Gå til innhold

Å spise sunt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har lyst å begynne å spise sunt.

Dere som mener at dere spiser sunt:

Hva spiser dere til frokost, lunsj, middag og kvelds?

Videoannonse
Annonse
Gjest -Maggie-
Skrevet

For eksempel:

Havregryn/grøt til frokost, kylling og grønnsaker fordelt på lunsj og kvelds, kjøtt + grønnsaker + villris/fullkornspasta til middag.

Skrevet
For eksempel:

Havregryn/grøt til frokost, kylling og grønnsaker fordelt på lunsj og kvelds, kjøtt + grønnsaker + villris/fullkornspasta til middag.

Er veldig glad i havremelsgrøt, så det spiser vi mye av. Fullkornspasta har jeg faktsik aldri prøvd, så det må prøves ut.

Gjest Deception
Skrevet

Det er også lurt å få i seg endel fisk, og gjerne fete fiskeslag (selv om Maggie ikke liker fisk). Generelt vil jeg si at et sunt kosthold er variert, har innslag av fisk, kjøtt, umettede fettsyrer, frukt, grønnsaker og generelt rene, ubearbeidede råvarer, og mat laget fra grunnen av. Dessuten har et sunt kosthold et balansert inntak av proteiner, fett og karbohydrater, og sistnevnte bør helst bestå av en stor andel av den trege typen, som kroppen bruker lenger tid på å omsette i energi.

For meg er det ikke nødvendigvis slik at sunn=kalorifattig, og jeg vil heller ha i meg ordentlig sukker enn kunstig søtstoff, selv om sistnevnte kanskje inneholder færre kalorier.

Skrevet
Det er også lurt å få i seg endel fisk, og gjerne fete fiskeslag (selv om Maggie ikke liker fisk). Generelt vil jeg si at et sunt kosthold er variert, har innslag av fisk, kjøtt, umettede fettsyrer, frukt, grønnsaker og generelt rene, ubearbeidede råvarer, og mat laget fra grunnen av. Dessuten har et sunt kosthold et balansert inntak av proteiner, fett og karbohydrater, og sistnevnte bør helst bestå av en stor andel av den trege typen, som kroppen bruker lenger tid på å omsette i energi.

For meg er det ikke nødvendigvis slik at sunn=kalorifattig, og jeg vil heller ha i meg ordentlig sukker enn kunstig søtstoff, selv om sistnevnte kanskje inneholder færre kalorier.

Er helt enig med du sier, variert kost og det å lage mat fra bunnen av er viktig. Men jeg er på jakt etter konkrete oppskrifter.

Skrevet
Er helt enig med du sier, variert kost og det å lage mat fra bunnen av er viktig. Men jeg er på jakt etter konkrete oppskrifter.

Jeg synes ikke nødvendigvis at konkrete oppskrifter er det du trenger å være på jakt etter. Et sunt kosthold er balansert, idet det inneholder veldig mange ulike næringsstoffer. For eksempel kan fløtegratinerte poteter uten tilpasninger med lettprodukter inngå i et sunt kosthold.

Det du bør passe på er at du spiser masse grønnsaker, en god del fet fisk, kylling, egg, ulike typer sammalt korn, nøtter og frø. Hvis du gjør det, vil det også være plass til matvarer som tradisjonelt er ansett som usunne, som f.eks. bacon, ost, fløte, rødt kjøtt og hvitt mel. Det er sammensetningen av kostholdet som teller, og ikke enkeltmatvarer eller enkeltretter.

Skrevet

Middagene er ikke egentlig noe problem, men det er spennende med nye oppskrifter.

Frokostene, lunsjen og kveldsmaten består stortsett av havremelsgrøt eller brødskiver og det begynner å bli kjedelig. Derfor trenger jeg konkrete oppskrifter.

Gjest -Maggie-
Skrevet
Frokostene, lunsjen og kveldsmaten består stortsett av havremelsgrøt eller brødskiver og det begynner å bli kjedelig. Derfor trenger jeg konkrete oppskrifter.

Som jeg skrev over, spiser jeg gjerne det mange betrakter som "middag" til flere måltider. Man trenger ikke spise varmmat kun til middag. Jeg bruker å lage ekstra mye når jeg lager middag, og spiser mindre måltider av dette til lunsj og kvelds. Et forslag kan være omelett med grønnsaker, og ellers de fleste kombinasjoner av kjøtt, grønnsaker og karbokilder til de måltidene du spiser det. Da regner jeg med fisk som kjøtt (selv om jeg personlig ikke spiser det, som Deception kommenterte over). Jeg får i meg tran og fett fra andre kilder enn fisk; poenget er å ha et sammensatt kosthold hvor du får i deg de næringsstoffene du trenger.

Gjest Huldali
Skrevet

Hva med en bolle yoghurt med frukt og nøtter til frokost? Eller kanskje en frisk smothie (usikker på hvordan det skrives..)? Til kvelds kan du jo blande en lett salat.

Skrevet
Hva med en bolle yoghurt med frukt og nøtter til frokost? Eller kanskje en frisk smothie (usikker på hvordan det skrives..)? Til kvelds kan du jo blande en lett salat.

Takk for godt forslag til frokost :) Er ikke så veldig begeistret for salat, men kanskje det er bedre med en god dressing. Noen som har en oppskrift på en god dressing?

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, så sorry om jeg gjentar noe som er sagt :)

eksempel på det jeg kaller sunn dag:

frokost: wetabix med rosiner, bananskiver fra halv banan, blåbær, kanel og melk (en av de lettere variantene)

lunch: en god salat uten dressing. F.eks. diverse salatblader, agurk, cherrytomat, sukkererter, paprika, reddiker i tynne skiver, salatbønner og eller kikerter, revet gulrot, litt mais og litt pasta, evt litt ost (fetaterninger, høvla parmesan eller annen revet ost er godt). Ikke for mye av de siste tre tingene hvis du også vil passe vekta ;-)

middag: Her kan være mange eksempler, men prøv å fylle en drøy tredjedel av tallerkenen med ris, pasta, mais, brød, poteter.... en annen drøy tredjedel fylles med grønnsaker eller frukt. Siste del som er litt mindre enn en tredjedel bør fylles med proteinrik mat som bønner, erter, linser, ost, melkeprodukter, egg, kjøtt, fisk...

Denne tallerkenmodellen gjelder egentlig for alle måltid, men jeg er ikke alltid like flink til å følge deg selv.. Men prøver til en viss grad.

kvelds: er ikke alltid jeg har noe kvelds, men kan f.eks. være eplebåter med kanel og en kopp te.

Men innimellom disse hovedmåltidene kan det være lurt å få inn litt mellommåltider - det kan være en frukt, en gulrot, en yoghurt, en neve med nøtter, en smoothie....

Skrevet

ser at du vil ha dressing.... ja det er jo enkelt å lage en enkel dressing, 2 ss olje, 1 ss sitron eller eddik, salt, pepper.... kan også ha i f.eks. oregano...

Skrevet

Som Zia skrev: Mye grønnsaker, en del frukt, mye linser og bønner, nøtter og frø, lite bearbeidede kjøttprodukter og ingen ferdigmat.

(Litt ironisk kanskje, at du i en tråd ber om råd for et sunt kosthold, og i neste forteller at "Crispy Chicken fra Old El Paso er blitt en stor favoritt hos dere"... ;) Det inngår vel neppe i et sunt kosthold...)

Skrevet
Som Zia skrev: Mye grønnsaker, en del frukt, mye linser og bønner, nøtter og frø, lite bearbeidede kjøttprodukter og ingen ferdigmat.

(Litt ironisk kanskje, at du i en tråd ber om råd for et sunt kosthold, og i neste forteller at "Crispy Chicken fra Old El Paso er blitt en stor favoritt hos dere"... ;) Det inngår vel neppe i et sunt kosthold...)

Jo det er vel litt ironisk. Men det er jo sunnere enn taco og innimellom er det jo lov å kose seg litt hvis man ellers spiser sunt.

Skrevet

To raske, sunne middagsfavoritter her i huset;

- Wok med kylling/svinefilet, og et utvalg grønnsaker. Krydres godt, og heller litt soya uten sukker over. Spiser dette uten ris, har heller litt ekstra grønnsaker oppi.

- fiskefilet i folie. Heller litt olivenolje over, og godt krydder. Så legger vi masse grønnsaker, som purre, rødløk, gulrøtter, brokkoli, ol. over før vi pakker det sammen. Inn i ovnen i ca 20 minutter.

Biff kan være et ganske sunt måltid. I morgen har vi rent oksekjøtt, lager bakte poteter og asparges til. Og som saus bruker vi ofte rødvinssaus laget fra grunnen. Mye sunnere en barnaise.

Skrevet

God middag:

hvit fisk på en seng av løk, paprika, purre og selleri, ha på litt vann og litt smør, krydder og urter etter eget valg, inn i ovnen med folie over. De siste 10 minuttene eller så heller du over en boks med hakkede tomater. Tomater og hvit fisk er kjempegodt! :)

En annen god og kjapp middag er kyllingfilet i biter, stekt med løk og paprika, ha over Old el Paso fajitaskrydder. (Pitabrød eller tortillas til om du vil ha det)

Skrevet

De fiskeoppskriftene dere kom med virket kjempe gode, det blir fisk i morgen :)

Skrevet

Jeg er veldig glad i eggerøre på skiven. Holder meg mett leenge :) Bruker 1 eller 2 egg, litt melk og mye gressløk, salt og pepper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...