Gå til innhold

Galt å si til barn at noen er syk i hode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det galt å si til en 5-åring at noen er syk i hode, (i passende situasjoner)?

Da min søster var 5 så var det noe på nyhetene og noen hadde gjort noe veldig grusumt tror jeg. Hun spurte hvorfor, jeg var 11 år og sa noe sånn som "at det er fordi de er syk i hodet".

Foreldrene mine skar en grimase og sa med lav stemme hysj og ikke si sånt.

Jeg spurte hvorfor og de sa bare nei.

Er det galt å si det til en 5-åring, at noen er syk?

Søstra mi spurte jo selvsagt hva jeg mente. Da sa de bare noe med at de er syk, akkurat som du er syk i magen så var de syk i hodet. Altså, når søstra mi hadde vondt i magen da hun var liten så brukte hun å si at hun var syk i magen.

Så de sa vel mer sånn at de var syk i hode på samme måten som man kanskje har vondt i hodet, ikke psykisk ment.

Men det var visst greit å si? Har ikke barn, men jeg skjønner bare ikke dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn på fem år forstår selvfølgelig ikke dette, så man skal være forsiktig med å si slik da det kan misoppfattes og brukes feil.

Skrevet
Barn på fem år forstår selvfølgelig ikke dette, så man skal være forsiktig med å si slik da det kan misoppfattes og brukes feil.

Nettopp.

Barn overfører gjerne nye ord til eget liv. De kan fort finne på å si at kompisen på 4 er syk i hodet fordi han stjal spaden som 5-åringen ville ha. Fordi de ikke har skjønt den hele og fulle betydning av å være syk i hodet.

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er galt å si at noen er syke i hodet sitt. Synes faktisk det var en ganske mild og riktig måte å si det på, om man også forklarer littegrann mer rundt. (Ikke om du slenger ut: FORDE NOEN ER SJUKE I HUE!)

Endret av *Ulla*
Skrevet

Men er det ikke bedre å si sannheten og forklare på en mest mulig barnevennlig måte enn å lyve om det og si noe helt annet?

Gjest Gjest_billie_*
Skrevet

Jeg synes _ikke_ det er greit å si til et barn at noen er syke i hodet. Synes det må brukes andre uttrykk. Jeg forbinder "Syk i hodet" med et skjellsord, og synes ikke det er greit å lære bort skjellsord til barn.

Gjest Gjest_billie_*
Skrevet
Men er det ikke bedre å si sannheten og forklare på en mest mulig barnevennlig måte enn å lyve om det og si noe helt annet?

Ingen er jo faktisk SYKE i hodet da. Det er jo kun et uttrykk.

Skrevet
Ingen er jo faktisk SYKE i hodet da. Det er jo kun et uttrykk.

Ja, og er det ikke da bedre å si sannheten? Enn å forvrenge "utrykket" enda mer?

Skrevet

vel, sannheten er jo ikke at de er syke i hodet nødvendigvis...

men jeg synes ikke det er galt hvis man forklarer litt rundt.

men syk i hodet tror jeg kanskje barn tolker som noe i retning av veldig rar/sprø/gal eller liknende?

iallefall trodde jeg dette når jeg var mindre.

man kan jo være syk i hodet da...:P svulst eks....!

uansett knytter man jo betegnelsen til hva man har sett, så dermed blir syk i hodet å være veldig fæl med andre i dette barnets tilfelle.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er mange som er syke i hodet!

jeg fortalte sønnen min da han var 5 at et nært familie medlem er syk i hode... fordi det er jo det han er, psykisk syk. Og barn må jo forklares hvorfor et voksent menneske oppfører seg veldig spesielt. Sønnen min har ikke brukt uttrykket "syk i hodet", så jeg ser ikke problemet med å si at noen er syke i hode... det er det jo mange som er, og er etter ikke skumlere enn at noen er syk i andre deler av kroppen.

Skrevet
Det er mange som er syke i hodet!

jeg fortalte sønnen min da han var 5 at et nært familie medlem er syk i hode... fordi det er jo det han er, psykisk syk. Og barn må jo forklares hvorfor et voksent menneske oppfører seg veldig spesielt. Sønnen min har ikke brukt uttrykket "syk i hodet", så jeg ser ikke problemet med å si at noen er syke i hode... det er det jo mange som er, og er etter ikke skumlere enn at noen er syk i andre deler av kroppen.

Jo, det er "skumlere" når det bare kommer som en kort bemerkning uten en nøye forklaring.

Fordi "syk i hodet" ofte brukes som et skjellsord mot folk som ser verden på en annereledes måte enn en selv. Dette er et begrep små barn kan bli veldig forvirret av. Derfor bør man aldri bruke den betegnelsen uten at det kommer en nøye forklaring på hva man mener. Og i startinnlegget her var det snakk om en 11-åring som sa at noen var syke i hodet, så da regner jeg med at barnet som fikk dette som svar ikke fikk noen nøye utredning om hva begrepet innebærer.

Skrevet

Når barna ser på tv eller snapper opp i en avis at to små små barn er drept, for eksemepl, synes jeg det er greit å forklare at den som gjorde det er syk i hodet, det er ikke noe som skjer med normale folk. Tenker ikke på det som et skjellsord, egentlig.

Har dere andre forslag til et annet uttrykk?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er ikke alle mordere som er psykisk skyke, selv om de gjør noe som er helt uforståelig og ondskapsfult. Det er i disse tilfeller man bruker ordet feil mener jeg.. og fører til at det blir et stygt ord å si.

Synes ikke det skal forveklses med å være syke i hode! Når man er psykisk syk så sitter sykdomen i hodet, det er da det er riktig å bruke setningen syk i hodet!

Skrevet

tja..mannen har sagt til barna at moren hans (deres bestemor) er syk i hodet. Hun er psykopat - så ikke så lett å forklare dem .

Selv likte jeg ikke at han sa det, men ville eller forklart med enkel ord hvordan hun oppfører seg.

Ellers pleier jeg å si "at de tenker ikke elt som oss" eller " de er ikke helt som oss andre" - dette spesielt med andre barn som de mener er syke i hodet" og vi foreldre ser er annerledes men aner hvilken diagnose /sykdom de har.

Ikke lett alltid det der.

Skrevet

Jeg tror jeg heller ville brukt uttrykk som "ikke helt frisk" "ikke helt seg selv" eller noe annet enn akkurat "syk i hodet"

Skrevet

Jeg har sagt at noen mennesker er syke i tankene i stedet for i kroppen.

Skrevet
Jeg tror jeg heller ville brukt uttrykk som "ikke helt frisk" "ikke helt seg selv" eller noe annet enn akkurat "syk i hodet"

Synes dette var veldig mye bedre uttrykk å bruke. "Syk i hodet" forbinder jeg med folk som er gale e.l.

Skrevet

Heia,jeg syntes det er helt iorden å si det til ting du ikke kan forklare til mindre barn! Vennina mi har 2 unger som faren plutslig ut av intet ikke gadd å besøke mere å du kan ikke si at han ikke vil se dere mere..når de elsker han over alt på jord men å si han er syk i beinet,magen div så vil han jo bli frisk ganske raskt!Så si at han er syk i hodet er ikke for ett barn "sjuk i hue" som mi sier om folk som er gale!!Da ser de på det som en langvarig sykdom i detta tillfelle til han kansje blir litt mindre syk i hue..og dukker opp igjen selv om sånne ikke skulle hatt kontakt så kan man jo ikke nekte for det kommer for en dag fra barna..Ja,da blir jo du den store stygge ulven.Skal ikke være lett..Ja en ting til,barna sier au i klassen når det er prat om hva foreldrene gjør at vår pappa er syk i hode og ingen lærere eller andre har reagert på detta og barnevernet er informert så alt har hun på sin side!!Så inntil de blir større og da automatisk sjønner at han ikke gidder å treffe de, som ikke er så lenge til, så er det en grei måte å si det på..

Skrevet

Det er veldig individuelt hva barn i den alderen oppfatter ting som så jeg syns man skal være forsiktig med ordvalg når man forklarer ting til de. "Syk i hodet" er ikke det beste uttrykket å lære et barn på fem år.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg synes "syk i hodet" er et grusomt utrykk å bruke. Da barna var mindre her i huset pleide vi å si at mennesker kunne være syke i følelsene sine, og samtidig forklarte litt rundt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...