lily26 Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Når man inviterer en gjeng venner, si en ti-tolv stykker, på restaurant for å feire bursdagen sin, er det vanlig høflighet å betale maten for gjestene da? Betaler man maten sin selv? Hva er dere vant med, og hva mener dere er "vanlig høflighet" i slike situasjoner? Spiser man pizza er det jo greit å kjøpe noen pizzaer og så kan verten betale, det er jeg vant med, men hva om alle spiser forskjelloge retter?
Muffinsdilla Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Betaler hver for oss. Alle betaler sin del, uansett hva vi spiser. Man velger selv om man vil spise eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Når man inviterer en gjeng venner, si en ti-tolv stykker, på restaurant for å feire bursdagen sin, er det vanlig høflighet å betale maten for gjestene da? Betaler man maten sin selv? Hva er dere vant med, og hva mener dere er "vanlig høflighet" i slike situasjoner? Spiser man pizza er det jo greit å kjøpe noen pizzaer og så kan verten betale, det er jeg vant med, men hva om alle spiser forskjelloge retter? Er vel ikke så mange som har råd til å betale restaurantregningen for 10-12 stk? Hvis man har invitert en enkeltperson derimot synes jeg man bør spandere, eller gjøre det klart for vedkommende at man ikke har tenkt det, så det ikke blir noen misforståelser. Men med en hel vennegjeng på restaurant så forventer vel ingen at bursdagsbarnet skal betale for hele flokken?
covergrl Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Når man inviterer en gjeng venner, si en ti-tolv stykker, på restaurant for å feire bursdagen sin, er det vanlig høflighet å betale maten for gjestene da? Betaler man maten sin selv? Hva er dere vant med, og hva mener dere er "vanlig høflighet" i slike situasjoner? Spiser man pizza er det jo greit å kjøpe noen pizzaer og så kan verten betale, det er jeg vant med, men hva om alle spiser forskjelloge retter? inviterer du så må du belage deg på å spandere.. om vennene dine nekter å ta imot og kanskje heller vil spandere på deg så er jo det supert! men det er den som inviterer med seg andre som må forvente å spandere, og da spiller det ingen rolle om middagen er på 200 eller 2000... må bare legge til en ting: er ikke alle som forventer dette, men noen kommer nok til å gjøre det.. et tips er å avtale på forhånd.. Endret 16. oktober 2008 av covergrl
Chihiro Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Som gjest ville jeg regnet med å betale maten min selv, med mindre bursdagsbarnet hadde gitt tydelig uttrykk for at han/hun spanderte. PS: Ser at folk oppfatter dette forskjellig. Jeg tenker at det har mye å si hvordan "invitasjonen" formuleres. Det er forskjell på "jeg vil gjerne invitere deg med på restaurant", (da ville jeg tolket som at verten spanderer) og "kan vi ikke gå ut og spise på bursdagen min?" (da tolker jeg det slik at alle betaler for seg, det er også det vanlige i min omgangskrets) Endret 16. oktober 2008 av Chihiro
Silmarill Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Om jeg med kanskje 7 andre (eller flere) hadde blitt invitert til bursdag på en restaurant hadde jeg ikke forventet at andre enn jeg hadde betalt! Jeg gjordet dette engang og da sa jeg fra at jeg kjøper 3 flasker vin samt en øl på hver, men resten var jo da noe vennene mine måtte betale selv.Altså, maten samt drikke utover det jeg kjøpte! Har hendt at jeg og samboer da har betalt alt, men da har vi kanskje vært 4 venner + oss selv! Kommer ann på selvsagt også hva man har råd til! Har blitt bedt i såkalt restaurantbursdag der jeg betaler alt selv og det er helt greit og ingenting rart eller galt med det! Kosen er der jo uansett og det er vel det største poenget med slike bursdager/sammenkomster Endret 16. oktober 2008 av Silmarill
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 I min omgangskrets betaler alle for seg selv, uansett hva man er invitert til. Ville blitt veldig overrasket hvis noen plutselig sa "nå spanderer jeg på alle siden det er min bursdag". Eneste som gjør det er vel min tante, og hun bare tar regningen uansett
Bønna Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Hver betaler sin andel av regningen eller betaler sine egne separate regninger. Jeg hadde iallfall ikke forventet at hovedpersonen spanderte. Som en annen sa, hvem er det som har råd til å betale restaurantregningen for ti til tolv stykker? I Norge har vi heldigvis ikke store nok klasseforskjeller til at det er innenfor rekkevidden til særlig mange lommebøker.
Rosalie Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Vi betaler for oss, ja. for øvrig liker jeg ikke denne type bursdagsfeiring, da jeg i perioden hvor jeg tjente mye dårligere måtte takke nei til bursdagsfeiringer på denne måten gang på gang. Jeg foretrekker et bursdagsvors med snacks og evt. småmat foran burdagsfeiring på restaurant anytime også nå, selv om jeg nå tjener mer enn godt nok til å være med på moroa. For det vil alltid være noen som faller utenfor denne type settinger pga økonomi. Endret 16. oktober 2008 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 Hvis noen i min omgangskrets hadde forventet at jeg betalte regninga for dem så hadde jeg ledd godt. Om det så viste seg at personen mente alvor, så hadde jeg tatt meg tid til å forklare denne personen litt om penger. Altså, hvis jeg vinner i Lotto og inviterer vennene ut på middag for å feire det, DA skal jeg spandere. Ellers så har jeg ikke nubbesjangs om å spandere så mye som en burger på McDonalds... Og sånn er vi vant til å ha det. Alle betaler for seg, ingen forventer å bli spandert på.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #11 Skrevet 16. oktober 2008 inviterer du så må du belage deg på å spandere.. om vennene dine nekter å ta imot og kanskje heller vil spandere på deg så er jo det supert! men det er den som inviterer med seg andre som må forvente å spandere, og da spiller det ingen rolle om middagen er på 200 eller 2000... må bare legge til en ting: er ikke alle som forventer dette, men noen kommer nok til å gjøre det.. et tips er å avtale på forhånd.. Du lever åpenbart i en helt annen verden enn meg. Og forsåvidt enn de fleste her i landet, vil jeg gjette.
Gjest Miley Skrevet 16. oktober 2008 #12 Skrevet 16. oktober 2008 Vi betaler hver for oss, vis jeg da ikke sier i fra at nå vil jeg spandere på deg, så forventer jeg at alle betaler for sin egen mat. Har heller ikke vært i andres selskap der noen har forventet at verten skulle betale maten deres.
Gjest Gitte Skrevet 16. oktober 2008 #13 Skrevet 16. oktober 2008 Hos oss betaler vi hver for oss. Kunne aldri falt oss inn (noen av oss i vennegjengen) at én skulle betale for alle.
Kara W Skrevet 16. oktober 2008 #14 Skrevet 16. oktober 2008 Som de fleste andre her sier, så er det vanlig å betale selv, ja. Men da er jeg også vandt til at middagen er "bursdagsgaven", altså at man ikke trenger å ha med seg noe ekstra. Gaven er at du kommer og feirer med personen den dagen. Man kan gjerne gi en liten ting i tillegg, men jeg har opplevd flere som bare kommer med kort, eller med ingenting.
thapara Skrevet 16. oktober 2008 #15 Skrevet 16. oktober 2008 Synes det er mest naturlig at alle betaler for seg pluss en andel av bursdagsbarnets mat.. Sånn pleier vi å gjøre det i alle fall!
covergrl Skrevet 17. oktober 2008 #16 Skrevet 17. oktober 2008 Du lever åpenbart i en helt annen verden enn meg. Og forsåvidt enn de fleste her i landet, vil jeg gjette. kanskje jeg gjør det.. hehe.. men jeg er vant til å spandere når jeg tar med vennene mine ut så da gjør jeg det.. det er så sjeldent vi får samlet hele vennegjengen så derfor gjør jeg det.. hadde selvfølgelig ikke hatt råd til å gjøre det ofte, men en eller to ganger i året går bra.. med andre ord er det ikke slik hver gang da, kommer jo an på hvordan man ordlegger seg..
Gjest Heloise Skrevet 17. oktober 2008 #17 Skrevet 17. oktober 2008 Når man inviterer en gjeng venner, si en ti-tolv stykker, på restaurant for å feire bursdagen sin, er det vanlig høflighet å betale maten for gjestene da? Betaler man maten sin selv? Hva er dere vant med, og hva mener dere er "vanlig høflighet" i slike situasjoner? Når jeg er bursdagsbarn, forventer jeg heller å bli spandert på, enn å spandere på alle vennene jeg inviterer. Dessuten pleier jeg å si klart ifra at jeg ikke spanderer på alle om jeg inviterer en gjeng ut Kanskje "frekt", men ingen gang har jeg opplevd at den som inviterer spanderer.... :-| Det virker som om måten jeg gjør det på, er måten i alle fall alle vennene mine pleier å gjøre det på også.
Gjest en gjest Skrevet 17. oktober 2008 #18 Skrevet 17. oktober 2008 Som de fleste andre her sier, så er det vanlig å betale selv, ja. Men da er jeg også vandt til at middagen er "bursdagsgaven", altså at man ikke trenger å ha med seg noe ekstra. Gaven er at du kommer og feirer med personen den dagen. Man kan gjerne gi en liten ting i tillegg, men jeg har opplevd flere som bare kommer med kort, eller med ingenting. Det samme er vanen her i vennegjengen. Man betaler for det man spiser og drikker, og det er det som er gaven. Vi bruker derimot ikke å ha med kort eller smågave. Bursdagssang blir det alltids. Men vi passer på at vi feirer oftere hjemme om det er noen som har en trangere tid. Med en viss størrelse på vennegjengen kan det fort bli en del penger om vi skal feire ute hver gang.
lily26 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2008 TS her. Takk for alle svar! Selvfølgelig hadde det vært billigere for alle å ta det hjemme hos noen, men grunnet mangel på plass er ikke dette et alternativ. Vi er vant med å samles ute et sted, de som vil spise gjør det, mens de som ikke vil spise kan slippe. Da betaler vi for det vi selv har spist. Er det pizza deler vi likt. Godt å høre at de fleste har det noenlunde likt. Det er få, om noen, i vår gamle gjeng som har råd til å betale for alle. Men nå er gjengen delvis ny, og det er ikke allrid like greit å vite hva folk forventer.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #20 Skrevet 18. oktober 2008 Syns det kommer ant på formuleringen. Blir jeg invitert på restaurant forventer jeg at jeg blir spandart på. Men blir jeg spurt om jeg blir med på restaurant for å feire en burdag regner jeg med å betale selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå