Gå til innhold

"Klimaet i dalene er varmere"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært i den formening at jo lengre nord du kommer- jo kaldere blir klimaet (sommerstid).

I dag fikk jeg fortalt at neida, i dalene er det jo like god og varm sommer som her fordi den varme lufta holder seg der?

Høres veldig merkelig ut etter mitt syn, men mulig jeg er rar?

Er det virkelig sånn at jeg kan ha en like god og varm sommerferie i bygde-Norge som her i syd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har alltid vært i den formening at jo lengre nord du kommer- jo kaldere blir klimaet (sommerstid).

I dag fikk jeg fortalt at neida, i dalene er det jo like god og varm sommer som her fordi den varme lufta holder seg der?

Høres veldig merkelig ut etter mitt syn, men mulig jeg er rar?

Er det virkelig sånn at jeg kan ha en like god og varm sommerferie i bygde-Norge som her i syd?

Wow, her var det mange myter ute og gikk! :)

Altså, bygdenorge = Nord-Norge, er det det du prøver å si? Henger ikke på greip. Nord-Norge har byer. Sør-Norge har bygder.

Men for å ta dette med varmen:

Det er forskjell på kystklima og innlandsklima. Dalene du snakker om vil stort sett regnes som innlandsklima.

På kysten er det relativt liten temperaturforskjell på sommer og vinter. Der er havet med på å justere temperaturen sånn at det er sjelden temperaturen kryper under 10 minus på kysten, uansett hvor i Norge du er. Dette kan vi takke Golfstrømmen for.

På innlandet har man ikke denne fordelen på vinteren. Derfor kan det fort bli 30-40 minus der på vinteren. Det gjelder både for sør og nord i Norge.

På sommerstid blir effekten motsatt, kan man si. Da er havet med på å kjøle ned lufta på kysten, sånn at man sjelden får de helt høye temperaturene. På innlandet slipper man den kjølige havlufta, så der kan det lett bli rundt 30 grader. Dette gjelder også for både sør og nord i Norge.

Men så er det også generelt litt lavere temperatur jo lenger nord du kommer samtidig. Dette merkes særlig på kysten. Innlandet i nord har ofte gode, varme og tørre somre. Noe lavere snittemperaturer er det jo lenger nord du kommer, men her må man ta med i betraktningen forskjellen på kyst og innland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...