Mayami Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg skal gifte meg!!! Om en stund.... nærmere bestemt den 10.juli 2010. Vi har satt datoen, og begynt å spare! Det som er saken: Jeg er IKKE religiøs, er faktisk medlem i Humanetisk Forbund. Min samboer er heller ikke spesielt kristen, men er medlem i statskirken. Han vil gjerne gifte seg i kirken, mest pga tradisjon. Jeg vil helst ikke ha en kristen seremoni, fordi jeg ikke tror på det, og føler at det blir helt feil for meg. Jeg vet ikke mye om bryllupsseremonien i kirken, men er det mulig å "forfatte" teksten som blir lest selv? Vi vil helst ikke si noe selv (bryllupsløfter og sånn). Jeg har prøvd å få han til å vurdere en humanetisk seremoni, da man har stor frihet der, så langt uten mye hell.. Noen synspunkter?
Lille Rosa Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg skal gifte meg!!! Om en stund.... nærmere bestemt den 10.juli 2010. Vi har satt datoen, og begynt å spare! Det som er saken: Jeg er IKKE religiøs, er faktisk medlem i Humanetisk Forbund. Min samboer er heller ikke spesielt kristen, men er medlem i statskirken. Han vil gjerne gifte seg i kirken, mest pga tradisjon. Jeg vil helst ikke ha en kristen seremoni, fordi jeg ikke tror på det, og føler at det blir helt feil for meg. Jeg vet ikke mye om bryllupsseremonien i kirken, men er det mulig å "forfatte" teksten som blir lest selv? Vi vil helst ikke si noe selv (bryllupsløfter og sånn). Jeg har prøvd å få han til å vurdere en humanetisk seremoni, da man har stor frihet der, så langt uten mye hell.. Noen synspunkter? Som jeg har skjønt det så kan dere ikke lage egen tekst. Presten har sine ting han/hun må si, så dere kommer nok ikke utenom det.. Det er jo litt av greia med en kirkelig vielse.
Pastor Knut Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg skal gifte meg!!! Om en stund.... nærmere bestemt den 10.juli 2010. Vi har satt datoen, og begynt å spare! Det som er saken: Jeg er IKKE religiøs, er faktisk medlem i Humanetisk Forbund. Min samboer er heller ikke spesielt kristen, men er medlem i statskirken. Han vil gjerne gifte seg i kirken, mest pga tradisjon. Jeg vil helst ikke ha en kristen seremoni, fordi jeg ikke tror på det, og føler at det blir helt feil for meg. Jeg vet ikke mye om bryllupsseremonien i kirken, men er det mulig å "forfatte" teksten som blir lest selv? Vi vil helst ikke si noe selv (bryllupsløfter og sånn). Jeg har prøvd å få han til å vurdere en humanetisk seremoni, da man har stor frihet der, så langt uten mye hell.. Noen synspunkter? Hvis dere hverken kommer til enighet vdr. HEF eller Statskirken, da kan dere sikkert få til en unitarisk vielse akkurat så kirkelig eller borgerlig dere ønsker den. Her er mer info.
Gjest sula Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Dersom dere vil formulere teksten selv, hva er det da som betyr så mye tradisjonsmessig for å ha det i kirken egentlig ? Ikke kritikk, bare lurer litt. Sitter med en følelse av at det eneste folk egentlig er opptatt av mtp argumentet med tradisjon er selve lokalet og ingenting mer.
Mayami Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2008 Dersom dere vil formulere teksten selv, hva er det da som betyr så mye tradisjonsmessig for å ha det i kirken egentlig ? Ikke kritikk, bare lurer litt. Sitter med en følelse av at det eneste folk egentlig er opptatt av mtp argumentet med tradisjon er selve lokalet og ingenting mer. Ja, det er nok mest bygningen. Som jeg skrev er det min samboer som vil at vi gifter oss i kirken, jeg vil gjerne finne et annet sted, fordi jeg deler ditt synspunkt på saken! Har ikke hørt om unitarisk kirke før, men det ser jo ut som om vi må velge enten kristelig eller borgerlig rituale, og da har vi jo akkurat den samme diskusjonen gående.. Takker for hjelp!
Pastor Knut Skrevet 17. oktober 2008 #6 Skrevet 17. oktober 2008 Ja, det er nok mest bygningen. Som jeg skrev er det min samboer som vil at vi gifter oss i kirken, jeg vil gjerne finne et annet sted, fordi jeg deler ditt synspunkt på saken! Har ikke hørt om unitarisk kirke før, men det ser jo ut som om vi må velge enten kristelig eller borgerlig rituale, og da har vi jo akkurat den samme diskusjonen gående.. Takker for hjelp! Vel, uansett hvordan dere velger å vie dere, så må dere nok gjøre et valg om enten en borgerlig eller kirkelig seremoniform. Det er ikke så mange andre alternativer her i landet. Men fordelen med unitarkirkens vigselsrituale (spesielt det borgerlige) er at dere selv kan legge inn de elementer dere ønsker. Og du lurte jo på om du kunne endre noen tekster i utgangspunktet. Uansett håper jeg dere finner fram til den vigselsform som dere blir fornøyd med.
akori Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skal gifte meg!!! Om en stund.... nærmere bestemt den 10.juli 2010. Vi har satt datoen, og begynt å spare! Det som er saken: Jeg er IKKE religiøs, er faktisk medlem i Humanetisk Forbund. Min samboer er heller ikke spesielt kristen, men er medlem i statskirken. Han vil gjerne gifte seg i kirken, mest pga tradisjon. Jeg vil helst ikke ha en kristen seremoni, fordi jeg ikke tror på det, og føler at det blir helt feil for meg. Jeg vet ikke mye om bryllupsseremonien i kirken, men er det mulig å "forfatte" teksten som blir lest selv? Vi vil helst ikke si noe selv (bryllupsløfter og sånn). Jeg har prøvd å få han til å vurdere en humanetisk seremoni, da man har stor frihet der, så langt uten mye hell.. Noen synspunkter? Heisann da jeg giftet meg for 3 år siden (i kirken fordi vi begge ville det) så var det sånn at vi satte oss ned med presten og hennes kirkebok. det har blitt ganske "fritt" i kirken nå, man kan legge inn mer sine egne personlige ting, det være seg musikk, dikt, annet artistinnslag osv. Man kan også selv velge hvilken tekst fra Bibelen man vil ha! og for å ha sagt det, det er ikke alt i Bibelen som er like "kristent forkynnende" om du skjønner... så kanskje dere kan ta en prat med presten i deres kirke og se hva de kan tilby? Kanskje blir du overrasket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå