NysgjerrigeNilsi Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg har solgt noe på Finn, og fikk mail med spørsmål om jeg kunne sende mot postoppkrav. Det kan jeg selvfølgelig, men det koster endel å sende, og jeg har rett og slett litt trøbbel med å formulere svarmail... Hvordan skriver jeg på en pen måte at kjøper betaler porto? (jeg synes liksom det høres så frekt ut alt jeg kommer på) Endret 17. oktober 2008 av NysgjerrigeNilsi
Lady La-Laa Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Det er jo bare rett og rimlig at kjøper betaler porto så sant dere ikke har avtalt noe annet. Du kan sende inntil 10 kilo for 135 kr, og postoppkarv koster 60 kr tror jeg. Så da kan du vel bare si: Hei igjen og takk for handelen! Total summen blir xxxx inkludert porto og postoppkrav på tilsammen 195kr. Jeg driver og selger litt inne på finn selv, og jeg har forresten blitt frarådet å bruke postoppkrav fordi dersom kjøper ikke henter pakken, så må du betale portokostnadene for å få pakken tilbake igjen.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2008 Det er jo bare rett og rimlig at kjøper betaler porto så sant dere ikke har avtalt noe annet. Du kan sende inntil 10 kilo for 135 kr, og postoppkarv koster 60 kr tror jeg. Så da kan du vel bare si: Hei igjen og takk for handelen! Total summen blir xxxx inkludert porto og postoppkrav på tilsammen 195kr. Jeg driver og selger litt inne på finn selv, og jeg har forresten blitt frarådet å bruke postoppkrav fordi dersom kjøper ikke henter pakken, så må du betale portokostnadene for å få pakken tilbake igjen. Takk for svar! Aha, det var greit å vite... Så du sender ikke mot postoppkrav, kun mot at kjøper overfører til deg først? Eller bruker du FINN betalingsgaranti?
Lady La-Laa Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, for min egen sikkerhet, så jeg sender ikke i postoppkrav! Jeg har merket at det er mange vinglete der inne, så hvis de plutselig skulle ombestemme seg etter at pakken er sendt så er det jo bare jeg som taper på det. Jeg har fått de som har handlet av meg til å overføre summen + porto til min konto. Det er jo ganske risikabelt for dem, de vet jo ikke hvem jeg er, så jeg skjønner at folk ber om postoppkrav, men ingen av mine kjøpere har faktisk vært kritiske til dirkete overføring, så det har gått helt fint for oss Jeg har aldri benyttet finn betalingsgaranti, fordi jeg synes betalingsgarantien i størst grad beskytter kjøper, ettersom det avtalte beløpet som er satt inn først blir tilgjengelig for meg når kjøper godkjenner varen. Jeg ser da for meg at en eventuell snik av en kjøper plutselig kan komme og påstå at varen ikke er slik som han trodde eller noe lignende. Men hadde jeg hatt en vanskelig vare som ikke så mange er interessert i og kjøperen ønsker å bruke betalingsgarantien så kunne jeg kunne jeg kanskje vurdert å bruke den.
Lady La-Laa Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har forresten uttalt i mine annonser hvordan jeg ønsker at betalingen skal foregå, så de kjøperene som synes dette er en risikabel måte å kjøpe på har nok heller ikke kontaktet meg. Jeg kan nok tenke meg at din kjøper kanskje kan bli litt skeptisk dersom du sier du ikke ønsker å sende i postoppkrav, han ønsker jo dette som sikkerhet for seg selv, men du kan jo høre med han! Du kan jo også forsøke å finne ut hvor interessert han faktisk er i varen din, er han voksen, oppriktig og interessert så kan du jo ta sjansen på å bruke postoppkrav eller betalingsgarantien til finn. Ellers har jeg, for at folk iallefall skal kunne bli litt trygg på meg, gitt dem telefonnummeret mitt, og fullt navn og adresse! Da føles det litt sikrere vil jeg tro!
NysgjerrigeNilsi Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skrev at jeg foretrakk forhåndsbetaling eller betalingsgarantien, jeg. Skjønner godt om h*n ikke vil betale på forhånd, men det er jo en god ide som du sier å har fullt navn ++
Lady La-Laa Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Supert! Da kan du jo gå for en av de to alternativene! Tipper kjøper velger betalingsgarantien, og det koster jo litt ekstra da, og det bør vel egentlig kjøperen betale siden det er han som ikke tør å overføre rett til din konto, men det blir sikkert ikke dyrere enn postoppkravet som han var villig til å betale uansett Vet ikke helt hvordan du skal formulere det da men... Men få iallefall med at portoen kommer itillegg, det er ikke frekt av deg og si det, de aller aller fleste som handler på finn er klar over at portokostnadene faller på dem!
NysgjerrigeNilsi Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2008 Betalingsgarantien kostet 15 kr såvidt jeg så, det er vel helt greit Skrev hva totalsummen ble inkludert porto, så får vi se om kjøper synes det er greit. Takk for hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 HVorfor gjør du ikke dette enkelt? Jeg forlanger alltid at kjøper setter inn kr 198 på min konto for å sende postoppkrav. Selve summen kunen det ikke falle meg inn å kreve av ham, det tar posten seg av. Alternativt: DERSOM du krever hele summer, så skal du ikke bruke postoppkrav! Da skal du bruke smartpost (135 kroner) Jeg skjønner ikke at noen har vært villige til å betale BÅDE hele summen OG oppkrav på forhånd - det er jo helt poengløst for kjøperen. Hvorfor skal du sende i OPPKRAV når du allerede har fått pengene?
NysgjerrigeNilsi Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. oktober 2008 ^^ Jeg er helt ny på dette, så er jo derfor jeg spør her! Ble ikke salg til dette mennesket heller, solgte heller til noen som kom og hentet og fikk betalt med en gang. Men takk til Lady La-Laa; neste gang skriver jeg det i annonnsen
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 ^^ Jeg er helt ny på dette, så er jo derfor jeg spør her! Ble ikke salg til dette mennesket heller, solgte heller til noen som kom og hentet og fikk betalt med en gang. Men takk til Lady La-Laa; neste gang skriver jeg det i annonnsen svaret mitt var til lady la-laa, som gjør det unødvendig tungvint og dyrt for kjøperen. Man kan ikke både forlange full forhåndsbetaling og så sende med oppkrav. forlanger man forhåndsbetaling, så sender man som smartpost eller egenemballert norgespakke.
Lady La-Laa Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 svaret mitt var til lady la-laa, som gjør det unødvendig tungvint og dyrt for kjøperen. Man kan ikke både forlange full forhåndsbetaling og så sende med oppkrav. forlanger man forhåndsbetaling, så sender man som smartpost eller egenemballert norgespakke. Du har helt klart misforstått meg, jeg krever naturligvis ikke forhåndsbetaling samtidig som jeg sender i oppkrav. Det er jo heller ikke mulig å forlange noe slik, blir jo dobbel pris for kjøper det. Hadde du lest litt nøyere, hadde du sett at jeg ikke sender i oppkrav i det hele tatt. Jeg rådet også Nils til å unngå dette.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #14 Skrevet 26. oktober 2008 bruker du postoppkrav er det helt greit, bare si at du er nødt tilå være sikker på at portoen blir dekket og at han derfor må betale inn oppkravet før du sender. det blir han ikke sur for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå