Gå til innhold

Arvetvist

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når en enke har to barn, og selger boligen sin til den ene for en betydelig underunderpris, 10% av markedsverdi, er dette virkelig lovlig etter arveretten? Den andre ble heller ikke informert om dette før salget ble gjort.

Hvilke rettigheter har man som det andre barnet, i et slikt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lovlig ja men det er avhengig av at farsarven er betalt ut.

Og det må sansynligvis betales arveavgift for mottager, i og med at det blir regnet som gave.

En har lov til å gjøre hva en vil med egne penger/bolig om en er ved sine fulle fem, så lenge en lever ;)

Endret av liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

farsarven er betalt ut ja. dette var et veldig lite beløp, i det han ikke var oppført som medeier i huset. dette ble ført over på mor i det han gikk personlig konkurs for en del år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo, og foretar en livsdisposisjon, er dette etter regelverket.

Det er likevel ikke automatikk i at det er en livsdisposisjon selvom den foretas når giver er i live. Av rettspraksis fremgår det at det kan ses på som en dødsdisposisjon dersom det blant annet viser seg at det ikke har realitet for hverken giver eller mottaker før giver dør. Altså, det er alltid rom for tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten det er lov eller ikke, dette er i alle fall en glimrende måte å skape dårlige familieforhold på. Uten å kjenne saken nærmere virker det tankeløst av enken å gjøre dette sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten det er lov eller ikke, dette er i alle fall en glimrende måte å skape dårlige familieforhold på. Uten å kjenne saken nærmere virker det tankeløst av enken å gjøre dette sånn.

Det har sikkert vært dårlige forhold i den familien lenge før huset ble "gitt" bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et sted at dette faktisk ikke er tillatt. Når dama dør, kan den som har blitt forbigått be om at boet gjøres opp inkludert verdien av huset. Det betyr at om det er 2 mill igjen i boet, huset er verdt 2 mill og den som kjøpte huset har kjøpt det for 1 mill, så er det fire mill som skal deles på to.

Når han har fått huset til 10% av verdien, så er dette å anse som forskudd på arv.

Skal se om jeg finner link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest familiens sorte

Arv er morsomt, ikke noe som skaper så mye familiekrangel som det. Jeg er den eneste av mine søsken som tør å fortelle mine foreldre hva jeg syns om oppførselen deres i enkelte sammenhenger, de andre to bare jatter med. Og derfor er jeg det sorte fåret i familien, til tross for at jeg aldri har løyet for å låne penger av dem og ikke betalt tilbake som et av mine søsken har gjort. Jeg har fått beskjed om at jeg bare kan glemme noen av arv fra dem, de skal nok sørge for at det ikke blir igjen noe til meg. Og hver gang sier jeg at det er helt greit, jeg orker ikke bekymre meg om arv for de er tross alt bare 60 og 65 ennå.

Jeg har større inntekt og større formue enn dem og klarer meg godt alene, og det er det jeg tror er det største motargumentet mot meg. Jeg er ikke avhengig nok av dem, så de klarer ikke true meg.

Huff, sin familie kan man ikke velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Dette dreier seg om uskiftet bo, og da er det annerledes. Alle har presisert at det kun gjelder dersom enken ikke sitter i uskiftet bo.

Det er faktisk ikke sånn at barna har rett på noen arv så lenge arvelater er i livet. Regelverket er lagt opp slik at man kan gjøre stort sett det man vil så lenge man lever. Og der er i grunn nokså rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest familie
Dette dreier seg om uskiftet bo, og da er det annerledes. Alle har presisert at det kun gjelder dersom enken ikke sitter i uskiftet bo.

Det er faktisk ikke sånn at barna har rett på noen arv så lenge arvelater er i livet. Regelverket er lagt opp slik at man kan gjøre stort sett det man vil så lenge man lever. Og der er i grunn nokså rimelig.

Akkurat, retten til arv kommer ikke inn i bildet før arvelater er død. Og arvingene har heller ikke noe krav på at arvelater tar vare på verdiene sine med tanke på kommende arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...