camilla* Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Jenta vår har et lite rom. Plass til seng, pult og en hylle. Hun og venninnene danser mye og bruker stuen ofte til dette. venninnene har sørre rom og de drar ofte dit for der er det lettere å være i fred og danse og holde på. Jeg synes hun bør få et større rom siden vi har mulighet til det. Også fordi jeg liker at hun har med venninner hjem og at de kan kose seg her. Jeg synes at hun kunne få vårt soverom. Sengen vår går akuratt inn på rommet hennes - vi må droppe nattbordene men kan ha slike som henger på veggen istedet. Klærne er det sånn nogenlunde plass til. Kan ende jeg tar noen av mine klær inne på vårt gamle rom. Så egentlig - det er det eneste "prolemet". Pluss at det blir trangt da.. Soverommet vårt er såpass stort at vi hadde et "kontorhjørne" og det kan plasseres i kjelleren - i en bod der hvor vi kun har varmtvannstanken og beholderen til sentralstøvsugeren. Mannen klikker helt i vinkel bare ved taneken på å bytte rom og mener jeg skjemmer henne bort. Han nekter for harde livet å gi slipp på rommet vårt. Mener hun bare må klare seg med det hun har. Vi bruker rommet kun til å sove på og oppbevare klær. Pulten går helt fint inn på boden. Jeg vurderer å bare bytte rom - uansett. Han er skikkelig sta og har han bestemt seg så gir han seg ikke. Hva hadde dere gjort? Føler meg slem som har lyst til å gjøre dette mot hans vilje, men mener samtidig at jenta vår vil ha mere glede av det rommet enn vi. Den dagen hun flytter ut - si om 10 år- kan vi jo "ta det tilbake" ..
Kaffeavtalen Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Vi har gjort det for 2 år siden, og jeg skjønner ikke hvorfor mannen din ikke kan gå med på det? Det må jo være bedre at hun har et større soverom som kan brukes til lek, enn at de skal holde til på stuen? Her har tulla så masse dill som tar masse plass og som krever endel oppbevaringsmuligheter, og det har hun plass til nå. Vi fikk såvidt inn senga og et knøttlite klesskap, men vi klarte oss med det.
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2008 Vi fikk såvidt inn senga og et knøttlite klesskap, men vi klarte oss med det. Det er det jeg mener vi vil klare oss med også. Aner ikke hvorfor han er så vrang. Bedere at hun kan bruke et rom ordentlig og kose seg der med ting og venninner, synes jeg da.. men igjen vanskelig å gjøre noen når man ikke er enige synes jeg.
Kara W Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg synes ikke du bør gjøre det mot din manns vilje. Det vil bare gjøre ham enda mer vrang. Prøv heller å ta det opp på en rolig måte. Dersom han fortsatt 'klikker' ville jeg latt det ligge et halvt års tid og så prøve å ta det opp igjen. Bruker mannen din kontorhjørnet mye? Det høres ikke spesielt koselig ut å bli 'forvist' til en bod sammen med varmtvannstanken. Jeg hadde nok heller ikke likt å bo på et soverom der sengen måtte stå inntil veggen (antar at den må det utifra beskrivelsen din). For mange, både barn og voksne, er soverommet et fristed som er sitt eget. Her har ingen andre adgang, bortsett fra partner og de man måtte selv invitere. Det kan være vanskelig å føle at man mister dette. Samtidig skjønner jeg jo at du gjerne vil gi datteren din denne plassen dersom du føler at dere ikke bruker den noe særlig. Prat med mannen din og kom frem til en løsning han kan være fornøyd med. Kanskje han heller vil ha kontoret i stuen og lage 'lekerom' i boden?
Myrthel Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg hadde absolutt latt jenta fått det største rommet... Her har minstejenta vår faktisk to rom hun...(men så har vi 6 soverom i huset også da...). Som lillesøster til to storesøstre, har hun jo et hav av leker... og da trenger hun plass. De to eldste har "egen" stue mellom rommene sine... Hadde vi hatt mindre plass, ville jeg latt barna få de største rommene ja... Stå på - for å overtale mannen din.... Si det faktisk bare er for en periode... og barn trenger plass.... Endret 17. oktober 2008 av Myrthel
AnetteR Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Personlig føler jeg soverommet er et like stort "frirom" for foreldre som for barn. Hadde jeg hatt vegger på alle sider av senga, hadde det nok lagt litt demper på å oppholde seg på soverommet for annet enn søvn. Men nå har jeg ikke barn,og jeg ser at det kan være viktig for barn å ha plass til vennebesøk og lek også. Mine foreldre løste det med å bygge om, slik at begge barna fikk hvert sitt store, lyse rom, og en felles stue for vennebesøk. Og foreldrene selv bygde seg et nytt, stort soverom. Men ser at dette ikke er mulig for alle. Men dere har ikke muligheten til å flytte litt på en vegg da? Eller ta noen kvm fra et annet rom?
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2008 Ingen andre muligheter å løse dette på nei. Kan ikke bygge på eller rive vegger. Jeg ar foreslåt å rive vegg mellom to rom, men det går visst ikke. Og så mister vi jo da også ett rom Vi bruker rommet kun til å sove i. Han sovner også 5 av 7 netter på sofane i stuen. Skjønner problemet med vegger tett på sengen. den ene siden av sengen vil gå inntil en vegg, og den andre ikke. Jeg har sagt jeg kan ha den siden inn mot veggen. Pulten bruker han lite, han sitter gjerne i stuen med alle tingen sine, eller på kjøkkenet. Det er jeg som har brukt pulten mest og boden i kjelleren er fint. Har plass til mange kurvstativer så man får orden i tingene og man sitter i fred ! han er ikke så lett å prate med når han er vrang. Og lar jeg det gå et halvt år, så blir han vrang da og for da vet han at vi bare utsetter det igjen. Og dermed blir det år på år som vil gå. Og hele poenget mitt er at om hun skal ta med venner hjem og kose seg på rommet så må vi gjøre det før de har vent seg til å ikke være her !
Gjest missLady Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 Om han ikke sover på rommet engang skjønner jeg virkelig ikke problemet han har med bytte..
Gjest Løve66 Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg ville uten tvil latt jentungen få det største rommet. Du har mange argumenter for at hun skal få det - hva er hans argumenter for å ville beholde det? Hvis det skal være han som avgjør dette bør han i det minste ha flere gode grunner som kan forsvare det. Og det er nå hun trenger denne plassen - ikke om 10 år.
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. oktober 2008 Om han ikke sover på rommet engang skjønner jeg virkelig ikke problemet han har med bytte.. ikke sant.. skjønner du min frustrasjon ??
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2008 hva er hans argumenter for å ville beholde det? at det blir trangt dårligere plass til klær ( kun mine, for jeg vil sørge for at han får sine helt ok) sengen inntil veggen på ene siden (jeg kan sove på den siden) ingen nattbord på gulvet - må ha noen som kan festes på veggen. evt kan ha ett nattbord på gulvet - på hans side - han synes det ser rart ut pulte flyttes - men han bruker den jo ikke rommet blir ikke "like pent" jeg skjemmer bort jenta jeg er enig i dette jeg og, men mener at det går helt greit. Hun vil bruker rommet på en helt annen måte enn vi gjør.
Gjest Wind Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 at det blir trangt dårligere plass til klær ( kun mine, for jeg vil sørge for at han får sine helt ok) sengen inntil veggen på ene siden (jeg kan sove på den siden) ingen nattbord på gulvet - må ha noen som kan festes på veggen. evt kan ha ett nattbord på gulvet - på hans side - han synes det ser rart ut pulte flyttes - men han bruker den jo ikke rommet blir ikke "like pent" jeg skjemmer bort jenta jeg er enig i dette jeg og, men mener at det går helt greit. Hun vil bruker rommet på en helt annen måte enn vi gjør. Kanskje du skal si at han får bestemme i en av de to (?) sakene du har fortalt om her inne? Så får han velge om middag eller soverom er viktigst? Bare en ide, men det hjelper vel ikke så mye. Hvordan kan han bry seg om hvordan det ser ut hvis han bare sover der, og som oftest ikke sovner der en gang? Dessuten er det vel mørkt på rommet når han skal sove, hvis han legger seg der? Samme med at rommet ikke blir "like pent". Har det virkelig noe å si?
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. oktober 2008 Kanskje du skal si at han får bestemme i en av de to (?) sakene du har fortalt om her inne? Så får han velge om middag eller soverom er viktigst? Bare en ide, men det hjelper vel ikke så mye. ha ha den var god!! Hvordan kan han bry seg om hvordan det ser ut hvis han bare sover der, og som oftest ikke sovner der en gang? Dessuten er det vel mørkt på rommet når han skal sove, hvis han legger seg der? Samme med at rommet ikke blir "like pent". Har det virkelig noe å si? nei det har ikke noe å si synes jeg. Og det er ingen andre enn oss og ungene som ser rommet. Argumentene hans er vel bare for å ville vinne frem med nei-et sitt. Og han er vant til at jeg ofte gir meg, men i dette tilfellet har jeg faktisk ikke lyst. Det er ikke meg dette går ut over.
Gjest Elfrida Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 Kunne dere brukt dette kjellerrommet du nevner som fritidsrom for jenta da?
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. oktober 2008 Kunne dere brukt dette kjellerrommet du nevner som fritidsrom for jenta da? nei, det kan vi ikke. Det er ikke akuratt rette plasse for det. Får inn pulten der og noen kurver på siden av den og da er det kun plass til en stol igjen. Men mere plass trenger ikke jeg for å sitte å ordne ved en pult.
Gjest Løve66 Skrevet 17. oktober 2008 #16 Skrevet 17. oktober 2008 (endret) at det blir trangt dårligere plass til klær ( kun mine, for jeg vil sørge for at han får sine helt ok) sengen inntil veggen på ene siden (jeg kan sove på den siden) ingen nattbord på gulvet - må ha noen som kan festes på veggen. evt kan ha ett nattbord på gulvet - på hans side - han synes det ser rart ut pulte flyttes - men han bruker den jo ikke rommet blir ikke "like pent" jeg skjemmer bort jenta jeg er enig i dette jeg og, men mener at det går helt greit. Hun vil bruker rommet på en helt annen måte enn vi gjør. Joda - hvis man har tilstrekkelig plass og kan gjøre som Ole Brumm så skjønner jeg jo han helst vil ha god plass til tingene sine, nattbord etc., men i dette tilfellet så må jo hans ønsker og behov vurderes opp mot dine og jentas ønsker og behov og da vil jeg jo si at det veier tyngre at hun og venninnene har et stort nok sted å leke og kan være i fred enn at hans/deres soverom ser pent ut eller at bare ett nattbord på gulvet ser "rart ut". Jeg synes i hvert fall ikke at hans argumenter var så gode at avgjørelsen klart bør gå i hans favør - jeg synes egentlig det høres litt urimelig ut. Men det er kanskje ikke han som opplever jentene når de danser og leker så han ser kanskje derfor ikke helt det store behovet for henne og venninnene til å ha et sted å boltre seg. Du spør oss hva vi ville gjort. Det som er riktig for den ene er ikke nødvendigvis riktig for den andre så f.eks. det å bare flytte over alt på egen hånd en dag kan jo bli "katastrofe" i ett hjem, mens i et annet ville mannen bare trukket på skuldrene og vært glad for å slippe å bli involvert. Jeg tror jeg ville fortsatt "diskusjonen", men du må nesten bare kjenne etter hva det er klima for hjemme hos dere. Endret 17. oktober 2008 av Løve66
camilla* Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg synes i hvert fall ikke at hans argumenter var så gode at avgjørelsen klart bør gå i hans favør - jeg synes egentlig det høres litt urimelig ut. synes jeg også Men det er kanskje ikke han som opplever jentene når de danser og leker så han ser kanskje derfor ikke helt det store behovet for henne og venninnene til å ha et sted å boltre seg. Nei det er ikke han som opplever det mest. Og om han opplever det ber han dem faktisk gå på rommet !! Du spør oss hva vi ville gjort. Det som er riktig for den ene er ikke nødvendigvis riktig for den andre så f.eks. det å bare flytte over alt på egen hånd en dag kan jo bli "katastrofe" i ett hjem, mens i et annet ville mannen bare trukket på skuldrene og vært glad for å slippe å bli involvert. Jeg tror jeg ville fortsatt "diskusjonen", men du må nesten bare kjenne etter hva det er klima for hjemme hos dere. skjønner det. Trengte bare å høre hva andre mente ! Å diskutere kan vi nemlig gjøre i det uendelige, og egentlig bli enige om at vi er uenige..
Gjest Løve66 Skrevet 17. oktober 2008 #18 Skrevet 17. oktober 2008 synes jeg også Nei det er ikke han som opplever det mest. Og om han opplever det ber han dem faktisk gå på rommet !! [b]skjønner det. Trengte bare å høre hva andre mente ! Å diskutere kan vi nemlig gjøre i det uendelige, og egentlig bli enige om at vi er uenige.. Skjønte det - var bare redd for at hvis flere her f.eks. hadde sagt "bare bytt rom" så er det ikke sikkert det ville vært så vellykket hjemme hos deg. Nå er det vel ikke så mange menn som har svart deg her så vi vet ikke helt hva de tenker, men vi andre har i hvert fall sånn noenlunde samme oppfatning som deg så da vet du at det ikke er du som har en "merkelig oppfatning" av dette (da er vi i så fall merkelige hele gjengen.... ) Nei - stå på! Du får tenke etter om det er noe han vil som du ikke har så lyst til, så kan du jo se om du kan fire på det mot at han dropper sin "sære" oppfatning av å beholde sitt eget rom. Eller hva med å invitere en haug med jentunger ganske hyppig en stund fremover til aktivt besøk i stua i "beste sendetid" hva yndlingsprogrammene til far angår?? 5-6 kvelder på rad med støy og mas i stua så kanskje han gladelig gir fra seg stort soverom for å få fred i godstolen!!
Kittykat Skrevet 17. oktober 2008 #19 Skrevet 17. oktober 2008 Mannen din virker ganske så egoistisk. Vi byttet rom med våre 2 gutter før sommeren for rommet deres var ganske lite. Det var knapt plass til å røre på seg. Og resultatet ble faktisk ikke så ille. Det er akkurat plass til sengen vår og vi bruker hyller som nattbord. Guttene våre har fått seg et større rom og har faktisk plass til å leke med lekene sine, holder det ryddig og kan ha venner på besøk. For som du sier, vi bruker jo soverommet bare til å sove i og oppbevare klær i. Mens ungene gjerne har overnattingsbesøk, besøk av venner, bruker rommet til å leke i osv. Det er ikke noe problem og bytte rom. Datteren deres vil få et større rom hvor hun og venninnene hennes kan gjøre på ting som f eks å danse. Dere bruker ikke rommet til noe særlig, så hva skal dere egentlig med et stort rom da? For å overbevise mannen din så kan du jo bare la datteren din få ha mange venninner på besøk og så kan de okkupere stuen fordi de vil danse f eks. Da kan det hende at han skjønner at det å bytte rom kanskje ikke er så dumt. For da vil jo dere få litt fred og. Når man har barn, så kan man ikke være egoistisk når det gjelder sånne ting. Da får man heller vente med å ta førsteretten på det største rommet inntil barna har blitt voksne og flyttet ut. Enklere blir det faktisk ikke.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #20 Skrevet 17. oktober 2008 På en måte kan jeg skjønne argumentet om å "skjemme bort" jenta. Jeg synes ikke foreldre trenger å ofre alt mulig for barnas skyld, og man blir sikkert ikke traumatisert av å ha et lite rom i oppveksten. Men i dette tilfellet virker det egentlig mest som han har det som et prinsipp hvor de fornuftige argumentene for å endre på dette ikke har noe å si. Om han uansett sitter mye i stua med tingene sine, og sovner på sofaen nesten hver kveld, er vel det argumenter for både å "slippe" å ha barna dansende i stua OG at man ikke trenger å ha drømmesoverommet selv. Dessuten synes jeg det kan være en fordel at venner vil komme hjem til en, særlig når de når den alderen og i årene framover, i stedet for at jenta oftere og oftere drar til andre. Det er hyggelig å bli kjent med vennene, det kan være viktig også. Klart man ikke alltid kan tilrettelegge, men når man har muligheten... Men om du når fram med dette kommer vel an på hvordan dere har det og hvordan mannen din er. Samboern min kan være skikkelig sta, men endrer gjerne mening når han får tenkt seg om, det samme med meg. Mens faren min kan være helt urokkelig på prinsipper, samme om de er fornuftige eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå