Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #1 Skrevet 17. oktober 2008 Hva betyr det? Inntekt er vel hvor mye man tjener i året, men hva med formue? Det er vel ikke det man har på kontoen? Og hvorfor stemmer den ikke på meg? Det står at jeg har en intekt på XXXXX, men jeg tjener jo mer enn det i året. Det står også at jeg har en formue på XXXX, men jeg har mer en det på kontoen.
Gjest Elastica Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Dette forklares i omtrent hver eneste skatteoppgjørstråd, men ok: Inntekt som oppgis er alminnelig inntekt, det vil si nettoinntekt. Dette er lønnsinntekt og annen kapitalinntekt minus alle fradrag, som minstefradrag, renteutgifter, eventuelt foreldrefradrag, fradrag for kost/losji for pendlere, tap ved salg av aksjer og annet. Likeledes er det nettoformue (ved årsskiftet 2007/2008) som står oppført. Det vil si all formue, som for eksempel bankinnskudd, trukket fra gjeld.
Gjest en annen gjest Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Hverken inntekt eller formue stemmer på meg (og jeg har trukket fra gjeld og alt sånt) og det er i grunn litt irriterende når disse er offentlige...
Lotten Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Hverken inntekt eller formue stemmer på meg (og jeg har trukket fra gjeld og alt sånt) og det er i grunn litt irriterende når disse er offentlige... Formuen stemmer vel på de færreste av oss. Grunnen til det er at formuen alltid oppgis til kr 0 i skattelistene dersom du har negativ formue. Det samme gjelder forøvrig nettoinntekten. Har du negativ nettoinntekt står det kr 0 i skattelistene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå