Gå til innhold

Hellstrøm rydder opp

Mariblom

Anbefalte innlegg

Knekneken til Hellstrøm er jo bare herlig da<3

Det samme er den overdrevne gestikuleringen. Når han blir engasjert så blir han det, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har sett litt rundt om på diverse programmer om kokker og restauranter, så får du fort med deg at de fleste mesterkokker er omtrent som offiserer i hæren. De krever hard arbeidsinnsats, disiplin og total underkastelse av sine ansatte. Sånn har det alltid vært og kokkene på toppen har vært gjennom alt dette selv. Hvis du tror Hellstrøm er ille, så burde du se litt på Gordon Ramsay sine programmer...

Både Hellstrøm og Ramsay er gode kokker, men drittsekker begge to. Hellstrøm holder det bare litt mer tilbake enn Ramsay.

Synd at kokkebransjen har blitt sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra og underholdende program!

Lurer litt på en ting:

Hvorfor peser ikke Hellstrøm mere på at de på kjøkkenet må bruke kokke/asistentlue?

Han bruker det ikke selv engang, og det mener jeg er rart/uhygenisk!

:kokk:

Det er kun på svært få kjøkken det brukes kokkehatt/lue i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun på svært få kjøkken det brukes kokkehatt/lue i dag.

Nei det er det da ikke.Det brukes pga hygiene, så ikke all maten blir full av hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokkelereren
Både Hellstrøm og Ramsay er gode kokker, men drittsekker begge to. Hellstrøm holder det bare litt mer tilbake enn Ramsay.

Synd at kokkebransjen har blitt sånn..

Det er da ikke akkurat nytt av året. Har bla. lest Ramsay sin biografi og det var hard disiplin i Michelin-restauranter på 80-tallet også. Denne "drittsekkholdningen" kommer av entusiasmen og lidenskapen de har til faget sitt. Når de ansetter noen som ike holder mål, så går det utover de selv. Et kjøkken er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at Hellstrøm later som (ofte) Tv3 skal nok ha litt krutt, slik som Gordon Ramsay, men han fikser det ikke.. Ingen blir så forbanna som Ramsay, han er helt herlig når han sprekker. Kan vel ikke si det samme om Hellstrøm, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er det da ikke.Det brukes pga hygiene, så ikke all maten blir full av hår.

Har vært kokk i 18 år...ikke mange av "mine" kjøkken det har blitt brukt kokkelue på. Helst bare når vi er ute blant gjestene og på åpne kjøkken. Men alle med langt hår setter det opp og endel bruker tørkle/"skaut"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg digga Hellstrøm:D

Men må sei han skuffa meg litt i siste program, men det kan jo ha nåke med klippinga til tv3 å gjer.. Syns det var unødig masse kjefting, det hadde klikka for meg om eg stod og jobba, og Hellstrøm kom bort og sa: "Fy faen, du er ikke kokk du, det ser helt jævlig ut." "Du er totalt ubrukelig!" Meget konstruktiv kritikk må eg sei..:P

Men når det er sagt gleda eg meg til kveldens episode, ser ut som det blir masse futt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg for en gjeng...spesielt han Jone.

For å få restauranter som er helt på felgen til å komme seg opp av grøfta så må man nesten ha en litt hissig mann med pasjon til å hjelpe seg. Jeg er også storfan av Ramsay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba som kokk noen år nå, og det er kun et av stedene jeg har jobba på det har blitt brukt kokkehatt. Enkelte av stedene brukes det kokkehatt når man er ute blant gjestene på en buffet eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne episoden var kjedelig:( Det var jo berre tafatte folk der.. Dei to mannfolka som eigde kafeen var jo heilt håplause, virka ikkje som om dei kunne snakke for seg sjøl i heile tatt, alltid Hellstrøm som argumenterte for dei osv..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke akkurat nytt av året. Har bla. lest Ramsay sin biografi og det var hard disiplin i Michelin-restauranter på 80-tallet også. Denne "drittsekkholdningen" kommer av entusiasmen og lidenskapen de har til faget sitt. Når de ansetter noen som ike holder mål, så går det utover de selv. Et kjøkken er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

Men det er synd det ikke går ann å være restaurantkokk uten å oppleve dette. Vet det er mange steder det ikke er sånn, men min erfaring er at på de beste restaurantene er det slik. Jeg er i gang med en ny utdanning nå pga at jeg ikke orker dette lenger. Og det er synd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en kjedelig episode.. Var jo ikke noe krutt denne gangen!

Det gikk litt for mye på skinner.. Grå mais og lite stekt løk var eneste problemet liksom..

Gi meg litt mer action, jeg vil se røyk ut av ørene!!

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men det er synd det ikke går ann å være restaurantkokk uten å oppleve dette. Vet det er mange steder det ikke er sånn, men min erfaring er at på de beste restaurantene er det slik. Jeg er i gang med en ny utdanning nå pga at jeg ikke orker dette lenger. Og det er synd..

Jeg skal ikke være for bastant her, for jeg har ingen erfaring overhodet med restaurantdrift. Men jeg kan veldig gjerne forestille meg at på topprestauranter à la de Hellstrøm og Ramsay driver, er det helt nødvendig med streng disiplin. Disse restaurantene er jo helt avhengige av å levere et perfekt produkt hver eneste gang, og da er det av avgjørende viktighet at absolutt alle leverer. Hele tiden. Uansett. Dette av hensyn til restaurantens renommé, men også, og kanskje enda mer, av respekt for gjester som betaler tusenvis av kroner for å få en spesiell opplevelse. De som ikke takler dette (og jeg vet veldig godt med meg selv at jeg så definitivt ville vært en av disse om jeg hadde prøvd meg) har ingenting på slike toppkjøkken å gjøre. Det er ikke alle gitt å skulle jobbe på slike kjøkken. På ingen måte.

Det blir litt på samme måte som at ikke alle kan bli verdensberømte sangere eller suksessrike advokater eller verdensledende forskere. Det er ikke slik at alle har evner, potensial og personlighet til å lykkes innenfor det de ønsker å lykkes innenfor.

Det kan godt være at andre typer restauranter kan fungere bra med en annen ledelsesstil. Hvis man vil jobbe på restauranter med Michelin-stjerner derimot, må man være beredt til, og i stand til, å yte maksimum hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt merkelig at Hellstrøm bare endrer navnet på restauranten uten at eiere/ansatte ikke får et ord med i saken...? Greit nok at han syntes det måtte endres, men ved å la de få være med å bestemme ville de vel fått litt mer "eierskap" til det. Skjønner de kan bli oppgitt over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være for bastant her, for jeg har ingen erfaring overhodet med restaurantdrift. Men jeg kan veldig gjerne forestille meg at på topprestauranter à la de Hellstrøm og Ramsay driver, er det helt nødvendig med streng disiplin. Disse restaurantene er jo helt avhengige av å levere et perfekt produkt hver eneste gang, og da er det av avgjørende viktighet at absolutt alle leverer. Hele tiden. Uansett. Dette av hensyn til restaurantens renommé, men også, og kanskje enda mer, av respekt for gjester som betaler tusenvis av kroner for å få en spesiell opplevelse. De som ikke takler dette (og jeg vet veldig godt med meg selv at jeg så definitivt ville vært en av disse om jeg hadde prøvd meg) har ingenting på slike toppkjøkken å gjøre. Det er ikke alle gitt å skulle jobbe på slike kjøkken. På ingen måte.

Det blir litt på samme måte som at ikke alle kan bli verdensberømte sangere eller suksessrike advokater eller verdensledende forskere. Det er ikke slik at alle har evner, potensial og personlighet til å lykkes innenfor det de ønsker å lykkes innenfor.

Det kan godt være at andre typer restauranter kan fungere bra med en annen ledelsesstil. Hvis man vil jobbe på restauranter med Michelin-stjerner derimot, må man være beredt til, og i stand til, å yte maksimum hele tiden.

Men det er utrolig mange fler enn Michelin-restaurantene der det er sånn.

Og en ting er at det skal være disiplin for å få et perfekt resultat. Men mye av det jeg har sett og opplevd er totalt unødvendig for å oppnå dette. Og da snakker jeg om personlig "hets". Hvis du ser på Hellstrøm rydder opp å ser hvordan han ukonstruktiv dritt til folk. Som i forrige ukes episode. Og episoden før der, han står rett ved siden av kokken/assistenten og legger ut om hvor håpløst det er. Utrolig unødvendig spør du meg.

Kokkeskolene burde ha et fag for å styrke den psyken til de stakkars lærlingene som skal ut i dette livet.

Fikk pes av en av kokken over meg en gang fordi jeg ikke løp hver gang jeg skulle på kjøla/lager å hente noe..

Kunna lagt ut om det her lenge, men det blir vel litt off topic :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...