Gjest Grafica Skrevet 17. oktober 2008 #1 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg har bursdag tett opptil jul (22. des) og kjenner flere andre som også har bursdag rundt jul. Det virker som om det er helt okey å gi kombinerte gaver til alle som har bursdag mellom 15 desember og nyttårsaften. Hvorfor det? Fordi det er lettvindt for dere? Om du hadde gitt gave til noen som har bursdag i juli og sagt "ja det er julegaven din også da", så hadde vel den personen blitt fornærma? Tror det er mange som ikke tenker over dette, men for oss med bursdag i dette tidsrommet så føles det fryktelig urettferdig. Det er ikke det at gavene i seg selv er så viktig, men den følelsen man får "åja, h*n bruker det at jeg har bursdag så nærme jul som en unnskyldning til å spare penger/ikke gidde å bruke like mye tid på meg som de med bursdag ellers på året". Nå virker jeg sikkert fryktelig gnien her men jeg tror det er mange som ikke tenker over hvordan det føles for de som har burdag da Endret 17. oktober 2008 av Grafica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #2 Del Skrevet 17. oktober 2008 Du er 22 år!!!!!!! Dette er sånn som barn bryr seg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hyggelig Skrevet 17. oktober 2008 #3 Del Skrevet 17. oktober 2008 Kan skjønne at det er kjipt, ja.. Men hva hvis gaven er dobbelt så dyr som man vanligvis ville ha kjøpt gave for? F.eks. Jeg kjøper vanligvis julegaver for 200kr +/- per person hvert år, og bruker det tilsvarende på bursdagsgaver. Hva hvis jeg ga deg en kombinert jule og bursdagsgave for 400kr? Ville det vært ok, eller foretrekker du (og andre som har bursdag nært jul) å heller få tok gaver a`200kr, slik at dere får en gave å åpne på både jul og bursdag? Jeg har ei venninne som har bursdag nært jul, og har vært inne på tanken på å kjøpe kombinert gave for ca 400, men nå ble jeg usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 17. oktober 2008 #4 Del Skrevet 17. oktober 2008 Du er 22 år!!!!!!! Dette er sånn som barn bryr seg om. Signerer. Jeg bryr meg virkelig ikke om jeg får en større gave i stedet for to mindre. Men syntes kanskje det var litt kjipt da jeg var 10 år. Omtrent som venninna mi som ble forbanna fordi noen hadde våget å legge bryllupet sitt til hennes bursdag. Dama er nesten 30, og det gikk visst ikke ann å feire på en annen dag en selve dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #5 Del Skrevet 17. oktober 2008 Signerer. Jeg bryr meg virkelig ikke om jeg får en større gave i stedet for to mindre. Men syntes kanskje det var litt kjipt da jeg var 10 år. Omtrent som venninna mi som ble forbanna fordi noen hadde våget å legge bryllupet sitt til hennes bursdag. Dama er nesten 30, og det gikk visst ikke ann å feire på en annen dag en selve dagen. Uff ja, noen blir aldri voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Ulla* Skrevet 17. oktober 2008 #6 Del Skrevet 17. oktober 2008 ...Og noen synes det er helt greit med kombinerte gaver. En venn av meg synes det er helt greit og har alltid synes det. Så det er nok ikke sånn at alle med bursdag tett oppunder jul føler seg urettferdig behandlet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 17. oktober 2008 #7 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har ikke bursdag rundt juletider, ei heller kjenner jeg noen som har det. Allikevel skjønner jeg at TS kan syns at det er litt kjedelig uten at det fører til at jeg ser på henne som mindre voksen av den grunn. Er så ufattelig lei av "alle som ikke mener og tenker og føler det samme som meg er barnslige/dumme/selvopptatte/whatever" kommentarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 17. oktober 2008 #8 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Nei, jeg er ikke 22, jeg har BURSDAG den tjueandre desember. Så er det oppklart. Dette er ikke bare mine tanker, ble inspirert til å "si ifra" om dette etter at svigerbestemor på 93 klagde over nettopp dette... Hun syntes det var så synd på barne/oldebarna som bare fikk en gave, uansett alder. Jeg har en femten-tjue venner og bekjente utenfor familien i forskjellige alder som har bursdag på denne tiden, som synes det samme. Hyggelig: Det kommer vel veldig ann på person tror jeg, personlig blåser jeg i hvor mye ting har kostet. Det er ikke prisen det kommer ann på. Det er følelsen av at du gjør det lettvindt for deg selv, om du skjønner? Men ingen har svart på spørsmålet mitt, ville du gitt kombinert bursdag/julegave til noen som har bursdag på sommeren? Endret 17. oktober 2008 av Grafica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #9 Del Skrevet 17. oktober 2008 Kusina mi har bursdag 23 desember og vi ga alltid jule/bursdagsgave rett og slett fordi da hadde vi råd til å gi henne noe dyrer som hun ville ha enn å gi to forskjellige gaver som kostet mindre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 17. oktober 2008 #10 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har gitt kombinert bursdags-/julegave til min bror som har bursdag i august, jeg... Nettopp fordi jeg da kan gi noe litt mer okei og som koster litt mer enn om jeg skulle gitt to gaver. (Ikke at jeg gjør dette hver gang, de kommer ann på hva jeg vil gi). Jeg synes ikke det handler om å gjøre noe mer lettvint, men kanskje legge litt mere i gaven og gi noe med litt mer kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #11 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har bursdag mellom jul og nyttår. Jeg er vant til at enten gir folk meg én dyr gave, eller så får jeg to "vanlige" gaver. Jeg synes det er mest stas å få to litt billigere gaver, jeg da... Jeg liker så godt å pakke opp pakker, og det å sitte på bursdagen sin og ikke få noe som helst er litt kjip. Men det går selvsagt helt fint om folk kjøper en stor presang til en av dagene, og så heller gir en liten, symbolsk gave på den andre dagen. Det å pakke opp pakker hører så mye med til stemningen med dagen, synes jeg.. Det er ikke bursdag uten pakker, ei heller er det jul uten pakker. Prisen på pakken spiller ikke så stor rolle for meg, så lenge jeg får noe å klemme og riste på, og som jeg kan flerre papiret av Om det nå så bare er en pakke servietter eller et telys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_høstbarn_* Skrevet 17. oktober 2008 #12 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg forstår deg godt jeg, alle ønsker å ha en dag som bare er sin. Og jeg hadde kjøpt en gave til bursdagen og en julegave. Jeg tror ikke alle som har bursdag på helt andre tider helt vet å sette pris på at de har en egen dag som ikke slås sammen med andre markeringer som julen. Selv som voksen syns jeg det er moro å ha min egen bursdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 17. oktober 2008 #13 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har aldri kjøpt kombinert jule- og bursdagsgave til noen jeg. Til og med min svoger som har bursdag julaften får to pakker fra meg. Rett og slett fordi jeg synes bursdagen hans er viktig og bør markeres litt ekstra. Jeg gjør ikke forskjell på ham og de i familien som har bursdag ellers i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Ulla* Skrevet 17. oktober 2008 #14 Del Skrevet 17. oktober 2008 Men ingen har svart på spørsmålet mitt, ville du gitt kombinert bursdag/julegave til noen som har bursdag på sommeren? Nei det ville jeg ikke, heller ikke til noen som har bursdag tett oppunder jul. Med mindre de ønsket dette spesielt (én dyr gave for eksempel). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 17. oktober 2008 #15 Del Skrevet 17. oktober 2008 Men ingen har svart på spørsmålet mitt, ville du gitt kombinert bursdag/julegave til noen som har bursdag på sommeren? Ja, det ville jeg, og jeg har gjort det. Jeg blir heller ikke skuffet hvis noen ønsker å gi meg en kombinert bursdag-/julegave, hvis det er ne dyrt jeg trenger/ønsker meg. Jeg forventer meg ikke at folk skal gi meg dyr gave pluss en gave til! Det synes jeg rett og slett er grådig og egoistisk. Ikke alle har god økonomi og kan kjøpe masse gaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #16 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har også bursdag 22., og forstår hvor du kommer fra, Grafica. Det er velmenende, ja nå får du en dyr gave, men: Jeg har søsken som får vel så dyre gaver til bursdag, og så julegave i tillegg. Da står ingen og teller på kronene, og alt om jul er glemt. Så kommer julen, og to fluer slåes i smekk med meg, på liksom. Hvis de husker den, da, midt i alt julestyret. Familien altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 17. oktober 2008 #17 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skjønner at du blir irritert hvis du får en gave til "vanlig pris" til jul som er kombinert bursdag- og julegave, men hvis du får en dobbelt så dyr gave som er kombinert så ser jeg ikke problemet. Litt klønete forklart, men håper det var forståelig. Selv har jeg bursdag midt på sommeren, og har fått forsinket bursdag- og julegavekombinasjon til bursdagen min. Altså, har ei venninne som er litt treg med gavene, jeg fikk dobbelt så stor gave til bursdagen min fordi jeg ikke hadde fått julegaven fra året før Og nei, jeg ble hverken fornærmet eller sur pga det! Når det er sagt så er det med forsinkede gaver bare greit om man har en god grunn og sier ifra på forhånd da, ikke slik som en annen venninne av meg som jeg ikke har fått julegaven fra i fjor fra enda fordi hun ikke har somlet seg til å sende den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 40 år Skrevet 17. oktober 2008 #18 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg har bursdag tett opptil jul (22. des) og kjenner flere andre som også har bursdag rundt jul. Det virker som om det er helt okey å gi kombinerte gaver til alle som har bursdag mellom 15 desember og nyttårsaften. Hvorfor det? Fordi det er lettvindt for dere? Om du hadde gitt gave til noen som har bursdag i juli og sagt "ja det er julegaven din også da", så hadde vel den personen blitt fornærma? Tror det er mange som ikke tenker over dette, men for oss med bursdag i dette tidsrommet så føles det fryktelig urettferdig. Det er ikke det at gavene i seg selv er så viktig, men den følelsen man får "åja, h*n bruker det at jeg har bursdag så nærme jul som en unnskyldning til å spare penger/ikke gidde å bruke like mye tid på meg som de med bursdag ellers på året". Nå virker jeg sikkert fryktelig gnien her men jeg tror det er mange som ikke tenker over hvordan det føles for de som har burdag da Om du er et barn, så er jeg enig med deg, men er du voksen(ca 18 år eller mer) så burde gaver være uviktig å få.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 17. oktober 2008 #19 Del Skrevet 17. oktober 2008 Om du er et barn, så er jeg enig med deg, men er du voksen(ca 18 år eller mer) så burde gaver være uviktig å få.. Hvorfor "burde" det det? Fordi du ikke bryr deg om det, så da trenger ingen andre å bry seg heller? For alle skal være som deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 17. oktober 2008 #20 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Nå er det så fryktelig mange år siden jeg fikk bursdagsgaver at jeg kunne knapt brydd meg om noen ga meg julegave og sa det var kombinert jule og bursdagsgave, og jeg har bursdag om sommeren. Man kan ikke kreve gaver, man kan bare være glad for det man får. Rett og slett, slutt å krev gaver! Endret 17. oktober 2008 av Miley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå