Gå til innhold

Bursdag tett opptil jul

Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Gjest Gl@mB@be
Nå er det så fryktelig mange år siden jeg fikk bursdagsgaver at jeg kunne knapt brydd meg om noen ga meg julegave og sa det var kombinert jule og bursdagsgave, og jeg har bursdag om sommeren.

Man kan ikke kreve gaver, man kan bare være glad for det man får. Rett og slett, slutt å krev gaver!

Nå handler jo ikke denne tråden om å kreve gave i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grafica

Jeg krever ikke gaver, Miley. En ting er hvis folk ikke kjøper gave, det er ikke noe problem. Men når du får en gave til jul/eller på bursdagen, som ikke er en slik fin gave til dobbelt av prisen (altså det folk ville gitt til jul uansett), og sier "ja det er både jule og bursdagsgave), så synes jeg det er litt frekt. Jeg vil heller la vær å få bursdagsgave, enn at folk skal døyve sin egen samvittighet/lommebok ved å kalle julegaven for bursdagsgave også. Selvfølgelig har jeg noen ganger fått kombinertgave av foreldre/besteforeldre som er ekstra fine gaver, men da er det bursdagsgaven, også fikk jeg vel et par symbolske gaver på julaften, slik at jeg skulle ha noe å pakke opp fra de også.

Bursdagene til oss rundt jul betyr liksom ikke så mye som burdager ellers på året, om du skjønner? En bursdag er (slik jeg er oppdratt hvertfall) noe som er spesielt og skal feires, og da er det surt når folk bare driter i å se på min bursdag som det, fordi jeg tilfeldigvis er født to dager før jul.

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inte det problemet i familjen (men i bekantskapskretsen) men jag skulle verkligen att prioritera bursdagsgaven till ett BARN för att markera att det BARA är barnets dag, och att det bara är en gåva till DET barnet. En vuxen kan vara en annan sak.

Jag har faktiskt en kompis som fyller år på julafton. I kompisens familj har de firat födelsedagen på morgonen, och sen, efter lunch har julen börjat.

En kollega till mig såg till att bjuda sitt barns alla klasskompisar på bursdagsfest veckan före jul (barnet fyllde år några dagar före jul) och det var verkligen uppskattat av alla föräldrar, då fick de en eftermiddag barnfritt dagarna före jul till förberedelser och gaveshopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Vi har bursdag samme dag, grafica! :)

Jeg synes det er helt ok med kombinerte gaver jeg... Men husker jeg synes det var kjipt da jeg var liten og fikk kombinert jule- og bursdagsgave, som var samme gaven som min søster fikk som julegave. Det synes jeg var urettferdig!! hehe

Endret av Lilleulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som har bursdag oppunder jul. Hvis jeg finner en fin gave til henne som jeg egentlig ikke har råd til, så kan jeg kjøpe den likevel hvis jeg slår sammen jul og bursdag. Da tenker jeg at hun skal bli glad for den fine gaven jeg, mye bedre å få noe skikkelig enn å få to "dårligere" småting, vel? Heller enn å sutre fordi hun tror at hennes bursdag ikke "betyr like mye". Det siste høres vel hårsårt ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bursdag 8 desember og synes det var veldig stas å få bursdagsgaver og julegaver frem til 10årsalderen. Nå synes jeg det er stas å få noe i det hele tatt.

Om jeg får kombinert gave eller ikke spiller ingen rolle, for jeg synes det er utrolig fint å bli tenkt på uansett. Hvis folk vil *lette sin samvittighet* ved å gi meg en kombinert gave så skal ikke jeg mørkne noens samvittighet hvertfall!

Noen ganger forundrer jeg meg over ordene misunnelse og takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske enig med TS her. Jeg kunne ikke tenke meg å gi foreldrene mine som har bursdag rundt jul kun en gave - jeg tror hvertfall pappa hadde syntes det hadde vært litt trist...:P Misforstå meg ikke, pappa krever ikke gaver altså, men han er såpass gammel og lite gaveopptatt at nesten ingen gir han gave på bursdagen hans, og man ser godt hvor stor pris han setter på å faktisk få en oppmerksomhet på sin egen dag.

Det handler jo ikke om at man krever gaver, men at man så åpenbart blir forskjellsbehandlet fra de som har bursdag andre tider på året. Og det kan jeg godt forstå er litt sårt! Bursdager er den verste dagen å føle seg forskjellsbehandlet på...=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå hvis dette oppleves irriterende, jeg har ikke noe problem med å skjønne TS her. Personlig mener jeg ikke det har noe med å være barnlig å gjøre, men at kanskje får følelsen av at det er en unnskyldning til besparelse.

Selv mener jeg det blir litt feil å gi fellesgave (med mindre man vil ha en fellesgave), og velger selv å gi to gaver til mine venner som har bursdag tett opp mot jul. Synes det er en fin måte å vise at jeg setter pris på dem, at jeg setter pris på dem både på deres bursdag og i jula.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster har bursdag lillejulaften, og vi har alltid vært ekstremt nøye på å kjøpe både bursdagsgave OG julegave.

I fjor var første gangen vi "brøt" den regelen, men da var det snakk om en nokså dyr gave som jeg aldri ville ha kjøpt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så fryktelig mange år siden jeg fikk bursdagsgaver at jeg kunne knapt brydd meg om noen ga meg julegave og sa det var kombinert jule og bursdagsgave, og jeg har bursdag om sommeren.

Man kan ikke kreve gaver, man kan bare være glad for det man får. Rett og slett, slutt å krev gaver!

Enig i dette. Hvor vanlig er det at voksne folk får masse bursdagsgaver egentlig? Jeg gidder aldri å ha selskap, så får bare av foreldrene mine og samboer og det er HELT greit. Pleier ikke å kjøpe gaver til andre heller utenom de aller nærmeste, med mindre jeg er invitert i fest/selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med ts!

Greit nok nå som jeg er voksen, og det er spesielle ting, i fjor spleiset f.eks hele familien min på en stor dyr ting jeg ønsket meg, da som kombinert jule- og bursdagsgave. Men jeg fikk ting til bursdagen min allikevel (hadde faktisk blitt litt lei meg om jeg ikke hadde fått noe)

Men når jeg var barn fikk jeg og søstra mi akkurat det samme til jul, bortsett fra at min var kombinert. Men heldige hun som har bursdag om sommeren fikk en stor ting da i tillegg. Det var VELDIG bittert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg synes det høres helt fantastisk ut å kunne få en dyrer gave i stedet for to "smågaver". Da må det være mye enklere å kunne få orntlige ting. Og da kan man tørre å nevne ting som koster litt mer enn 200 kr dersom noen spør etter gavetips også.

Det er derfor jeg har gått bort fra julegaver til venninner. Vi gir heller bare bursdagsgave. For da kan vi gi en ortlig gave i året i stedet for to mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min som også har bursdag nært jul får kombinert jule og bursdags gaver.

Han er 13 år, eller blir det. Han får større gaver siden det er både bursdag og julegaver. Ikke alle gjør det da. Men det er da ikke noe å sutre for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdagene til oss rundt jul betyr liksom ikke så mye som burdager ellers på året, om du skjønner? En bursdag er (slik jeg er oppdratt hvertfall) noe som er spesielt og skal feires, og da er det surt når folk bare driter i å se på min bursdag som det, fordi jeg tilfeldigvis er født to dager før jul.

Jeg har overhodet ikke denne erfaringen. Jeg har bursdag rett før jul, og har alltid hatt fine feiringer. "Fellesgaver" har forekommet, og det har stort sett handlet om en stor og fin gave i stedet for to små. Helt fint for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig forstå deg litt. Kjæresten min har bursdag 18 mai...opp gjennom alle årene har hun og søskna fått litt penger til 17 mai av besteforeldre/tanter og onkler. Hun har alltid kun fått de pengene til 17 mai med en kommentar "dette blir bursdagspresangen din og".

Hvorfor skal det være hennes bursdagspresang når hun fyller den 18, når alle de andre får også samme sum den 17+gave på sin bursdag? De gavene har ikke en gang vært kombinert.

Hadde jeg hatt bursdag rett før/etter jul ville jeg faktisk ha ønsket meg noe litt dyrere til jul, men å bli minnet på selve dagen jeg har bursdag hadde vært koselig(hjemme har vi hatt sånn at når det er bursdagsbarnet sin dag får hun eller han velge middag, samt vi har dessert og koser oss med en film o.l som selvfølgelig bursdagsbarnet velger).

Hvis jeg skulle gitt kombinasjonsgave måtte det ha vært hvis personen hadde bursdag rett rundt 24 og hvis hun eller han ville. Det ville ikke falt meg inn å gi en person som fyller året om sommeren kombinasjonsgave til jul, med mindre det var ett ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia,full støtte her.Bursdagen din er din dag!Og bare din dag,ikke julaften itillegg!!Har en bror som har nærmere jul og mamma sa alltid:han får bare en liten ting det er snart jul!! Har dere høret??Psyko vettu!!Jeg liker å gjøre stas på den som har bursdag samme hvilken dato de må ha!!Ikke vår feil at de "får"oss rett før jul og dermed ikke vil gi gave.Smålig syntes jeg,kunne aldri gjort det med mine unger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at de som ikke har bursdag rundt juletider ikke forstår dette ;)

Jeg har bursdag rett før jul, og mamma rett etter. Vi opplever begge det samme som ts, og synes det er utrolig kjipt. Våre bursdager er ikke så viktig for vi får jo julegaver også. :roll: Som barn tenker man ikke over verdien av pakkene, men at man faktisk får pakke. Så kombinerte gaver er utrolig dårlig gjort å gi til barn. Nå som jeg er voksen synes jeg kombigaver er fint for da får jeg "bedre" gaver. Men det er alltid hyggelig å få en bitteliten ting på bursdagen også. Det trenger ikke være store greiene, men kanskje en blomsterbukett, , sokker, en truse eller to etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hatt bursdag, og fikk en kombinert bursdag/jul gave av min mann. Det ble en kombi-gave fordi det var mye (ihvertfall for oss, hehe) penger den kostet. Og det er helt greit for meg, men så er jeg heller ikke det store 'gave-mennesket'. Foretrekker heller å ikke få noe enn å få slike 'dill' ting.

Selv har jeg gitt kombi-gaver til folk med bursdag nårsomhelst på året, men legger da gjerne mer penger i det. Og gir helst da gaven på bursdagen, ikke på julaften. Den dagen får man jo gjerne en drøss gaver uansett lissom, er min filosofi.

Det å gi kombi-gaver for meg er av to grunner. For det første kan jeg da bruke litt mer penger og gi noe 'ordentlig' og...egoistisk grunn, så slipper jeg den gaven i julestria. Det er ikke ofte jeg gjør det, men omtrent ett familie-medlem hvert år. Varierende hvilket familie-medlem jeg gjør det med. I år blir det nok mannen som får kombi-gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...