Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt nermer seg 5 måneder og spiser grøt med stor iver. Han får 5 måltider om dagen. To av disse er en skål grøt, etterfulgt av en liten flaske MME. De andre er bare en flaske MME. Når jeg lager grøt så lager jeg den etter anvisningen på pakken. Han spiser ofte opp dette og ser ut som om han egentlig vil ha mer.

Hvor mye grøt kan jeg egentlig gi? Kan jeg bytte ut flere av måltidene med grøt, evt. gi ham mer grøt de gangene han får det? På fire måneders-kontrollen sa helsesøster at jeg bare skulle gi smaksporsjoner med grøt, og at hoveddelen av maten fortsatt skulle være MME. Hvor lenge gjelder dette, og når begynner barnet å spise mest "fast" føde, og heller ha flaske som tillegg?

Forøvrig likte han ikke frukt- og grønnsaksmos, men skal prøve å introdusere det igjen om et par uker, slik at det blir litt mer variasjon i maten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det er litt tidlig å begynne å gi mer grøt såpass tidlig? Her er bebisen over 6 mnd og har akkurat begynt med en halv porsjon formiddagsgrøt... Det er riktig som HS sier, at hoveddelen av maten til så små barn skal fortsatt være MM/MME. Det gjelder nok i alle fall et par mnd til...

• 2 uker senere...
Skrevet

Min sønn begynte med grøt da han var 3 mnd, til kvelds først, så to ganger om dagen. Han fikk mer enn det som stod på pakken, da han faktisk var mer sulten. Når han var mett snudde han seg bort eller åpnet ikke munnen, enkelt og greit :fnise: .

Han fikk maisgrøt først, så prøvde jeg litt forskjellige, så jeg fant ut hva han likte.

Da han var 4 mnd begynte vi med middagsglass, eller moste poteter og grønnsaker.

Ungen glupsket i seg alt han, veldig glad i mat. Synes ikke man skal blindt følge det som er "anbefalt", men heller prøve seg litt fram. Høre litt med sin egen mor, hva hun gjorde den gang da.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg pratet med helsesøster, og hun mente at jeg bare kunne gi ham så mye grøt han ville ha. Det er vistnokk forskjell på barn som blir ammet og barn som får erstattning. Nok en gang fikk jeg bekreftet at det jeg trodde var riktig stemte :)

Godt å høre at det er andre som ikke følger alle reglene. Jeg satt og telte dagene til lillegutt ble fire måneder, og syntes nesten synd på ham som ikke fikk mer mat. Neste gang skal jeg gi når jeg føler at det er riktig.

Han nekter fortsatt å ta alle typer moser, men spiser dobbelt så mye grøt som står på pakken, tre ganger om dagen. Igår var moren min på besøk og jeg lagde indisk. Hun er ikke redd for å fore sønnen min med noen ting, så hun gav han like gjerne serveringsskjeen å slikke på, og tro du ikke han spiste den! Han fikk den igjen idag da vi hadde rester, og var like begeistret. Potet er altså vondt, men tomatsaus med masse krydder er godt :fnise:

Skrevet

Mener ikke å legge meg opp i andres valg her altså, men der det ikke litt mye å gi dobbel porsjon grøt tre ganger daglig til en unge som bare er 5 mnd? :klø:

Hvor fort økte du til flere måltider forresten? Har en tråd gående om det på graviditet og spebarn, men lite respons... :)

Skrevet

Jeg begynte med smaksporsjoner når han var 4 måneder. Det økte jeg til en hel porsjon iløpet av uken. Ca en uke etter det økte jeg til to porsjoner, tror jeg. Så etter en måned økte jeg til tre porsjoner, og begynte samtidig å øke mengden.

Jeg synes også det virker litt mye. Det er ikke alltid han har lyst på alt, men jeg lager, også spiser han så mye han vil ha. Måltidet mitt på dagen spiser han gjerne litt mindre. Jeg har også kuttet ut melkeflasken etter disse måltidene. Jeg er veldig spent på hvordan vektkurven ser ut ved neste kontroll.

Han har foresten vært syk og ikke hatt noe særlig appetitt, så det er mulig han bare er ekstra sulten akkurat nå, og så roer det seg om et par dagen.

Skrevet

Greit å høre hvordan andre gjør det :)

Her er det fortsatt bare et grøtmåltid om dagen, selv om vi begynte med smaksprøver for en mnd siden. Men jeg er litt treig også da, og litt redd for å ta det for raskt...

Bebisen min spiser så lite av gangen også, så han spiser ikke en hel porsjon engang, selv om jeg gir grøt først og ammer etterpå. De er veldig forskjellige disse små!

Skrevet

De er veldig forskjellig, som er hvorfor jeg har lært meg å være skeptisk til "den riktige måten" å gjøre ting på. Som mamma kjenner vi våre egne barn best, og vet hva de vil. Babyen min er et lite "matvrak" og glupsket i seg grøt og viste tydelig at han ville ha mer første gangen. Jeg var nervøs for å gi for mye og lot være å gi mer. Men etter en samtale med helsesøster får han nå spise så mye han vil ha. Jeg håper å kunne kutte ned til 4 måltider om dagen snart (vil gjerne kutte ut 5:30 måltidet!), men han virker ikke klar for det. Vil ha mat hver 3. time.

Jeg ville sagt at en baby på 7 måneder burde være klar for å spise faste måltider og litt variert mat, men jeg kjenner jo ikke ditt barn. Jeg kjenner jo bare mitt, og delvis mine veninners. Følg det som virker best for deg og ditt barn.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg synes det høres skummelt ut at du lar din mor gi han en stor skje med tomatsaus full av krydder. Barn skal ikke ha dette. Salt skal de heller ikke ha. Da nyrene ikke er fullt utviklet. Trodde dette var noe alle var klar over.

Sier det for å opplyse. Ikke for å kritisere.

Har forresten en glupsk liten 5 1/2 mnd. liten kar som spiser 3 grøtposjoner pr. dag på ca. 140 ml. alt ferdig blandet. :)

Skrevet
Jeg synes det høres skummelt ut at du lar din mor gi han en stor skje med tomatsaus full av krydder. Barn skal ikke ha dette. Salt skal de heller ikke ha. Da nyrene ikke er fullt utviklet. Trodde dette var noe alle var klar over.

Ikke noe i veien med å gi barn krydder! Men salt har du rett i at de ikke skal ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...