Gå til innhold

Barn som gjør husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått høre fra en tenåring at "det var bare før i tida at man gjorde husarbeid hjemme uten å få betalt for det".

Hva sier dere her? Er det utgått på dato å be barn/tenåringer å gjøre en innsats uten alltid å få betalt for det?

Vi har en ordning med en liten symbolsk ukelønn (50 kr) som barna før uansett om de gjør noe eller ikke. I tillegg kan de gjøre husarbeid for å tjene ekstra penger. Men vi ønsker også at de hjelper til hjemme uten å få betalt iblant, fordi vi er en familie som deler på å bo i et hus der det trengs å gjøre ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge at større barn/tenåringer bidrar med litt enkelt husarbeid som å rydde rommet sitt, rydde av bordet, vaske opp, gå ut med søpla o.l. Er det snakk om større ting, som vasking osv, er det kanskje greit med en liten lønn for å få opp motivasjonen ;)

Skrevet

Alle bør bidra etter evne. Det er et hjem, ikke et hotell.

Men en venninne av meg tok konsekvensen av guttungens krav om 50 kroner for å vaske opp. Hun gikk med på det. Så serverte hun ham regningen for middagen. Og klesvasken hun bar opp på rommet hans. Og sengen han sov i den natten.

Dagen etter foreslo gutten selv at de skulle glemme hele betalingsgreia.

Skrevet

Du faar gi beskjed om at h*n faar betalt i kost og losji, og vil de ha loenn saa faar de begynne aa betale for oppholdet ogsaa :)

Skrevet

Men en venninne av meg tok konsekvensen av guttungens krav om 50 kroner for å vaske opp. Hun gikk med på det. Så serverte hun ham regningen for middagen. Og klesvasken hun bar opp på rommet hans. Og sengen han sov i den natten.

Hehe, den var lur! :fnise:

Skrevet

Haha, herlig :ler:

Skrevet

Bra historie, gjest! :fnise:

Er av den mening at husarbeid er noe man må bidra med- og det til og med uten lønn, gitt. Det å holde rommet sitt i orden, vaske der, samt hjelpe til med litt husvask, gå med søpla, legge sammen tøy i ny og ne etc hører rett og slett med, synes jeg.

Større ting som maling, storvask før jul, vinduspuss etc kan lønnes.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Er ikke barneabeid forbudt ?

Skrevet

UNICEFS LISTE OVER.

UAKSEPTABELT BARNEARBEID:

1 ...

Fulltidsarbeid.i.altfor.tidlig.alder

2.

For mange arbeidstimer per dag

3.

Arbeid med for stort fysisk, sosialt

eller psykisk press

4.

Arbeid som medfører å bo og leve på

gata.under.dårlige.forhold

5 ...

Dårlig.betalt.arbeid

6.

Arbeid som medfører for mye ansvar

7.

Arbeid som gjør at barnet ikke får

skolegang

8 ...

.Arbeid.som.undergraver.barns.

selvfølelse og stolthet, som slaveri .

og seksuell utnytting

Skrevet (endret)

Jeg vokste opp med nesten samme system som dere har: en liten, fast ukelønn og fikk ekstra om jeg jobbet for det. Også hadde jeg noen faste småting jeg gjorde hver uke (tror det var ta ut søpla og rydde ut av oppvaskmaskina, eller noe sånt) som jeg ikke fikk betalt for.

Jeg var ikke veeeeldig begeistrat for det da, men nå i ettertid innser jeg at jeg har lært mye - hovedsaklig økonomisk sett. Jeg er forsåvidt enig i at alle skal bidra i et hjem, men det er også viktig å lære barn "økonomisk intelligens". Penger ramlet aldri ned i fanget på meg, og jeg fikkaldri ting bare fordi jeg maste. Det tror jeg var veldig god lærdom å ha da jeg flyttet for meg selv og skulle leve på studentlånet.

Endret av Pingting
Skrevet

hos oss er det en selfølge at alle bidrar med å hjelpe til, uten noen lønn. Men om jeg ser han jobber hardt, så ender jeg opp vanligvis å gi han 20 kr:) men ideologien prøver vi å si at man hjelper til alle mann. Om han vil tjene penger kan han spørre naboer om de vil klippe gresset/måke sne..ect.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet

Jeg fikk en viss sum i uka, og den summen ble jo høyere etter hvert som årene gikk. Det jeg gjorde var å ta ut søpla av og til og rydde rommet litt. Var nok ganske så vrang og vanskelig på det punktet med rydding. Samme med søsteren min.

Skrevet

Jeg har aldri betalt for hjelp i huset.

Ukepengene (ikke mye, men nok til at litt kunne spares og litt brukes) ble gitt uten betingelser, likeledes forventet jeg hjelp til rengjøring uten at det skulle utløse belønning av noe slag.

Gjest regine ii
Skrevet
Jeg har aldri betalt for hjelp i huset.

Ukepengene (ikke mye, men nok til at litt kunne spares og litt brukes) ble gitt uten betingelser, likeledes forventet jeg hjelp til rengjøring uten at det skulle utløse belønning av noe slag.

Akkurat sånn har vi det og!

Skrevet
Vi har en ordning med en liten symbolsk ukelønn (50 kr) som barna før uansett om de gjør noe eller ikke. I tillegg kan de gjøre husarbeid for å tjene ekstra penger. Men vi ønsker også at de hjelper til hjemme uten å få betalt iblant, fordi vi er en familie som deler på å bo i et hus der det trengs å gjøre ting.

Du kan jo foreslå at han kan trekkes i ukelønn (altså av de 50kr) hvis han ikke gjør "gratis"-oppgavene.

Skrevet

Har ikke barn selv, men tenker at om jeg får, vil jeg gjøre det slik mine foreldre gjorde det. Alle bidrar, uten noen form for betaling, og tar man ikke sin del av arbeidet, fører dette til trekk i ukepenger (symbolsk sum), tap av tv-tid el.l. Da jeg var rundt ti år begynte jeg å ta helgevasken alene, for en fast sum - dette var en jobb som gikk i "arv" fra eldre søsken:) Tror at om barn får betalt for alle oppgaver de utfører hjemme, kan de lett utvikle en forventning om at alt de gjør skal lønne seg, mao om noe ikke synes å ha en "belønning" på slutten, er det heller ikke interessant å gjøre det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...