Gjest Fattig Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Vanvittig. Sparebanken møre satte opp renta på boliglåmnet mitt med 0,5% 8 oktober. Og nå satte de faaan meg opp 0,6% den 14 oktober............... HERREGUUUUUUUD
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 ja jeg har samme bank og samme problem,,,orker snart ikke mer,flytter hjem til mamma,buhuu
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Herregud, bytt bank da! ja det hadde jeg gjort også! uten tvil, tvert!! tror nok de kommer til å miste mange kunder etter denne uka. det er mye penger det! hadde jeg aldri i verden gått med på! makan!!
Mamma1 Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Ja, jeg tror kanskje folk syns det er vanskelig og mye styr å skifte bank,men det er det ikke altså. Ta med deg papierene til en annen bank og de ordner alt,du slipper å gjøre noe selv. I norn tilfeller vil du også slippe å betale gebyrene, det gjorde vi.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Ja, jeg tror kanskje folk syns det er vanskelig og mye styr å skifte bank,men det er det ikke altså. Ta med deg papierene til en annen bank og de ordner alt,du slipper å gjøre noe selv. I norn tilfeller vil du også slippe å betale gebyrene, det gjorde vi. Dette er nå et råd med visse forbehold da. For det første har panteobjektene synket i verdig, og for det andre, har bankene blitt mye strengere i sin långiving. Skal man bytte bank, må mna gjennom en ny vurdering, og den kan det hende alle ikke kommer så godt unna. Når det er sagt, er jeg skremt over hvor mange som har lånt altfor mye og ikke har tatt høyde for å tåle renter på 11-12%. Mange folk, med helt gjennomsnittelige inntekter, hadde hus, to biler, hytte og båt - så det har ikke vært tvil om at noe har vært galt i norske økonomier.
Mamma1 Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Ja, men vanskelig er det jo ikke. Det er jo bare sende papirene sine til forskjellige banker og spørre. Har man grei økonomi er det ikke noe problem å bytte bank. Vurderingen får du jo før du bestemmer deg for å bytte bank da.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #8 Skrevet 17. oktober 2008 Når det er sagt, er jeg skremt over hvor mange som har lånt altfor mye og ikke har tatt høyde for å tåle renter på 11-12%. Mange folk, med helt gjennomsnittelige inntekter, hadde hus, to biler, hytte og båt - så det har ikke vært tvil om at noe har vært galt i norske økonomier. jeg må bare kommentere dette. jeg leier, og skal fortsette med dette en god stund fremmover. prøver å spare opp en egenkapital når huskjøp blir aktuelt. eier ikke annet enn de møblene jeg har her. men jeg ser og forstår det som nå har blitt et samfunnsproblem- lånt over egen evne. jeg vil ikke diskrimenere disse. jeg forstår de veldig godt! akkuratt dette med to biler, hus og hytte bør vel ha en markant høy inntekt for å få lån til alt dette. for min del er vi heldige hvis vi får lån til en lite hus som må pusses opp i samtlige rom og en rimelig bil. intet mer, intet mindre. og ja det vil gå akkuratt. men om vi tar høyde for en sterk økning i renta, nei. da vil vi slite uannsett.. så om vi vil klare det da- vet jeg ikke.. så om jeg tar sjansen, ja! kanskje vi må selge etterhvert også dersom renta stiger kraftig. men mitt største ønske er et hus, og da må vi ut med ihvertfall 1,4 mill. og vi har satt grensa på 1,6 mill. det er ganske stor forskjell på å betale feks. 14 0000 kr i måneden og brått hvis renta stiger så mye at man må betale 19.0000 kr i måneden. 5000-6000 kr mer er ganske mye mer for folk med dårlige inntekter. skal ALLE ta høyde for en sterk rente økning når man tar lån er det veldig mange som må fortsette å leie i alle tider fremmover. allt er et sjansespill for de med dårlige inntekter. selvfølgelig er dette en tanke for alle som tar dette sjansespillet. men for de som har hus, hytter, to biler og slikt og DA begynner å slite ser jeg på som noe helt annet.. da er da folk har lånt over evne i litt for mye sjanse spill..
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #9 Skrevet 17. oktober 2008 jeg må bare kommentere dette. jeg leier, og skal fortsette med dette en god stund fremmover. prøver å spare opp en egenkapital når huskjøp blir aktuelt. eier ikke annet enn de møblene jeg har her. men jeg ser og forstår det som nå har blitt et samfunnsproblem- lånt over egen evne. jeg vil ikke diskrimenere disse. jeg forstår de veldig godt! akkuratt dette med to biler, hus og hytte bør vel ha en markant høy inntekt for å få lån til alt dette. for min del er vi heldige hvis vi får lån til en lite hus som må pusses opp i samtlige rom og en rimelig bil. intet mer, intet mindre. og ja det vil gå akkuratt. men om vi tar høyde for en sterk økning i renta, nei. da vil vi slite uannsett.. så om vi vil klare det da- vet jeg ikke.. så om jeg tar sjansen, ja! kanskje vi må selge etterhvert også dersom renta stiger kraftig. men mitt største ønske er et hus, og da må vi ut med ihvertfall 1,4 mill. og vi har satt grensa på 1,6 mill. det er ganske stor forskjell på å betale feks. 14 0000 kr i måneden og brått hvis renta stiger så mye at man må betale 19.0000 kr i måneden. 5000-6000 kr mer er ganske mye mer for folk med dårlige inntekter. skal ALLE ta høyde for en sterk rente økning når man tar lån er det veldig mange som må fortsette å leie i alle tider fremmover.allt er et sjansespill for de med dårlige inntekter. selvfølgelig er dette en tanke for alle som tar dette sjansespillet. men for de som har hus, hytter, to biler og slikt og DA begynner å slite ser jeg på som noe helt annet.. da er da folk har lånt over evne i litt for mye sjanse spill.. Om, jeg har aldri deltatt i det sjansespillet. Jeg har levd etter evne, og aldri lånt mer enn jeg klarer å betjene. Det betyr ikke at ejg har hatt mye penger, men at jeg har hatt forståelse for hvor viktig det er med kontroll av økonomien. Jeg har bodd trangt og hatt gamle biler, nettopp fordi høyere gjeld ville ført til usikkerhet om jeg kunne tåle stor renteoppgang. Nå bor jeg i stort hus som er belånt med 10% av takst, har gjeldfri bil og kan dra på de feriene jeg vil, uten å bekymre meg for rente, og det er behagelig. Jeg har alltid satt næring etter tæring, og har lite sympati for de menneskene som har levd over evne. Det som er trist, er at det også vil ramme mange barn at foreldrene har levd over evne, og det er veldig trist. Folk med gjennomsnittlige inntekter har ikke råd til hus, hytte, to biler og båt, men likevel har de det - hvordan i huleste har det latt seg gjøre? Jo, sikkert leasingkontrakter på biler og en haug med forbrukslån til høy rente. Jeg mener ikike å være kjepphøy, men jeg har ergra meg litt over de som lever så fullstendig over evne at alle andre enn dem selv så fallet - og som nå går rundt og syter og klager på banker og regjering.
Rosalie Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Til gjest av 17/10/08 kl 12.40: Det er ikke alle som har økonomi til å eie selv. Man må gjerne drømme, men lkjøper man over evne bare fordi det er drømmen, så syns jeg oppriktig ikke noe som helst synd på de når huset går på tvangsauksjon. Endret 17. oktober 2008 av Wadjet
Mamma1 Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Nei, det må jeg si meg enig i. Man skal ta høyde for å tåle en rente som er over dagens nivå. Gjør man ikke det da er det ikke synd på de som taper ved tvangssalg... Vi tåler enda noen prosent, og det er jeg jammen glad for, selv om renta nå er på tur ned, vil den også gå opp igjen.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 enten missforstår vi hverandre eller så er jeg fortsatt ikke enig. jeg sikter ikke på de som tar et så sjansespill at nervene står i høyspenn når de forhandler om høyere lån med usikkerhet om de kan betale eller ei. jeg sikter heller ikke på de som har hus, hytte, to biler og at det gikk rundt akkuratt DA. MEN jeg sikter de som klarer seg med rente økning og tatt dette med i beregningen. men hvem kan vite hvor mye renta kan gå opp...? de som kanskje sliter nå kan godt være de som tok lån når renta var lav og fortsatt klarer å gå rundt, men hadde aldri i verden trodd at renta kom til å bli så høy eller viste at den kom til å bli høyere.. hvor skal man liksom sette grensen for hvor mye kan kan tåle? når man skal ta lån skal man ta utgangspunkt at renta kan en gang komme opp i 20 % , og hvis man ikke kan klare det da, velge heller å la vær..? alle tar vel en sikkerhetsmargin på renteoppgang, men ingen vet hvor høyt den kan gå...
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #13 Skrevet 17. oktober 2008 og dessuten så harl ånekonsultene tatt utgangspunkt i renteoppgang når de ga kundene lån. det burde de ihvertfall... og som lånekunde stoler vel man på at konsulenten har greie på hva de driver med. jeg sier ikke at det ikke er lov å tenke selv, men det er ikke alle som tror at en renteøkning vil utgjøre en halv månedslønn for enkelte..
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #14 Skrevet 17. oktober 2008 hvor skal man liksom sette grensen for hvor mye kan kan tåle? når man skal ta lån skal man ta utgangspunkt at renta kan en gang komme opp i 20 % , og hvis man ikke kan klare det da, velge heller å la vær..? Det hadde vært noe, og ville ført boligprisene ned på et bærekraftig nivå.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #15 Skrevet 17. oktober 2008 dere som sitter på gjerdet for at boligprisene skal ned..og gleder dere over store renteoppganger..hvis da prisene går ned.folk må selge fordi dem ikke har mulighet til og betale lånet..tror dere da at dere bare kan kjøpe,og og at dere selfølgelig klarer de høye rentene uten og mukke?mulig dere hadde tenkt litt annerledes når dere evn. får kjenne dette på kroppen selv..syns mange er så utrolig egoistiske her.nesten kvalmt..må bare påpeke at jeg har huslån som jeg forsatt klarer og betjene ;-)
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #16 Skrevet 17. oktober 2008 dere som sitter på gjerdet for at boligprisene skal ned..og gleder dere over store renteoppganger..hvis da prisene går ned.folk må selge fordi dem ikke har mulighet til og betale lånet..tror dere da at dere bare kan kjøpe,og og at dere selfølgelig klarer de høye rentene uten og mukke?mulig dere hadde tenkt litt annerledes når dere evn. får kjenne dette på kroppen selv..syns mange er så utrolig egoistiske her.nesten kvalmt..må bare påpeke at jeg har huslån som jeg forsatt klarer og betjene ;-) Historieløs?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #17 Skrevet 17. oktober 2008 og dessuten så harl ånekonsultene tatt utgangspunkt i renteoppgang når de ga kundene lån. det burde de ihvertfall... og som lånekunde stoler vel man på at konsulenten har greie på hva de driver med. jeg sier ikke at det ikke er lov å tenke selv, men det er ikke alle som tror at en renteøkning vil utgjøre en halv månedslønn for enkelte.. Konsulentene i banken er selgere. De skal jobbe for at banken tjener mest mulig penger innen lovlighetens rammer - det må snart kundene forstå. Det er hver og en som selv er ansvarlig for eget låneopptak, å legge skylden på andre bekrefter bare den fraværende ansvarligheten.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #18 Skrevet 17. oktober 2008 enten missforstår vi hverandre eller så er jeg fortsatt ikke enig. jeg sikter ikke på de som tar et så sjansespill at nervene står i høyspenn når de forhandler om høyere lån med usikkerhet om de kan betale eller ei. jeg sikter heller ikke på de som har hus, hytte, to biler og at det gikk rundt akkuratt DA. MEN jeg sikter de som klarer seg med rente økning og tatt dette med i beregningen. men hvem kan vite hvor mye renta kan gå opp...? de som kanskje sliter nå kan godt være de som tok lån når renta var lav og fortsatt klarer å gå rundt, men hadde aldri i verden trodd at renta kom til å bli så høy eller viste at den kom til å bli høyere.. hvor skal man liksom sette grensen for hvor mye kan kan tåle? når man skal ta lån skal man ta utgangspunkt at renta kan en gang komme opp i 20 % , og hvis man ikke kan klare det da, velge heller å la vær..? alle tar vel en sikkerhetsmargin på renteoppgang, men ingen vet hvor høyt den kan gå... Da vi tok opp vært nåværende lån i 1996, var renta på ca 8%. Da vi økte dette litt i 2004 pga husbygging, var renta ca 3%. I begge tilfellene kalkulerte vi inn en renteoppgang til 13%. At den ikke ble så høy, gjorde oss bare i stand til å nedbetale mer på lånet. Mange fikk bedre råd pga lav rente, og mange av disse valgte å bruke de pengene på biler, hytter, båter, ferier, unødvendig forbruk m.m., ISTEDENFOR å bruke de pengene på å nedbetale på lånet. Og alle dem synes jeg ikke det minste synd på, men jeg synes synd på barna deres som nå blir offer for foreldrenes dumskap.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #19 Skrevet 17. oktober 2008 dere som sitter på gjerdet for at boligprisene skal ned..og gleder dere over store renteoppganger..hvis da prisene går ned.folk må selge fordi dem ikke har mulighet til og betale lånet..tror dere da at dere bare kan kjøpe,og og at dere selfølgelig klarer de høye rentene uten og mukke?mulig dere hadde tenkt litt annerledes når dere evn. får kjenne dette på kroppen selv..syns mange er så utrolig egoistiske her.nesten kvalmt..må bare påpeke at jeg har huslån som jeg forsatt klarer og betjene ;-) Grunnen til at vi ikke kjenner dette på kroppen selv nå, er at vi evnet å holde hodet kaldt da renten var lav. Vi tok ikke av som shoppinggale tullinger. Hvem som er egoistiske tullinger kan kanskje diskuteres. jeg ahr selv tatt ansvar for en fornuftig økonomi tlpasset min egen økonomi, at andre har handlet over evne viser i alle fall ikke at det er de som ikke er egoister. De er dumme og tankeløse, og når de nå klager på egen dumhet og forsøker å legge skylda på andre fremstår de bare enda dummere.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #20 Skrevet 17. oktober 2008 Konsulentene i banken er selgere. De skal jobbe for at banken tjener mest mulig penger innen lovlighetens rammer - det må snart kundene forstå. Det er hver og en som selv er ansvarlig for eget låneopptak, å legge skylden på andre bekrefter bare den fraværende ansvarligheten. eller bare å belyse at det problemstillingen er stor! og ansvaret har også bankene, selvom hovedansvaret ligger hos lånetaker.. det er en grunn for at stoltenberg stod fram og sa at bankene må ha strengere krav og foreta nøye kredittvurderinger før de gir lån.. siden dette har blitt et samfunnsproblem. det er faktisk de som må beskytte noen fra en selv- det å ikke låne over evne. mange som faktisk ike vet hva det innebærer pengemessig når renta øker. men ingen tvil på at det er kun lånetaker som taper på dette, når man ikke kan betale for seg og de må ta huset. poenget mitt er at man må kunne nyansiere det litt.. er egentlig lei av (uten å være i den situasjon) av at folk kaster ut den samme gammle settningen her inne til folk som klager på renteøkninga, - "de som har lånt over evne er dumme og kan skylde seg selv! det skulle du tatt i betraktning når du tok lån" syns dette absolutt ikke er nyansert tenkning, men sort og hvitt.. det er avsolutt lov å se ting fra flere sider.. og det handler ikke bare om at folk nå som må selge- i utgangspunktet sprengte alle lånegrenser når de fikk lån. men mange faktorer som spiller inn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå