå er planen at vi skal vekke ham tidligere og tidligere på kvelden, helt til vi etterhvert ikke vekker ham mer. Han har fremdeles av og til perioder der han har uhell på natten. Da er det gjerne hver natt i en uke eller fjorten dager. Og så kan det gå opp til et halvt år mellom hver slike periode. (Hos sønnen min henger det veldig sammen med vokseperiodene hans, han er veldig høy for alderen) Men vi har bestemt oss for at dry nightsen ikke skal på i disse periodene, for vi tror det fort kunne blitt en vane. Det er i allefall det som har funka for oss. Men jeg sier ikke at dette er en vidunderkur som vil funke for dere. Det tror jeg dere vurderer best selv. Barn er forskjellige. Vi har ei jente også og hun ble plutselig tørr i toårsalderen. Hun var rett og slett klar, og har ikke hatt et uhell siden da. Det krevde ingen innsats fra oss foreldrene. Sønnen vår har aldri vært fysisk "klar" på den måten. Jeg er faktisk ikke sikker på at han noengang hadde blitt det. Med han krevde det faktisk en solid innsats fra oss. Lykke til!! KID selger for øvrig noen kjempebra tisselaken som er formsydde etter vanlig madrass. Umulig å hverken se, kjenne eller "høre på knitring" at det er tisselaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå