Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg skal selvsagt ta dette opp med lønningskontoret i morgen, men er jo nysgjerrig på om noen her vet svaret... Jeg gikk opp i lønn fra 15. i denne måneden, og på lønnsslippen jeg fikk i dag står det den gamle lønna i perioden 1-15.10 og den nye 16.10-31.10. Dette er altså riktig. Men, de har trukket nesten 5000 kroner fra lønna mi i en post som ser slik ut: 200 Tilbakeført lønn Ferietrekk 20 dg pga lønnsendring Hva i all verden betyr det? Jeg skal vel ikke trekkes i noe bare fordi jeg går opp i lønn? Om det har betydning: Feriesituasjonen min er slik at jeg skal ta ut 4 uker ferie, og har altså fått betalt tidligere for den ene uka ferie jeg har fraskrevet meg. Skjønner ingenting jeg!
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 Jeg skjønner tror jeg. Egentlig får man ikke lønn i ferien. Istedenfor får man feriepenger. Mange bedrifter ordner dette slik at man gjør denne utbetalingen i juni, uansett når ferien er. Junilønnen blir altså ikke utbetalt, fordi det regnes som lønn i ferien, og feriepengene blir utbetalt istedenfor. Jeg regner med at det er det som har skjedd hos dere. Dermed er trekket for ferielønn for deg blitt for lavt. Siden det du faktisk vil få i lønn i ferieukene er mer enn den lønnen du hadde i juni.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Hei, takk for svar! Det var dette lønningskontoret også sa. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal trekkes for differansen for alle fire ferieuker, når jeg allerede har hatt tre av ferieukene! De sier de må trekke slik fordi jeg ellers bare vil få den gamle lønna for den uka som står igjen, men jeg hadde jo tjent på å heller få den gamle lønna (som er ca 1250 lavere enn den nye) enn å trekkes 4800 som jeg gjør nå! Skjønner nada!
Sofie1 Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Hei, takk for svar! Det var dette lønningskontoret også sa. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal trekkes for differansen for alle fire ferieuker, når jeg allerede har hatt tre av ferieukene! De sier de må trekke slik fordi jeg ellers bare vil få den gamle lønna for den uka som står igjen, men jeg hadde jo tjent på å heller få den gamle lønna (som er ca 1250 lavere enn den nye) enn å trekkes 4800 som jeg gjør nå! Skjønner nada! Dersom du har avviklet 3 uker ferie før du fikk lønnsøkningen, dvs før 01.10 skal du ikke trekkes ekstra for den ferien. Du skal kun trekkes differansen mellom gammel lønn og ny lønn på ferie som avvikles etter tidspunkt for lønnsøkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå