Gå til innhold

Lus.

Gjest TittTitt

Anbefalte innlegg

Gjest TittTitt
Skrevet

Vet ikke om jeg skriver inn på riktig plass, men tenker at det er nok av mamma'er pappa'er som har info om lus :fnise:

Jeg har vært litt plager med kløe i hode, men har alltid tenkt at det har vært tørr hodebunn. Klør som oftest etter 1 dag etter jeg har vasket håret. Idag s jeg hjelpekorset på tv2, og da snakket de om lus, og fortalte hvor lusen som oftest var.

Men det jeg lurer på, er: Jeg vil rett og slett ikke vite om jeg har lus, det er for skummelt, og ekkelt :fnise: Så kan man kjøpe sånn lus middel og bruke det, selvom man ikke har lus? Kan da ikke gjøre såå skader vis det ikke er lus? Og hvordan fungerer det? Er det som en shampoo, eller må man sove med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke få noen til å hjelpe deg å se etter om du har lus da? Må vel være bedre det, enn å sette igang med å utrydde noe som kanskje ikke er der...

Skrevet

Har hørt at man ikke skal bruke lusemiddel uten å være helt sikker på at man har lus, vet ikke hvorfor, men.

Uansett, hvis du hadde hatt lus hadde du ikke vært i tvil. Du kjenner det når de biter, du kjenner det stikker, og mest bak ørene og i nakken.

Gjest TittTitt
Skrevet
Kan du ikke få noen til å hjelpe deg å se etter om du har lus da?

Nei huff, jeg hadde fått heelt panikk om jeg haddde vist at noe sånt kravler rundt i håret mitt.. Hadde ikke taklet deg. Hehe

Får vel spørre på apoteket da. Jeg klør jo bare etter en dag etter jeg har vasket håret. Ikke bak ørene, men litt ovenfor, også bak på skallen.

Men hva er kuren for det? Shampoo? Og den ska virke 1 time eller bare vaskes ut med engang?

Skrevet

Lusemiddel er ganske sterke saker, og du bør ikke bruke det uten at lus er påvist.

Børst håret over hvitt papir, evt hvit vask, så ser du fort om du har lus eller ikke. Ut fra beskrivelsen din så heller jeg mer til å du reagerer på sjampoen du bruker, evt at hodebunnen er tørrere nå som det er kaldere i lufta.

Lus foretrekker rent hår fremfor skittent hår, ergo er det ingen skam å få lus. ;)

Gjest TittTitt
Skrevet
Børst håret over hvitt papir, evt hvit vask, så ser du fort om du har lus eller ikke.

Okei? Jeg har hørt du må børste over noe svart? Jeg kan jo prøve da, over vasken min.. Skal jeg bare se etter noe som begeveg seg? Vis det gjør det, jeg kommer til å få helt panikk. Kommer til å løøøpe på apoteket og gråte :fnise: Det bare er så skummelt. Små insekt som kravler oppi håret ditt. Iiik :P

Skrevet
Okei? Jeg har hørt du må børste over noe svart? Jeg kan jo prøve da, over vasken min.. Skal jeg bare se etter noe som begeveg seg? Vis det gjør det, jeg kommer til å få helt panikk. Kommer til å løøøpe på apoteket og gråte :fnise: Det bare er så skummelt. Små insekt som kravler oppi håret ditt. Iiik :P

Det er ikke skummelt, og sannsynligheten for at du har lus er tross alt liten.

Lykke til.

Gjest TittTitt
Skrevet

No har jeg børstet 2 ganger over hvitt papir. Kom litt hvite prikker, men ingen bevegde seg..

Men skjønne rikke hvorfor jeg klør sånn da. For jeg har nettopp byttet ut min vanlige shampoo (sånn firsør shampoo), til en shampoo på apoteket, som er for tørr hodebunn og uten parfyme. Men allikavel så klør jeg no. JEg kan klø, så kjennes det ut som det stikker, også kan det komme en sånn brennene følelse..

Hva andre tips kan jeg gjøre da?

Skrevet
Vet ikke om jeg skriver inn på riktig plass, men tenker at det er nok av mamma'er pappa'er som har info om lus :fnise:

Jeg har vært litt plager med kløe i hode, men har alltid tenkt at det har vært tørr hodebunn. Klør som oftest etter 1 dag etter jeg har vasket håret. Idag s jeg hjelpekorset på tv2, og da snakket de om lus, og fortalte hvor lusen som oftest var.

Men det jeg lurer på, er: Jeg vil rett og slett ikke vite om jeg har lus, det er for skummelt, og ekkelt :fnise: Så kan man kjøpe sånn lus middel og bruke det, selvom man ikke har lus? Kan da ikke gjøre såå skader vis det ikke er lus? Og hvordan fungerer det? Er det som en shampoo, eller må man sove med det?

man skal ikke bruke lusemiddel når man ikke har lus. lus kan da bli imun mot det hvis du senere får lus.

Gjest TittTitt
Skrevet
man skal ikke bruke lusemiddel når man ikke har lus. lus kan da bli imun mot det hvis du senere får lus.

Nei, vi lærte jo på TV2 igår (hjelpekorpset) at lus ikke blir imun mot det. Det står det også inne på det interjuet med hun lus-eksperten..?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...